Lätt multispö till fiske på västkusten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätt multispö till fiske på västkusten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lätt multispö till fiske på västkusten.

    Jag har beställt en Abu Garcia Revo Ultracast BF8 till bland annat en resa till västkusten nu i Augusti. Det är en BFS-modell med en ganska tung (11,6 g) men väldigt grund spole. Tanken är att kasta beten på kring 4-10 g med den efter vad som nu vill hugga där borta. Jag skulle behöva ett passande spö till detta. Vi snackar alltså snäppet över vad jag skulle kalla BFS-viktklasser. Är det någon som har någon aning om ett relativt billigt multispö som passar till fisken som nu kan tänkas hugga. Jag räknar med att använda lite jiggar, lite finessetekniker (jika rig, cheburshka etc.) men också kasta en del små kompakta beten långt ("sinking pencils" till exempel). Alltså, ett LRF spö fast i multiutförande och för något tyngre vikter än vad många skulle använda till LRF.

    Några förslag? Framförallt: Några med erfarenhet kring ämnet?

  • #2
    Spanat in Shimano Curado alt Bass X? Riktigt trevliga

    Kommentera


    • #3
      Du behöver ett lite längre spö på runt 7 till 8 fot. Tyvärr är utbudet i Europa obefintligt. länk till ett spö som borde funka.

      https://www.nippon-tackle.com/Major-...MSC-F701M#more

      Kommentera


      • #4
        Nu finns inte dessa i lager hos söders men annars kan det kanske vara en intressant modell!

        La Moustique LM-C 198L 2-10g

        Finns också i 4-14

        La Moustique Rod Series Casting från LMAB använder de modernaste materialen med super robusta komponenter. Ultralätta spinnspön som lämpar sig utmärkt till abborre- och öringsfiskaren!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
          Du behöver ett lite längre spö på runt 7 till 8 fot. Tyvärr är utbudet i Europa obefintligt. länk till ett spö som borde funka.

          https://www.nippon-tackle.com/Major-...MSC-F701M#more
          Jag tackar ödmjukast för denna rekommendation. Mycket intressant spö som jag definitivt ska tänka på. Jag har goda erfarenheter av Major Craft sedan tidigare (äger ett Benkei UL/BF).

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av gaddivar Visa inlägg
            Nu finns inte dessa i lager hos söders men annars kan det kanske vara en intressant modell!

            La Moustique LM-C 198L 2-10g

            Finns också i 4-14
            Har jag tur får jag låna kompisens La Moustique som han ändå inte gillar. Jag tror att det hade passat helt okej till denna typ av fiske.

            Kommentera


            • #7
              Om du har vägarna förbi Söderköping kan du få låna ett poison adrena 4-12 eller ett expride 3,5-10. Odelade spön kanske är lite bökigt att ta med när man reser iof...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                Har jag tur får jag låna kompisens La Moustique som han ändå inte gillar. Jag tror att det hade passat helt okej till denna typ av fiske.
                Tjena. Skulle köpa ett La Moustique spö men din vän avrådde mig. Då dom inte fanns i lager kunde jag få köpa hans, han tyckte verkligen inte om det spöt.

                Vi brukar stå och nörda oss på BFS utrustning då han är en av få där som kör BFS :-)

                Kommentera


                • #9
                  Om du vill beställa från Japan. Titta på
                  https://www.plat.co.jp/shop/catalog/...-shipping.html

                  Om du hinner få hem det till din fiske resa.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                    Tjena. Skulle köpa ett La Moustique spö men din vän avrådde mig. Då dom inte fanns i lager kunde jag få köpa hans, han tyckte verkligen inte om det spöt.

                    Vi brukar stå och nörda oss på BFS utrustning då han är en av få där som kör BFS :-)
                    Jaså, så det kanske blir klurigt att låna det på västkusten med andra ord hehe. Jag har inte ens hunnit pröva det än så jag kan ju inte säkert säga vad jag tycker om det.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 575 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 365 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 279 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X