Favoritkombos till gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritkombos till gäddfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
    Psst gabbu , Benjamin gillar choklad.
    Det råkar jag göra.....så choklad hade inte suttit fel.

    Kommentera


    • #22
      Jag kom att tänka på ett till spö som bör vara med i min lista egentligen. Nämligen Prorex XR Sledgehammer. Måste köpa ett igen

      Bra pris, Sjukt lätt spö på 215g som ändå klarar upp till 220-240g.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Angående Exsence DC -12 och lätt gäddspinn. Har kört min i 4 säsonger, med vikter upp till 110 gram. Kört mkt med westins swim på 53 gram och det har fungerat väldigt bra. Största problemet hitintills har varit att få på tillräckligt med lina på spolen.
        Har fastnat för sufix 131 linan. Sufix 0,285 mm kanske skulle bli bra. Klarar nästan 16Kg. Vilken lina kör du på din och dimension?



        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

          Har fastnat för sufix 131 linan. Sufix 0,285 mm kanske skulle bli bra. Klarar nästan 16Kg. Vilken lina kör du på din och dimension?


          Jag kör TUF line XP, 0,31 mm på pappret men klart grövre än så i verkligheten. Får på ca 85 m om jag lindar riktigt tajt och högt upp på spolen, kan bli lite problem att få bort spolen vid service dock. Gillar lite grövre diameter, tappar knappt något drag vid backslag längre och det är också lättare att lösa trassel. Körde tunnare linor förut men slutade med det då linan skar ner så djupt att jag behövde klippa upp hela spolen. Sufix 0,285 mm blir säkert kanon.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
            Det är intressant att läsa vad man har för tankar och idéer gällande utrustning
            Jag kör 2 spön och enbart ifall 1 skulle gå åt helvete under en tur.
            Jag äger 3 spön till gädda och 2 till abborre och anser inte att något specifikt spö behövs för "en speciell" situation

            Kombot som får jobba mest är ett 13 Fishing Omen - 8ft6in - 130gr. På det sitter en Revo Brast 40
            ​​​​​​Jag gillar hur spöt känns i kast, vid drillning. Tycker det är rätt längd rätt så snyggt.
            Rullen passar bra då jag inte har dassalock till händer.

            Backupen är ett Daiwa Prorex XR, 8ft -120gr
            Detta spelar med en ABU Orra 2
            Lätt och rappt spö som är kul att fiska med. Rullen är 200-storlek och passar även den bra i näven då jag håller om rullen vid hemtagning.

            Med dessa 2 fiskar jag allt från Big Bandit och gummi till Spinnerbaits utan problem.

            Jag haft fler spön, vissa har jag gett bort, andra har jag sålt. Och blir lätt illamående när jag ser folk som kommer med en handfull spön för en tur eller på sociala medier när man lägger upp bilder på "Mina 7 kombos till dagens fiske för då täcker jag in alla situationer"

            Vilka situationer, handsvett? Rödljus? Krogrunda? Punktering på trailern? Fel tapet i köket?
            ​​​​​
            Det är rätt så avslappnat och befriande att ha Max två spön med sig har kört så några år att antingen kör man gädda/gös eller gös/abborre Max två spön åt varje håll blir mest en irriterande röra annars i båten och landfäste ett spö och en backup i bilen
            skulle behöva rensa draghysterin en del också

            men för att hålla sig till ämnet
            1 bft roots multi pike -170 med en tatula 300,
            lättare ett Westin powercast 25-100 och en caldia 4000
            skulle nog klara mig gott på den första


            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Jag är en av de personer som har 10 olika spön med mig. För min del är fiskeprylar ett stort intresse inom fisket. Jag vill ha så optimal utrustning som möjligt för att effektivisera fisket till minsta lilla detalj. Det mina spön täcker är främst olika tekniker och olika typer av beten. När jag abborrfiskar har jag t.ex ett spö till chatterbaits, ett spö till jerkbaits, ett till crankbaits och bladebaits utanför gräs (nylonlina), ett för crankbaits och bladebaits i gräs (4-trådig flätad lina). Dessa är de comboas jag använder som exempel.

              I och med att jag vill ha combos som är så optimala för de tekniker jag fiskar med som möjligt behöver jag flera combos. Jag kan fiska allt på samma spö, men jag är inget stort fan av allroundgrejer. Allroundgrejer ger mig nackdelar i form av fler tappade fiskar, färre krokade fiskar och fel gång på vissa typer av beten. Jag vill ha ett mjukt spö till crankbaits t.ex, eftersom att jag fiskar med många trekrokar och inte vill rycka betet ur munnen på fisken. Till abborrjerkbaits (knyckwobblers) använder jag ett rappare spö för att få bra gång på mina beten. Fiskar jag crankbaits i gräs vill jag dock ha en 4-trådig, ganska sträv, flätad lina (8-trådig är för len) för att kunna såga igenom gräset. Det är på den nivån jag lägger det mesta av mitt fiske.

              Detta, kombinerat med ett stort intresse för rullar och spön, gör att jag vill ha 7 olika combos med mig. Då kan jag lägga fisket på den nivån jag gärna lägger det. Vill jag ut och slappna av kanske jag tar med mig något färre spön, men jag gillar att fiska med all min utrustning. För mig blir fisket roligare då. Det är roligt att använda mina rullar. Mina prylar är dessutom väldigt genomtänkta, ibland under flera års tid. Sedan tar jag kanske inte bild och lägger ut alla mina combos hur som helst. Jag delar gärna med mig av utrustningen jag äger på forum och i grupper där andra intresserade gärna diskuterar utrustningen i timtal med mig. Det är perspektivet från en som "har spön och rullar för att täcka alla situationer."
              Och mycket riktigt Benjamin så tycker jag det är mycket intressant hur folk tycker, tänker och använder sin utrustning.
              Har själv också varit en s.k prylnörd. Och fler leksaker är alltid kul.
              Har också spelat bowling på elitnivå, där kan vi prata prylnörderi på hög nivå. Själv tog jag hem JDM-prylar även i bowlingen... Japp det finns där med...
              Och spelar även golf, där finns samma hos många utövare...

              För till syvende och sist så är det att man "fiskar bättre" om man tror och har förtroende för det man fiskar med.
              Självklart! Och är det ha massa prylar så absolut. Och kan man så ska man

              Sen är det alltid skitkul att ha bra och unika prylar!

              Polarn har ett spö från True Custom... Man är ju lätt avundsjuk...

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
              107 svar
              23 932 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Utter
              av Utter
               
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 295 svar
              261 856 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              852 svar
              138 353 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg El_Kebabo  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 030 svar
              192 669 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 067 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Arbetar...
              X