Köpråd för första spinnfiske set-up(2-3,5k) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd för första spinnfiske set-up(2-3,5k)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd för första spinnfiske set-up(2-3,5k)

    Behöver rådgivning för att navigera i detta oändliga utbud.
    Jag har bestämt mig för att införskaffa mitt första spinnfiske spö + rulle. Tänkt dra ner till närmaste fiskebutik för att klämma och känna men kan vara bra att ha några kandidater framtagna innan.

    Jag är ute efter ett mångsidigt gäddspö runt 8 fot med en optimal kastvikt runt 60-90 gram där det även ska gå att kasta lite lättare och tyngre beten ibland. Jag fiska mycket gummi- och tailbeten men också en hel del swimbaits. Jag fiskar nästan enbart från båt.

    Jag har kikat lite på följande spön:

    Savage Gear SG4 Power Game Trigger Spinnspö 8'6" 259cm 60-110g

    Abu Garcia Beast X Pike 8´4´ XH 40-140g 2-delat Spinn

    Abu Garcia Mass Beat ll 2-delat Spinn 8´6´ XH 50-140g

    Westin W4 Powercast-T 8'6"/255 cm XXH 40-130 g 2 sec

    Svartzonker Black Series Pro 8'4'' 30-130g Casting

    Daiwa Prorex XR 802HXHFB Spinnspö 8'0" 50-100g Lazy Jerk

    Shimano Yasei Pike Casting -2,50m, 40-100g 2pc


    Sen behövs det såklart en rulle. Där är jag sugen på en lågprfilsrulle i still med Revo Beast,Shimano Curado eller Daiwa Tatula.

    Som sagt är detta min första spinnfiske set-up så kom gärna med egna föslag och motivera och jämför olika alternativ. Smärtgränsen går väl nånstans efter 3500kr.

    Tack på förhand!

  • #2
    Kan varmt rekommendera Westin W3 Powercast. Är lätt och kastar långt. Riktigt skönt rullfäste om man gillar att ”palma”, alltså där man greppar runt rullen. Har en variant som är 8,3 fot och kastar mellan 40-130g med sweetspot strax under 100g.

    Just nu är det många butiker som säljer ut 1a generationen för 799:-

    Rullmässigt så använder jag i princip bara Shimano. Kör Calcutta Conquest på samtliga mina spön, men de är över sin budget. Skulle jag köpa en ”billigare”rulle idag skulle jag kika på den nya Curado 300K. Har tidigare använt Curado 200K och var väldigt nöjd med den. Dock var bromsen lite vek för renodlat gäddfiske. Man bör upp i 300-storlek. Annars har jag en mycket fin Tranx 300 till salu .
    Senast ändrad av sebbaan; 2022-06-21, 19:55.

    Kommentera


    • #3
      Det absolut tråkigaste tipset är att ta dig till första bästa sportfiskebutik
      Alla spön du nämner är spö som funkar alla dagar. Men frågar du på nätet får du lika många svar och säkert fler än du kan ta till dig.
      Samma sak om rullarna.

      Så ta dig till närmaste butik, prata med personalen som säkert kommer välkomna dig med öppna armar, känn på, lukta, vifta och kanske slicka på om nu butiken tillåter.
      Vad du får då är dina preferenser, vad du gillar, vad du kan hålla i på ett bekvämt sätt och som känns bra att sätta rulle på.

      Personligen fiskar jag ett 13 Fishing Omen med en Revo Beast 40 - men det betyder inte att det passar dig alls.

      Samt du hjälper din lokala handlare. Du kanske kommer därifrån med något du inte tänkt dig, varken pengamässigt eller produktmässigt.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 305 svar
      262 868 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg JontaK
      av JontaK
       
      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
      858 svar
      139 453 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gaddivar  
      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
      1 031 svar
      193 748 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
      7 svar
      2 144 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg billion
      av billion
       
      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
      79 svar
      12 322 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Torekrok  
      Arbetar...
      X