Problem med Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Ambassadeur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med Ambassadeur

    Har problemet att lagerkoppen nästan lossnar, den skruvar ut sig själv. Hörde plötsligt att rullen rasslade i kastet och såg då att lagerkoppen satt löst. Skruvade åt och problemet försvann. Några kast senare ser jag att lagerkoppen mitt i kastet skruvas ut.

    Någon som vet vad detta kan bero på? Rullen är en VC Pike och är ny. Jag har skruvat isär den för kika lite, så det är såklart inte omöjligt att jag missat något när jag skruvat ihop den igen.

  • #2
    VC har ju enbart en lagerkopp på vevsidan.
    Ny rulle?
    Finns delarna på plats i koppen? Kopparbrickor & plastclipset?

    Låter udda att den ska orka skruva upp sig, aldrig vart med om det och funderar hur sjutton de går till?

    Kommentera


    • #3
      Stämmer att det bara finns en lagerkopp, och rullen är inköpt i november. Ska kika så att alla delar sitter på plats. Började med att skruva tills spolen precis glappar, så inget direkt ovanligt där. Funderar på om veven eller något annat inte sitter helt 100 och påverkar.

      Vid bottennapp håller jag tummen på spolen när det rycks och slits, vet inte om sådant kan påverka.

      Kommentera


      • #4
        Kolla så det sitter en o ring där lagerkoppen gängas på, saknas denna eller om den är gammal och tunn så kan detta problem uppstå.

        Kommentera


        • #5
          Jag skulle gissa att O-ringen har lossnat. Den motverkar att lagerkoppen lossnar. Har du inte den brukar lagerkoppen förr eller senare skruva ut sig själv.

          Kommentera


          • #6
            Har tittat på rullen och allt ligger på plats som det ska i lagerkoppen. Nu när jag vevar försiktigt så tycker jag att rullen skorrar eller knäpper lite. Vet inte om det kan hänga ihop. Kanske får plocka isär ordentligt och se efter.

            Kommentera


            • #7
              Motvind är rullen vänstervevad?
              Missljuden skulle kunna ha med saken att göra men det kräver nog en undersökning för att ta reda på hur det ligger till.

              Kommentera


              • #8
                Rullen är vänstervevad. Var första passet med rullen om man bortser från det klassiska bryggtestet. Så jag har inte riktigt någon uppfattning om vad som är normalt med rullen, det kan ju ta några pass innan man har koll.

                Kommentera


                • #9
                  Spolaxeln snurrar troligen med i kastet, vilket den inte bör göra. Bromskoppen som är högergängad kan tänkas lossas av spolaxelns rörelse vid kast, vilket borde motverkas av efterföljande invevning men av en eller flera anledningar är fallet inte alltid så.
                  Det här är ett relativt vanligt problem på en uppsjö olika modeller, händer inte sällan på Shimanos och Daiwas lågprofilare med fast spolaxel.

                  Då rullen är ny borde den inte röra sig om dåligt smorda bussningar (för visst är det bussningar i spolen hos VC?) vilket annars kan vara en orsak i samband med trasig eller felmonterad 20090 (plastbrickan i bromskoppen).

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    (för visst är det bussningar i spolen hos VC?)
                    Jodå, det ska det vara.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 575 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 365 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 279 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X