Favoritkombos till gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritkombos till gäddfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11

    Till gäddfisket.


    Sett 1.
    Daiwa Prorex AGS -120g.
    Daiwa tatula 200HL LH.
    SpiderWire stealth smooth 0.25mm.

    Sett 2.
    Westin W4 Powercast-T 8'6ft, 40-130g.
    ABU Garcia Ambassadeur 5601 C4.
    SpiderWire stealth smooth 0.29mm

    Sett 3.
    Westin W4 Powerlure 9' H 20-60g.
    Daiwa Ninja LT 3000
    SpiderWire stealth smooth 0.20mm

    Sett 4.
    Westin W4 Powercast 8'6'ft 40-130g, haspelspö.
    Daiwa Ninja LT 4000
    SpiderWire stealth smooth 0.23mm

    Kommentera


    • #12

      Ett 9-fots ABU Atlantic 460 spinnspö och en röd ABU Ambassadeur 5000 multirulle tillverkad år 1952 är nog det spö och den rulle jag fångat flest tiokilos Gäddor på genom åren....
      Old Firehand
      Leif Engström


      Hejsan Leif!

      Röd 5000 rulle & likande spö är de något du valt & fiska med även idag? Inget ”nyare” av intresse?
      Och lite nyfiken varför just en röd ambassadör rulle?
      Samt 9-fots ABU Atlantic 460, finner du någon form av motsvarighet i bland dagens spön?

      Mvh

      Kommentera


      • #13
        Det är intressant att läsa vad man har för tankar och idéer gällande utrustning
        Jag kör 2 spön och enbart ifall 1 skulle gå åt helvete under en tur.
        Jag äger 3 spön till gädda och 2 till abborre och anser inte att något specifikt spö behövs för "en speciell" situation

        Kombot som får jobba mest är ett 13 Fishing Omen - 8ft6in - 130gr. På det sitter en Revo Brast 40
        ​​​​​​Jag gillar hur spöt känns i kast, vid drillning. Tycker det är rätt längd rätt så snyggt.
        Rullen passar bra då jag inte har dassalock till händer.

        Backupen är ett Daiwa Prorex XR, 8ft -120gr
        Detta spelar med en ABU Orra 2
        Lätt och rappt spö som är kul att fiska med. Rullen är 200-storlek och passar även den bra i näven då jag håller om rullen vid hemtagning.

        Med dessa 2 fiskar jag allt från Big Bandit och gummi till Spinnerbaits utan problem.

        Jag haft fler spön, vissa har jag gett bort, andra har jag sålt. Och blir lätt illamående när jag ser folk som kommer med en handfull spön för en tur eller på sociala medier när man lägger upp bilder på "Mina 7 kombos till dagens fiske för då täcker jag in alla situationer"

        Vilka situationer, handsvett? Rödljus? Krogrunda? Punktering på trailern? Fel tapet i köket?
        ​​​​​
        Senast ändrad av Mijni; 2022-08-04, 20:57.

        Kommentera


        • #14
          Angående Exsence DC -12 och lätt gäddspinn. Har kört min i 4 säsonger, med vikter upp till 110 gram. Kört mkt med westins swim på 53 gram och det har fungerat väldigt bra. Största problemet hitintills har varit att få på tillräckligt med lina på spolen.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

            Jag haft fler spön, vissa har jag gett bort, andra har jag sålt. Och blir lätt illamående när jag ser folk som kommer med en handfull spön för en tur eller på sociala medier när man lägger upp bilder på "Mina 7 kombos till dagens fiske för då täcker jag in alla situationer"

            Vilka situationer, handsvett? Rödljus? Krogrunda? Punktering på trailern? Fel tapet i köket?
            ​​​​​
            Jag är en av de personer som har 10 olika spön med mig. För min del är fiskeprylar ett stort intresse inom fisket. Jag vill ha så optimal utrustning som möjligt för att effektivisera fisket till minsta lilla detalj. Det mina spön täcker är främst olika tekniker och olika typer av beten. När jag abborrfiskar har jag t.ex ett spö till chatterbaits, ett spö till jerkbaits, ett till crankbaits och bladebaits utanför gräs (nylonlina), ett för crankbaits och bladebaits i gräs (4-trådig flätad lina). Dessa är de comboas jag använder som exempel.

