Hjälp att reda ut abborre utrustningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att reda ut abborre utrustningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp att reda ut abborre utrustningen

    Efter flera års avbrott från spinnfisket då flugfisket tagit all den fisketid jag haft. Nu kommer spinnfisket efter abborre suget tillbaka igen.

    Behöver hjälp med att få ordning på den utrustning jag för tillfället har. Vad behöver jag uppgradera och vad kommer att fungera.
    Vilka grejor av det jag har tycker ni passar för det fisket jag tänker utöva?

    Otroligt tacksam för tips och råd. Har läst och googlat med blir inte klokare

    Rullar
    Shimano exsence dc, den första modellen.
    Shimano Chronarch 101 D7

    Spön
    Gunki Iron TC 198 ML 3.5-15g.
    BFT perception 7,6f Jig och Baitcast 5-20g Albin Shargis första spöserie.
    Westin Finesse crank-T 7f ML 5-20g
    Södersportfiske perch bait cast 7,3f medium lite fast 5-25g
    Crony Master MASC-602ML 6f 5-15g


    Gillar mest att fiska med wobbler/crankbaits 7-15g
    Jiggfiske men inte så mycket. Mest då jag är ute med fiskekompisar och fiskar från båt. Då blir det jiggfiske när andra jiggar.
    Kör en hel del Savagear 4softplay utan skalle och med 2-5g skalle. Använder jiggar som "twichbait" bara krok eller lite skalle så den blir svävande eller lätt liggande.

    Det är vell det som mitt abborrfiske är. Nr1 är wobbler/twitch som jag älskar att fiska.

    Ska tilläggas att jag är en fanatisk kastnörd. Har nördat in mig i flugkastet och tränat massvis med timmar och kastningen är en stor del av hela fisket.
    Därför är också multi utrustningen det självklara valet vid spinnfisket. Har innan avbrottet med spinnfiske tränat många timmar på kastning. Kastar mycket med flipcast, spiralcast osv. Strävar efter att spöt jobbar och inte jag. Kastningen ger mig massor glädje i fisket och blir en stor del av fisket.

    Har letat efter ett "mjukt" spö som laddar med små rörelser och "slangbella" iväg betet. Tyvärr inte ett så bra spö för wobblerfisket som jag förstått det efter läsning här på forumet.

    Klipp på det jag försöker förklara om kastandet.

    https://youtu.be/9iR9jnOE0BI

  • #2
    Ett mjukt spö är väl alldeles utmärkt till just vobbler. Kolla på något glasfiber. Det kommer passa den kasttekniken utmärkt

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Ett mjukt spö är väl alldeles utmärkt till just vobbler. Kolla på något glasfiber. Det kommer passa den kasttekniken utmärkt
      Har febrilt letat efter ett glasfiberspö, men det verkar omöjligt att hitta. Behöver vara 2delat men det kanske jag behöver börja tumma på då det bara finns odelade. Det är förvaringsdelen som gör odelat krångligt men allt går om man bara vill.

      Samtidigt är ekonomin för fiskeprylar inte så bra just nu. Frilansmusiker under pandemin har inte varit en bra kombination

      Kommentera


      • #4
        Westin crank-T som du har funkar ju bra för att just pilbåga iväg mindre cranks och det sväljer ju betets rörelser i vattnet bra, ett förlåtande spö som en säljare skulle säga, dock utan någon högre kvalitetskänsla.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
        107 svar
        23 932 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Utter
        av Utter
         
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 295 svar
        261 886 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
        852 svar
        138 373 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg El_Kebabo  
        Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
        1 030 svar
        192 670 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
        7 svar
        2 075 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg billion
        av billion
         
        Arbetar...
        X