Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av LongButt Visa inlägg
    Hejsan gabbu, förklarade jag likförbannat så dåligt att de inte kom fram alls vad jag vill ha sagt... Eller skumläste du lite för snabbt?... Tack för svar iaf!

    De som jag ville försöka få fram var inte vilken lina som är att rekommendera för egen del! Utan att jag tycker att alla hundratals ggr jag hört & läst förfrågningar av unga mer oerfarna människor vad alla rekommenderar & ska välja så irriterar de mig att de får en massa rekommendationer på linor jag inte tycker en tonåring ska betala upp mot 300-400kr för, inte ens över 200kr då de finns en lina som SpiderWire Smoot som är extremt prisvärd och kan fås för en hundring med lite tur & med dess långa livslängd & många riktigt bra egenskaper!

    Å frågan verkar aldrig försvinna & svaren verkar aldrig ändras! Och jag fattar inte varför! Och vill höra argument hur de resoneras & varför?

    Jag kommer inte byta lina om den inte tas ur sortimentet & inget jag personligen går & grunnar på längre men gjorde förr....

    Mvh
    Hehe jag tror att det kanske var en kombination av båda men främst att jag läste lite för snabbt. Jag kvarstår dock vid mitt svar att om man bara förstår att linorna idag är i medel vad ansedda superlinor var för 15 år, vilka redan då var väldigt bra för sitt syfte, så förstår man att det inte är linan det hänger på för att få fisk. Lokalisation av fisken är och förblir fortfarande det viktigaste för att få fisk. En gammal sanning som gällt i urminnes tider och för alltid kommer att gälla är att man aldrig är en bättre fiskare än det vatten man fiskar på. Fiskar är inte smarta men vi vill gärna tro det när vi fiskar på platser som inte håller fisk och därmed skyller vi på utrustningen vare sig det är beten, spöt eller linan. Idag är utrustningen så pass bra att det helt enkelt finns för mkt bra att välja mellan, i ditt exempel linan. Nu tar jag upp ett överdrivet exempel som fortfarande förekommer. Ju "svårare" fiske efter en art desto fler drag tenderar man att ha, ta som exempel havsöringsfiske. Det är inte så att havsöringen är en smartare fisk än gäddan per se, snarare mer svårlokaliserad och mer rörlig men detta syns istället i var mans fiskelåda i form av en uppsjö av fiskedrag. Man har helt enkelt väldigt många havsöringsdrag per fångad fisk. Samma sak tror jag vad gäller fiskelinor, det är endast den mest ansedda linan som fångar fisk. Vi tror att en superlina är svaret på ett gott fiske när vi egentligen borde inse att skillnaden i detta fallet är högst marginell. Det tror jag alla som varit inne i ett riktigt stimfiske kan hålla med om, få bara ner betet snabbt där fisken är så tar det. Det behöver inte vara supergrejer, men vi har lokaliserat fisken bra och det är mer än halva grejen. Det tror jag kan vara en anledning till att vi rekommenderar svindyra linor när egentligen stabila, men tråkiga, linmärken gör ett nästintill lika gott jobb. Det andra i det hela är att man helt enkelt inte har koll. Man har helt enkelt inte provat flera olika sorter och kan utvärdera ordenligt utan köper det som anses bra, vilket är ett signum för vår tid. En god paketering slår oftast produkter med bättre innehåll, vilket är tråkigt. Vi känner helt enkelt inte igen kvalité längre. Kanske har ett sämre fiske i hela skärgården med det hela att göra, att vi överkompenserar med att välja de bästa produkterna för att fånga fisk som nu längre inte finns där. Jag har själv gått i den fällan trots att jag fiskat hela mitt liv, dvs beskyllt mina tillkortakommanden på utrustningen och inte att jag fiskat på fel plats och tror nog att det finns andra som också kan gå i den fällan.
    Senast ändrad av gabbu; 2022-08-04, 21:44.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

