Renovering Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovering Ambassadeur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Renovering Ambassadeur

    Efter många år har jag letat fram två av mina Ambassadeurer och funderar på om dom är värda att renovera och trimma.
    Den röda har varit i min ägo i snart 40år, tyvärr visste man inte mycket om vård som liten grabb.
    Har tittat på div. sidor men blir inte klok på vad som krävs för att renovera/trimma.
    Om någon skulle kunna ta sig tid att förklara om det är möjligt och vad som skulle behöver köpas i delar och inköpsställen vore jag mycket tacksam.
    Tänker inte göra så mycket åt det yttre på rullarna, det är mer att förbättra kastegenskaperna jag är ute efter.

    Click image for larger version

Name:	Amba1.jpg
Views:	426
Size:	1,34 MB
ID:	2602627Click image for larger version

Name:	Amba2.jpg
Views:	419
Size:	1,28 MB
ID:	2602628Click image for larger version

Name:	Amba3.jpg
Views:	418
Size:	1,58 MB
ID:	2602629Click image for larger version

Name:	Amba4.jpg
Views:	418
Size:	1,20 MB
ID:	2602630Click image for larger version

Name:	Amba5.jpg
Views:	419
Size:	1,76 MB
ID:	2602631Click image for larger version

Name:	Amba6.jpg
Views:	427
Size:	1,25 MB
ID:	2602632Click image for larger version

Name:	Amba7.jpg
Views:	406
Size:	1,39 MB
ID:	2602633
    Bifogade filer

  • #2
    Allt är möjligt bara man vill, sen är frågan vad du vill uppnå och vad rullarna ska användas till.
    Du kommer långt med en ordentlig översyn där du demonterar rullen helt och sen smörjer upp med nytt fett och ny olja.

    Den röda 5500 från 70-talet är min favorit bland ambassadeurer, jag har trimmat den (helt i onödan då den kastade som en dröm innan) med spole från avail, abus lättade linspridare, kullagrat lättat mellandrev, bromslamell i kolfiber, nytt mässingsstativ, samt låtit bussningarna svetta ur sig i ugnen för att sedan impregneras i rocket fuel red.

    Spolen som fick beställas från Japan är svindyr och är ganska svårt att motivera, mest en kul grej och se hur lätta vobblers man kunde få iväg.

    Men börja med en rejäl översyn och rengör lagerna på den svarta i aceton för att sedan olja in dom med en riktigt bra olja.
    Kör bussningarna till den röda i ugnen och låt dom sedan svalna i ny olja så har du mycket vunnet redan där.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
      Allt är möjligt bara man vill, sen är frågan vad du vill uppnå och vad rullarna ska användas till.
      Du kommer långt med en ordentlig översyn där du demonterar rullen helt och sen smörjer upp med nytt fett och ny olja.

      Den röda 5500 från 70-talet är min favorit bland ambassadeurer, jag har trimmat den (helt i onödan då den kastade som en dröm innan) med spole från avail, abus lättade linspridare, kullagrat lättat mellandrev, bromslamell i kolfiber, nytt mässingsstativ, samt låtit bussningarna svetta ur sig i ugnen för att sedan impregneras i rocket fuel red.

      Spolen som fick beställas från Japan är svindyr och är ganska svårt att motivera, mest en kul grej och se hur lätta vobblers man kunde få iväg.

      Men börja med en rejäl översyn och rengör lagerna på den svarta i aceton för att sedan olja in dom med en riktigt bra olja.
      Kör bussningarna till den röda i ugnen och låt dom sedan svalna i ny olja så har du mycket vunnet redan där.
      Tanken är att få dom fiskbara först och främst.
      Skulle man sen kunna kasta lite lättare vobblers så är det ett plus.
      Tänker att man kan börja lite lugnt och sen se hur mycket man vill modifiera.
      Har du några exempel på sidor man kan beställa ifrån?

      Kommentera


      • #4
        Lättare linspridare, och kullagrat lättat mellandrev köpte jag från sportfiskeboden i Täby. Men samma linspridare finns att beställa från Abu i Svängsta, din har även kolfiberlamell till bromsen vilket blev en otrolig skillnad då den innan var väldigt ryckig i bromsen.

        Lättade delar o en massa kullager tror jag inte gör någon större skillnad, bäst effekt fås med en lättare spole. Men är även det dyraste tyvärr.
        Dessa spolar börjar däremot bli svåra att få tag på.
        jag beställde denna som tyvärr utgått.
        https://www.hedgehog-studio.co.jp/product/4188
        Den fanns även på Japantackle men är slutsåld även där.
        Är nog lättare att hitta en spole till den svarta.

        Kommentera


        • #5
          Skicka ett mail till seservice@purefishing.com som går till ABU i Svängsta så hjälper dom dig.

          Kommentera


          • #6
            Ok äldre modell annan spole, glöm mitt svar men behåll Sportfiskeboden Täby och abus service avdelning

            Kommentera


            • #7
              https://japantackle.com/tuning-parts.../tu002259.html
              denna spole skulle eventuellt kunna passa på din 5000c

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svar!
                Skulle vara kul om det gick att få tag i en lättare spole till den röda 5500 och börja där.
                Fick den rullen ny av mina föräldrar när jag var 11-12år så den har stort värde för mig.

                Reekie När du värmde bussningarna vilken temperatur och hur länge körde du?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ulf W Visa inlägg
                  Tack för alla svar!
                  Skulle vara kul om det gick att få tag i en lättare spole till den röda 5500 och börja där.
                  Fick den rullen ny av mina föräldrar när jag var 11-12år så den har stort värde för mig.

                  Reekie När du värmde bussningarna vilken temperatur och hur länge körde du?
                  jag tycker du gör helt rätt i att satsa på den röda, dels pga sentimentala skäl men även pga dess suveränitet.
                  Den högre utväxlingen är perfekt för traditionellt spinnfiske, dom sintrade oljebronsbussningarna är så mycket bättre än dagens bussningar i mässing.
                  Både min 5000 från -75 med originalspole och min 5500 från -80 med trimspole kastar både längre och stabilare än mina nya ambassadeurer.
                  Jag tror däremot det blir svårt att få tag på en spole, men försök hålla utkik på internationella säljsajter så kan det dock finnas hopp.

                  Bussningarna kör du en halvtimme i 100 grader, lägg dom sedan i en äggkopp eller liknande med olja i och ställ sedan in i ugnen och låt dom långsamt svalna på eftervärme så får dom chansen att suga i sig optimalt med olja

                  Kommentera


                  • #10
                    Alternativt koka ur gamla oljan i kastrull med vatten.

                    För att fylla på med olja tar du en liten sillburk och slår i en liten skvätt olja som precis täcker bussningarna... koka upp lite vatten i kastrull med senapsburken med olja och bussningar i... låt koka några minuter och sätt sen på locket på senapsburken och låt svalna långsamt.

                    Det kommer bli undertryck i burken som drar in oljan under lite tid så låt stå någon vecka innan du försöker öppna burken. Slå en spik genom locket om undertrycket blir för stort så du inte kan öppna.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 301 svar
                    262 701 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 733 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X