Ursprungligen postat av .art
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...
Collapse
X
-
Brottsgränsen som är angiven ger ju signaler om hur ”tjock linan verkligen är , spiderwire är ju världsklass i starka linor men som du hintade så är dom troligen dubbelt så tjocka som angivet -går iallafall på brottsgränsen mer än angiven tjocklek när jag väljer tjocklek på flätlina alltid orkar inte kolla efter tabeller osv däremot har jag konstaterat att 12-13 trådiga finlinor inte har nåt på gäddspön att göra för dom slits ofantligt mycket fortare är 8-trådiga diton
-
Tveksam även till dessa tabeller. Inte ens PE# verkar säga något allmängiltigt om diameter eller styrka, vad gör att du litar på just Sunlines tabell?
Lämna en kommentar:
-
Tabell över PE# och diameter samt styrka från en av Sunlines flätlinor.
Den kan användas som referens för andra linor för att ta reda på vilken diameter dom egentligen har eller åtminstone väldigt nära. (Om det står PE storlek på förpackningen.)
Har någon en bättre tabell så ge mig!
: )
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Inte haft problem. Och väldigt stark lina vid bottennappUrsprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
Hur upplevde du slitaget ?körde kariki x8 och suffix 131 förra året men tveksam om det blir fler båda slits vansinnigt fort tycker jag 131:an säger sig självt att den slits fortare men även kariki x8:an upplevde jag så-trevliga att kasta med men haft slitagebrott trots att jag tycker jag knyter om ofta
blir blir suffix 91 och siglon i nästa byte men även spiderwire 8:an
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Har nu kört med Westins nya lina W6 på ett par rullar för båda abborre & gädda & är positivt överraskad, linan känns som en mkt fin premium lina väldigt mjuk & tyst skulle kunna nästan tro att det är en 12 trådig lina. Håller färg bra, känns väldigt stark & stryktålig, har inte sett några tendenser till onormal nötning inga lin brott.
Eftersom linor specas fruktansvärt ojämnt har jag mer eller mindre slutat att titta på vilken dimension & styrka det är på linorna & går uteslutande på PE# klassningen på linan & då stämmer det riktigt bra mellan olika linor.
Till borre spöt har jag PE1,0 tror westin specade den som 0,16 medans Spiderwire PE1,0 är 0,09mm får på lika mkt på rulle.
Sen har jag den linan på en gäddhaspel Sustain 4000 & en Tatula 200 även där funkar den linan perfekt.
En ny lina som jag ser framemot att prova är Daiwas nya J.Braid expedition som kom på tredje plats i The Line Laboratory test på linor
Endel linor som jag annars kör/kört med
Sunline SX1 50LB i färgen gul/orange har jag på ett gäddrullar & inte varit med om en lina som syns så bra, kastar väldigt bra & stryktålig & stark
Spiderwire har varit en säker goto lina som har funkat till allt, abborre, gös , gädda muskie, haspel & multi, den är bra på allt.
Daiwa Tournament EVO 8, en finare lina med mjukare & lenare egenskaper, inte lika slitstark mot nötningar
Berkley X9, en besvikelse, fransade sig onormalt mkt, efter ett par pass gick den av.
Shimano Kairiki, mkt trevlig i början men blev onormalt snabbt sliten, efter några botten napp gick den av lättare & lättare
Power pro Max cuatro, extra slitstark lina för muskie
Power pro, en väl beprövad lina som gör sitt jobb men tappar för mkt färg, tycker det finns bättre alternativ
Sufix 832, en stabil & väl beprövad lina.
Daiwa J-braid, köpte den när den kom, måste ha fått extremt dåligt lina för den gick av lättare än sytråd utan att överdriva, fick en ny lina men har inte vågat prova den. Det var väldigt många som hade otur med J-braid när den kom.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Hur upplevde du slitaget ?körde kariki x8 och suffix 131 förra året men tveksam om det blir fler båda slits vansinnigt fort tycker jag 131:an säger sig självt att den slits fortare men även kariki x8:an upplevde jag så-trevliga att kasta med men haft slitagebrott trots att jag tycker jag knyter om oftaUrsprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
Shimano kairiki x8
blir blir suffix 91 och siglon i nästa byte men även spiderwire 8:an
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Har själv kollat på den då jag testar G5 nu och den verkar vara ett steg upp från spiderwire som jag kört tidigare.Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
Shimano kairiki x8
Vilken diameter ska han sikta på har ju läst och nu märkt att det kan skilja rätt mycket mellan märken.