            I och med att jag vill ha combos som är så optimala för de tekniker jag fiskar med som möjligt behöver jag flera combos. Jag kan fiska allt på samma spö, men jag är inget stort fan av allroundgrejer. Allroundgrejer ger mig nackdelar i form av fler tappade fiskar, färre krokade fiskar och fel gång på vissa typer av beten. Jag vill ha ett mjukt spö till crankbaits t.ex, eftersom att jag fiskar med många trekrokar och inte vill rycka betet ur munnen på fisken. Till abborrjerkbaits (knyckwobblers) använder jag ett rappare spö för att få bra gång på mina beten. Fiskar jag crankbaits i gräs vill jag dock ha en 4-trådig, ganska sträv, flätad lina (8-trådig är för len) för att kunna såga igenom gräset. Det är på den nivån jag lägger det mesta av mitt fiske.

            Detta, kombinerat med ett stort intresse för rullar och spön, gör att jag vill ha 7 olika combos med mig. Då kan jag lägga fisket på den nivån jag gärna lägger det. Vill jag ut och slappna av kanske jag tar med mig något färre spön, men jag gillar att fiska med all min utrustning. För mig blir fisket roligare då. Det är roligt att använda mina rullar. Mina prylar är dessutom väldigt genomtänkta, ibland under flera års tid. Sedan tar jag kanske inte bild och lägger ut alla mina combos hur som helst. Jag delar gärna med mig av utrustningen jag äger på forum och i grupper där andra intresserade gärna diskuterar utrustningen i timtal med mig. Det är perspektivet från en som "har spön och rullar för att täcka alla situationer."

            Kommentera


            • #16
              Kul att höra BenjaminS hur du funderar kring ditt fiske och din utrustning, helt motsatt mot hur jag tänker som är mer mot allround-hållet. Är helt säker på att jag skulle få en massa nya idéer av att fiska med någon som tänkt igenom allt i minsta detalj, som du har gjort. Det finns helt klart en stor uppsida men skräddarsydda kombos och gillar man utrustningen och ser det som en del av sitt fiske så skänker det helt klart ett stort mervärde. I mitt fall vet jag helt enkelt för lite om olika prylar och har som jag förstår det, en hel del oupptäckt än så länge.

              Kommentera


              • #17
                Team Daiwa 7 fot och 7 tum 14-56g haspel med en Shimano TP 4000pg för rent gäddfiske, men ibland vet man ju inte riktigt vad man kommer att fiska och då blir det något spö som kastar ca 8-30g och som funkar till både Abborre och gädda. Minns inte när jag han ta med mer än ett spö.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Kul att höra BenjaminS hur du funderar kring ditt fiske och din utrustning, helt motsatt mot hur jag tänker som är mer mot allround-hållet. Är helt säker på att jag skulle få en massa nya idéer av att fiska med någon som tänkt igenom allt i minsta detalj, som du har gjort. Det finns helt klart en stor uppsida men skräddarsydda kombos och gillar man utrustningen och ser det som en del av sitt fiske så skänker det helt klart ett stort mervärde. I mitt fall vet jag helt enkelt för lite om olika prylar och har som jag förstår det, en hel del oupptäckt än så länge.
                  Vi båda skulle nog få nya idéer och perspektiv om vi fiskade med varann. Jag förstår grejen med allround och ibland är det oundvikligt. Det finns poänger med båda sidor helt enkelt.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                    Vi båda skulle nog få nya idéer och perspektiv om vi fiskade med varann. Jag förstår grejen med allround och ibland är det oundvikligt. Det finns poänger med båda sidor helt enkelt.
                    Gossar, se nu till att boka en heldag i båt med varandra och kom sen tillbaka och berätta vad ni kom fram till :-)

                    Kommentera


                    • #20
                      Psst gabbu , Benjamin gillar choklad.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 890 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 385 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X