Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Vem har en lina i 6 månader ? kör diverse olika, fina linor ofta och det byts snarare en gång i månaden än en per säsong. Seaguar grandmax har funkat riktigt bra hittills, även Power pro 8 och shimano kariki 8. Resterande linor på marknaden har inte hållt måttet varesig på nötning eller knutstyrka.

    Kommentera


    • #92
      Jag har mina linor i åratal eller tills dess det är för lite kvar på spolen eftersom jag kapar ett par meter vartefter det nöts ut.

      Kommentera


      • #93
        Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
        Vem har en lina i 6 månader ? kör diverse olika, fina linor ofta och det byts snarare en gång i månaden än en per säsong. Seaguar grandmax har funkat riktigt bra hittills, även Power pro 8 och shimano kariki 8. Resterande linor på marknaden har inte hållt måttet varesig på nötning eller knutstyrka.
        Varför byte så ofta?

        Kör iaf ett par säsonger på tunna linor. Och då är det mycke sten o bröte som cyklar o annat...

        Kommentera


        • #94
          Ja nu blir jag nyfiken!
          Det här är ju en helt avgörande, iaf högst relevant och intressant fråga.

          Jag fiskar tyvärr inte så ofta som jag skulle vilja göra, jag fiskar olika arter och har iaf 4 Abborrekit (2 multi, två haspel) och lika många gäddkit... Typ, å HÖ. Har aldrig hört talas om någon som byter lina efter 6 månader eller kortare tid än så och då har jag ändå fiskat i några decennier...

          Så varför byta var 6 månad eller varje månad? Naturligtvis så håller alla nya linor egenskaper som förändras över mer eller mindre lång tid men ändå. Körde jag en lina på en rulle och fiskade varje dag med enbart den så skulle jag byta mer ofta men idag som jag fiskar, så "håller"mina olika flätlinor tillräckligt bra (egenskaper) i vart fall 2-3 år...

          Du Torekrok, hur kör du? Lägger du på säg 100-135 meter och vänder på linan halvvägs tills de kasseras eller inte?
          Senast ändrad av anteman; 2022-12-29, 19:06.

          Kommentera


          • #95
            Intressant! I säsong fiskar jag kanske 15-25h per vecka, oavsett Lina har jag märkt att dom är tämligen slut efter ca en månad. Brukar vända i den mån jag kan, men oftast klipper jag av sliten lina framtill allt eftersom.

            sen fiskar jag uteslutande från land, både på borre, gädda och öring så rappa kast som sliter linan ännu mer är alltid ett faktum.

            Är mäkta imponerad om någon har en Lina flera säsonger, då fiskar den för lite !

            Kommentera


            • #96
              Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
              Intressant! I säsong fiskar jag kanske 15-25h per vecka, oavsett Lina har jag märkt att dom är tämligen slut efter ca en månad. Brukar vända i den mån jag kan, men oftast klipper jag av sliten lina framtill allt eftersom.

              sen fiskar jag uteslutande från land, både på borre, gädda och öring så rappa kast som sliter linan ännu mer är alltid ett faktum.

              Är mäkta imponerad om någon har en Lina flera säsonger, då fiskar den för lite !
              Att ha många kombos gör ju att man sliter mindre på varje, å andra sidan använder jag en särskild kombo till 90% av allt fiske men fiskar från båt och gör aldrig forcerade kast så att det sliter linan ovanligt hårt.

              Kommentera


              • #97
                Torekrok Ja antingen fiskas den för lite (hrm...) eller så fiskar du sannolikt långt mer ofta än flertalet!
                Dessutom uppskattar du uppenbart nykänsla i kasten mer än flertalet eftersom din flätlina är "slut" efter 60-100 timmars/31 dagars fiske med samma lina. Tekniskt optimalt men ack så dyrt. Skitfiske!

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
                  Intressant! I säsong fiskar jag kanske 15-25h per vecka, oavsett Lina har jag märkt att dom är tämligen slut efter ca en månad. Brukar vända i den mån jag kan, men oftast klipper jag av sliten lina framtill allt eftersom.

                  sen fiskar jag uteslutande från land, både på borre, gädda och öring så rappa kast som sliter linan ännu mer är alltid ett faktum.

                  Är mäkta imponerad om någon har en Lina flera säsonger, då fiskar den för lite !
                  Att fiska från land sliter klart hårdare på linor.
                  Klarar oftast flera säsonger på mina rullar men då kör nästan bara från båt nu
                  Abborre rullarna linor slits värst då det blir många bottennapp
                  Senast ändrad av Cosmoz 08; 2022-12-30, 15:23.

                  Kommentera


                  • #99
                    Nä nog menar du båt?
                    Lite... OT men för övrigt 15-25 t per vecka imponerar, var väl max för mig i mellanstadiet sen kom tonåren och andra "måsten" ;-) och nu över dryga 50 så finns det andra måsten men ambitionen är iaf mer fiske och i brist på det nått inlägg här då och då...

                    Kommentera


                    • Jag har såklart olika combos, men oftast en primär combo till varje art. Så oftas är det bara abborre som gäller i 2 månader, med samma spö/lina. Sen kan det vara bara öring i 3 månader osv. Så när linorna väl används används dom flitigt.

                      testat att ha olika combos till samma art men blir bara att man tar den bästa varje gång ändå!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 540 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X