Lämna en kommentar:
-
Shimano kairiki x8Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inläggPolare som vill prova ny lina och söker förslag på märke och diameter.
Linan ska på en ABU Mgxtreme2 dragvikter 5-15g.
Vill köra flätlina
Tack i förhand.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Polare som vill prova ny lina och söker förslag på märke och diameter.
Linan ska på en ABU Mgxtreme2 dragvikter 5-15g.
Vill köra flätlina
Tack i förhand.
Lämna en kommentar:
-
Väl sammanfattat och jag håller med dig till fullo. MEN, om alla tänkte som oss, så hade vi knappast haft några sportfiskebutiker kvar. Har fiskat en hel del med ActiveTarget 2 under det senaste året och i ärlighetens namn så har inte färgvalet spelat någon som helst roll och inte heller vikt eller lina av alla pass jag har kört. Vad som däremot har spelat roll är presentationen av betet och fiskens aktivitet.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggFunderar ibland över vår "fixering" med linor, tafsar som inte hämmar "gången" ungefär som om en lätt jgg på lätt, tunn lina av naturen skulle leverera ett mer verklighetstroget bete, hur f.n vet man det? Hur många vet hur betesfisk normalt eller onormalt beter sig på botten eller i mellanvatten? Vad ger mest hugg? Ett bete som är normalt eller rör sig onormalt?
Ja, jo jag vet att det finns de som byter betetyp/tafs och får mer hugg... Men tja, kanske huggperioden eller högtryckskillnaden, solskenet inföll eller borren kom in just då?
Endast parallellfiske samtidigt kan ev. säga ngt mer än att det är tillfälligheter... Det är nog frapperande ofta vi tror att det vi gjorde var, är avgörande när det kan vara andra faktorer som har betydelse men vi ser bara våra val som avgörande...
Ffa när man betänker hur ofta det fiskas med mer stilla, långsamma metoder och beten, t ex jiggar utan paddel, då är det livliga ett problem... så ovanstående och den metod, det bete vi mest använder vid varje given stund eller säsong, är ofta den som ger mest fisk, sällan teorier eller t ex tafsval imho... och möjligen att vi byter bete/metod snarare än vilken bete/metod?
Om vi utgår från abborren som exempel så har man fått kasta x antal gånger på samma stim under de perioder då aktiviteten varit som minst. Man provar att låta draget singla ner långsamt, provar att rycka lite, låta den gå till botten etc. När en av abborrarna är triggade till och hugga så hänger de övriga stimmet följsamt med och jakten på vem som ska få godbiten är igång. När aktiviteten i stället har varit som högst så har det räckt med att kasta ut draget framför första bästa stim och de tar det direkt.
På tal om parallellt fiske så provade jag förra sommaren att fiska på en monstruös gädda som min livegivare hade fångat upp. Det är till dags dato det största utslaget jag sett och då har jag ändå ett par praktexemplar i 8 kg klassen att jämföra med. En god vän var också med i båten så jag provade först att hala ner min jigg till monstret som kastade ett öga på den innan hon simmade ner till botten. Vevade upp jiggen sakta och strax efter så sänker min vän ner ett silvrigt spinnerbait som hon möter i mellanvattnet och glufsar i sig. Både flourcarbon 0.50 mm och drag försvann i ett nafs. Förvånade och fulla i skratt beskådar vi båda hur hon strax därefter simmar vidare på livegivaren för att jaga efter ett stim av småfisk som kommit in.
Det var ett mycket tydligt exempel på när presentationen av betet var av största vikt. Troligtvis så glimrade det till när min väns spinnerbait bröt vattenytan, vilket fick rovdjursinstinkterna att vakna till liv.
Summa summarum, fiskar är rovdjur och kommer alltid att agera på instinkt. Så oavsett vad de etablerade butikerna försöker att sälja på dig så spelar betets färg, padel, svans, vikt på jiggskallen, märke på rullen mindre roll. Det essentiella är HUR du fiskar ditt bete för att trigga instinkterna.
- Gillar 4
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 788 visningar