Köpråd multirulle och spö till abborre/regnbåge. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd multirulle och spö till abborre/regnbåge.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd multirulle och spö till abborre/regnbåge.

    Är nybörjare på multi och letar efter nåt prisvärt att börja med, får gärna vara ett set. Spöt ska användas till abborre och regnbåge och prylarna ska gärna klara så smått som typ 5gr, om det finns nån vettigt prissatt multirulle som klarar de vikterna vill säga.
    Funderar också lite på val av dimension på lina, kan 0.13 spiderwire vara vettigt för ändamålet? Den motsvarar väl ca 0.15-ish av andra fabrikat. Jag har haft en multicombo tidigare som jag sålde då jag tappade tålamodet efter ca 30 linbrott (dålig teknik) och då hade jag 0,11 vill jag minnas. Pris, ja jag vetefan för jag har ingen koll på vad man behöver lägga för att få en vettig multi med säg 1500 för spö och rulle om det går. Tar hellre ett billigare spö och lägger mer på rullen om det krävs för att få nåt vettigt som funkar.

  • #2
    Om du vill kasta 5 gram med multi kommer det att bli långt över din budget för att få nåt som funkar bra, nöjer du dig med 10 gram kan du i stort sett köpa vilken mindre multirulle som helst.

    Kommentera


    • #3
      Eftersom du säger att du är nybörjare. Så ger jag dig rådet jag ger alla nybörjare. Skippa flätlinan. Köp en storspole billig nylon och ställ dig och nöt. Pressa rullen tills den spinner över. Tillslut lär du dig vad gränsen går och du vågar använda rullen. Då kan du spola på annan lina.

      Kommentera


      • #4
        ska du köra till abborre och regnbåge så skulle jag köra haspel!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Eftersom du säger att du är nybörjare. Så ger jag dig rådet jag ger alla nybörjare. Skippa flätlinan. Köp en storspole billig nylon och ställ dig och nöt. Pressa rullen tills den spinner över. Tillslut lär du dig vad gränsen går och du vågar använda rullen. Då kan du spola på annan lina.
          haha det där tipset är lite sent men toppen , avverkat några meter 0.11 o .13 flätlina i härvor så starta men träningslina spar lite svordomar

          Kommentera


          • #6
            Några tips från mig.

            Använd gärna en bra flätlina i 0.15 så håller den.

            Använd en jigg med avklippt krok vid övning på gräsmatta.

            Använd en "onödigt" lång tafs på cirka 50 cm (då blir det svårt att snärta iväg betet)

            Kör med max kastbroms. Minska i små steg, ett klick åt gången... men se till att dra 50 kast utan trassel innan du ändrar någon inställning. (Vid trassel... gå tillbaka till föregående inställning som fungerade)

            Använd spolbromsen enligt konstens alla regler så den faktiskt bromsar i början. (Se punkten ovan vid förändring)

            Låt det ta tid... ALLA får trassel med multi ibland.

            Kommentera


            • #7
              Prisvärt... under 1500:-

              Ett Daiwa Laguna XT 5-25 för 385:- och en Daiwa PR100 för 549:- så har du pengar över till lina och lite annat småplock också...

              Priserna kollade jag hos https://www.upplevstore.se men det kanske finns ännu billigare hos någon annan.

              Kommentera


              • #8
                Bra tips alla, tackar för det. Jag inser nog att jag ska börja lite mer basic och köra typ 10-30 gr och komma igång och lära mig lite. Bra tips att börja med billig nylon, klart billigare att få linbrott!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                107 svar
                23 932 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Utter
                av Utter
                 
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 295 svar
                261 886 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                852 svar
                138 375 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg El_Kebabo  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 030 svar
                192 670 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 079 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Arbetar...
                X