Haspel Jigg/nedrig spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel Jigg/nedrig spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspel Jigg/nedrig spö

    Hej.

    Jag är ute efter ett Haspelspö som funkar till jigg/nedrig som kastar minst upp till 20 gram.
    Spöt får gärna inte vara mycket längre en 225 cm.
    Priset är max 1600.

    Mvh Mikael


  • #2
    Hmm Kan ju bara slå ett slag för mitt eget val av finesspö som blev ett Magnific finesse från Tyska Sportex. 223 cm, kastvikt till -23 gram.
    Priset är över din budget förvisso (2800) men oslagbart.

    Jag blev ju dock nyfiken om jigg syftar till amerikanska jigar eller den svenska varianten med shadbete och jigskalle? Det är ju viss skillnad på fisketeknik och ska man dessutom kombinera Ned beten som bygger mestadels på slackline fiske så är det i min värld svårt att kombinera dessa tekniker på ett bra sätt i samma spö. Det bygger på kompromisser då med oftast bedrivs med max 5 gram skalle, helst inte över 3 om det ska bli riktigt finess. Ska man då bedriva ned fisket effektivt bör kastvikten bara runt max 10-12 gram och ett hyperkänsligt spö. Ska du sen hoppa shadteez med 10 -14 gram skalle så behövs det betydligt kralligare klinga och då försvinner känslan vid nedfisket.

    Du förstår att det väcktes lite funderingar.

    Ett budget alternativ skulle väl vara Westin w3 t&c som verkar ha en trevlig action för ändamålet, fick inget jag fiskat då jag håller mig till Sportex.
    /Rikard

    Kommentera


    • #3
      Ett optimalt nedspö är känsligt, men har ganska styv aktion. Eventuellt en kort finessetopp med en rapp ryggrad kort därefter. Som Ziggy säger bedrivs sällan nedfisket med nedskallar över 3,5 g. Den enda gången jag använder 5 g skallar till ned är i ganska starkt strömmande vatten. Annars är 2,7 g (3/32 oz) den vikt jag helst väljer på en nedskalle.

      Ett spö som kastar max upp till 10-12 g är optimalt. Det går att göra en kompromiss om du väljer ett spö som kastar till 15 g...men upp till 20 g kommer innebära att det blir klurigt att fiska ned. Det vill säga, om du inte går upp på vikter på skallar som ligger på 5 g och uppåt. Då har man dock missat halva poängen med ned-rig. Abborren tar oftast ned-jiggen på botten. Ju tyngre skalle, desto svårare har fisken att suga upp jiggen från botten och därmed krokar du bra mycket färre fiskar på en tung skalle. Det är en stor skillnad.

      Ned är en finessepresentation som jag enbart fiskar med när det är trögt. Tunga skallar är inte optimalt när det är trögt. Fisken känner det där extra motståndet och släpper jiggen snabbt. Man ska fiska långsamt och med lätta grejer. Ett 20 g spö kommer inte kasta dessa lätta grejer särskilt bra. Dessutom blir kontakten sämre, vilket inte sällan leder till att man drar upp farten. Kompromissen blir därmed ett spö upp till 15 g och inte så mycket mer om du frågar mig.
      Senast ändrad av Benjamin S; 2022-07-27, 19:46.

      Kommentera


      • #4
        Benjamin S, föreslår i all välmening styckeindelning. I sak har du säkert poänger.

        Till "stop-and-go" fiske (jigg i kallare vatten) vill jag att spöt svarar snabbt (högt i toppen) på en handledsknyck men har inte kört ned eller neko än.
        Låter som att ned främst gäller ungefär oktober-april, iaf sällan en initial sommarmetod....

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Benjamin S, föreslår i all välmening styckeindelning. I sak har du säkert poänger.

          Till "stop-and-go" fiske (jigg i kallare vatten) vill jag att spöt svarar snabbt (högt i toppen) på en handledsknyck men har inte kört ned eller neko än.
          Låter som att ned främst gäller ungefär oktober-april, iaf sällan en initial sommarmetod....
          Tack för konstruktiv kritik! Styckindelning är nu fixat.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Benjamin S, föreslår i all välmening styckeindelning. I sak har du säkert poänger.

            Till "stop-and-go" fiske (jigg i kallare vatten) vill jag att spöt svarar snabbt (högt i toppen) på en handledsknyck men har inte kört ned eller neko än.
            Låter som att ned främst gäller ungefär oktober-april, iaf sällan en initial sommarmetod....
            Ned funkar ypperligt på sommaren, när fisket är trögt. Annars är det som sagt en ypperlig kallvattensteknik tills dess att isen lagt sig.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
              Hmm Kan ju bara slå ett slag för mitt eget val av finesspö som blev ett Magnific finesse från Tyska Sportex. 223 cm, kastvikt till -23 gram.
              Priset är över din budget förvisso (2800) men oslagbart.

              Jag blev ju dock nyfiken om jigg syftar till amerikanska jigar eller den svenska varianten med shadbete och jigskalle? Det är ju viss skillnad på fisketeknik och ska man dessutom kombinera Ned beten som bygger mestadels på slackline fiske så är det i min värld svårt att kombinera dessa tekniker på ett bra sätt i samma spö. Det bygger på kompromisser då med oftast bedrivs med max 5 gram skalle, helst inte över 3 om det ska bli riktigt finess. Ska man då bedriva ned fisket effektivt bör kastvikten bara runt max 10-12 gram och ett hyperkänsligt spö. Ska du sen hoppa shadteez med 10 -14 gram skalle så behövs det betydligt kralligare klinga och då försvinner känslan vid nedfisket.

              Du förstår att det väcktes lite funderingar.

              Ett budget alternativ skulle väl vara Westin w3 t&c som verkar ha en trevlig action för ändamålet, fick inget jag fiskat då jag håller mig till Sportex.
              /Rikard
              Hej.
              tanken är vanliga jiggar med jiggskallar.

              Om jag nu gör en kompromiss kan någon av dessa funka då?
              ​​​​​​​det blir ju iaf lite tyngre eftersom själva nedmasken eller vad man nu sätter på nedskallen väger lite också.

              https://www.upplevstore.se/perchzill...02ml-4-18-hasp

              https://www.ofc.nu/fiskespon/haspels...saAtczEALw_wcB

              Kommentera


              • #8
                PerchFight V2 - Crankspin 7'2'' 3-25g

                kan vara ett alternativ

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
                  PerchFight V2 - Crankspin 7'2'' 3-25g

                  kan vara ett alternativ
                  Då är ju ändå Jigg light spin ett mer lämpligt alternativ. Jag vill i alla fall ha ett toppigt spö till jiggfisket.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

                    Då är ju ändå Jigg light spin ett mer lämpligt alternativ. Jag vill i alla fall ha ett toppigt spö till jiggfisket.
                    för långt för trådskaparen tyvärr

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 848 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 067 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X