Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • holden
    replied
    Nu är vi väl rätt OT men det är helt situationsanpassat hur noga man behöver vara med utformningen av det så kallade terminaltacklet. Det är t.ex helt avgörande om man fiskar ett svävande jerkbait med långa pauser där fisken har god tid på sig att bedöma hur trovärdigt eller ätbart betet ser ut medan jag har svårt att tro att en havsöring som gör ett blixtsnabbt reaktionshugg på något som svischar förbi i ögonvrån bryr sig.

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
    Ni som kan det här..förstör verkligen en volframtafs gången på jiggen ?
    Använder jag inte tafsen på vissa ställen blir jag snart utan jiggar och det har man inte råd med i dessa tider.
    Tycker borren tar ändå...men kanske ta än mer utan tafs..
    Wolframtafsen är så mjuk så den förstör inte gången,

    Lämna en kommentar:


  • Najad
    replied
    Ni som kan det här..förstör verkligen en volframtafs gången på jiggen ?
    Använder jag inte tafsen på vissa ställen blir jag snart utan jiggar och det har man inte råd med i dessa tider.
    Tycker borren tar ändå...men kanske ta än mer utan tafs..

    Lämna en kommentar:


  • Springaren
    replied
    Jag tror inte Abborren vet vad en fiskelina är eller kan räkna ut vad som är i änden av linan. Nej linan har inte någon betydelse om den syns eller inte. Jag använder FC till tafs för ett den klarar av gäddtänder bättre en flätlina. Ståltafs förstör gången på jigg och hårdbeten så det går bort.

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
    Hur är det med Havsöring, och färgen på linan?, Gädda och Abborre, verkar direkt inte bry sig, HÖ kanske är mer skygga, kommer ha en FC tafs..
    Tror det sitter mer i fiskarens huvud vad man tror på, tror man på det man använder brukar man fiska bättre.
    Personligen föredrar tafs i FC oavsett vad jag fiskar & helst vit eller färgade linor, mörka linor får jag ingen känsla för dels för att det är svårt att se linan & sen ger mörka linor/beten störst kontrast så jag tror att det är mörka linor fisken ser lättast. När det gäller öring vet jag många duktiga öringfiskare som kör med färgade linor & sen bara ett beteslås med leke så öringen verkar inte bry sig heller.

    Har varit med om EN gång där jag kan med säkerhet säga att tafsen hade betydelse, jag & polaren kör borre med exakt samma saker förutom att jag har FC-tafs & han stål tafs, jag drar ett gäng fiskar han får inte ens ett pet så fort han byter till FC får han också fisk.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
    Hur är det med Havsöring, och färgen på linan?, Gädda och Abborre, verkar direkt inte bry sig, HÖ kanske är mer skygga, kommer ha en FC tafs..
    Spelar sannolikt ingen roll mer än för fiskarens hjärnspöken, själv lutar jag åt rökfärgade/mossgröna linor medan andra hävdar att det ska vara vit lina. Fränstam kör neongult och det verkar funka lika bra.

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
    Hur är det med Havsöring, och färgen på linan?, Gädda och Abborre, verkar direkt inte bry sig, HÖ kanske är mer skygga, kommer ha en FC tafs..
    Tafs på minst 70cm så är du hemma :-)

    Lämna en kommentar:


  • neo333
    replied
    Hur är det med Havsöring, och färgen på linan?, Gädda och Abborre, verkar direkt inte bry sig, HÖ kanske är mer skygga, kommer ha en FC tafs..

    Lämna en kommentar:


  • RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
    Ska man köra flourcarbon eller flät på min zillion som sitter på en expride 1610m, jerks/hårdbeten kommer köras på den till 99%

    vilkenlina rekommenderas även? Kanske blir en till beställning från japan så finns inte linan här är de inte problem!
    Har inte testat så många FC linor men kan rekommendera Seaguar Tatsu, har den på min jerksetup och är mycket nöjd med den.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Jag köpte en på mig Berkley Nautil Inshore X8 aquablue 0.12 för att testa på ett haspelspö för havsöring. Jag har bara testat en halv dag men är så här långt riktigt imponerad av hur den beter sig på rullen, i vattnet och i luften.

    Jag har inte sett den här linan tidigare och det är ju inte jättemånga som saluför den.. den finns med i Napp & Nytt (den digitala).

    Är det någon mer som har testat den?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 299 svar
262 617 visningar
0 gillar
Senaste inlägg barnmorskan  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 401 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 573 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 141 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 299 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X