      Hehe jag tror att det kanske var en kombination av båda men främst att jag läste lite för snabbt. Jag kvarstår dock vid mitt svar att om man bara förstår att linorna idag är i medel vad ansedda superlinor var för 15 år, vilka redan då var väldigt bra för sitt syfte, så förstår man att det inte är linan det hänger på för att få fisk. Lokalisation av fisken är och förblir fortfarande det viktigaste för att få fisk. Fiskar är inte smarta men vi vill gärna tro det när vi fiskar på platser som inte håller fisk och därmed skyller vi på utrustningen vare sig det är beten, spöt eller linan. Idag är utrustningen så pass bra att det helt enkelt finns för mkt bra att välja mellan, i ditt exempel linan. Ju svårare fiske efter en art desto fler drag tenderar man att ha, ta som exempel havsöringsfiske. Det är inte så att havsöringen är en smartare fisk än gäddan per se, snarare mer svårlokaliserad men detta syns istället i var mans fiskelåda i form av en uppsjö av fiskedrag. Man har helt enkelt väldigt många havsöringsdrag per fångad fisk. Där har du svaret. Samma sak gäller linor. Vi tror att en superlina är svaret på ett gott fiske när vi egentligen borde inse att skillnaden i detta fallet är högst marginell. Det tror jag är anledningen till att vi rekommenderar svindyra linor när egentligen stabila linmärken gör ett nästintill lika gott jobb. Det andra i det hela är att man helt enkelt inte har koll. Man har helt enkelt inte provat utan köper det som anses bra, vilket är ett signum för vår tid. En god paketering slår oftast innehållet på, vilket är tråkigt. Vi. känner helt enkelt inte igen kvalité längre.

      Även om de verkligen enbart var menat som en uppmaning tänka till & fundera lite när det är unga & oerfarna som ber om råd denna gång, fast spann iväg & blev en roman ist för en enkel uppmaning...

      Ja du har helt rätt & märker att ja känner mig faktiskt lite träffad, erkänner så inte fel att höra de emellanåt...

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Vågen är just nu utlånad insåg jag men jag ska försöka få hem den i helgen.

        Jag testade dock att mäta båda linorna och jag har testat att mäta båda flera ggr och jag vet hur jag använder ett skjutmått om någon undrar...
        De där bilderna säger ju något. Titta på SW-spolen, det står 0,13 mm men om man bortser från det också Gou #1.5 och PE #1.5 är ju ca 0,205 mm så den borde vara lite grövre än den högra linan som är PE #1.0... Precis vad mätningen säger. F.ö samma värden som på min spole med SWSS12.

        Tror absolut att du kan mäta, dock är det fler som är tveksamma till utfallet med skjutmått/mikrometer då flätlina torde pressas samman något av mätningen...

        Man undrar smått hur "breda" linorna blev vid mättillfället? En hårt flätad lina (sannolikt den dyrare men hur mycket skiljer? ) blir dock inte lika platt/bred som en ngt mindre hårt flätad lina....

        Ett antal dragtester vore intressant - om du vågar! ;-)

        Gabbu! Lite styckeuppdelning av texten skulle underlätta läsningen för en gubbe som jag!

        I sak håller jag med dig angående linor, fast jag tror det är lite som med rullar och spön. Utslaget på ett fiskeår ger knappast ett spö för 5000kr speciellt många fler fiskar än ett spö för säg 1500.
        Men vissa uppskattar de något förfinade egenskaperna (lite tystare, torrare, lättare, jämnare, snabbare, snyggare mm) en dyrare lina, spö rulle kan ge mellan huggen.
        Senast ändrad av anteman; 2022-08-05, 00:24.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg


          Tror absolut att du kan mäta, dock är det fler som är tveksamma till utfallet med skjutmått/mikrometer då flätlina torde pressas samman något av mätningen...

          Man undrar smått hur "breda" linorna blev vid mättillfället? En hårt flätad lina (sannolikt den dyrare men hur mycket skiljer? ) blir dock inte lika platt/bred som en ngt mindre hårt flätad lina....
          Mäter man samma lina på flera ställen samtidigt så får man rätt mått. De här resultaten är dessutom repeterbara och jag får samma resultat varje gång. På bilderna jag la ut har jag dock dragit ut så det endast ser ut som om linorna är mätta på en punkt eftersom jag visste att resultatet skulle kunna komma att argumenteras kring.

          Så här ser det ut när jag verkligen mäter och får fram resultaten.

          Kommentera


          • #25
            Ja jag ifrågasätter inte det men även om du gör rätt och får repeterbara resultat så är jag ganska övertygad om att flätlinor plattas till något när de kläms i mätinstrumentet, de är trots allt mer eller mindre hårt flätade trådar och mer så än t ex nylon och FC som ju är homogena, finns ingen komprimerbar luft i de senare.

            Att de sägs klämmas ihop ngt under mätning är iaf något jag läst om i flera sammanhang t ex på webben, olika forum under många år så något lär det ligga i det.

            Finns det ngn lintillverkare som publikt redovisar hur de mäter sina flätlinor? Inte fördjupat mig men jag känner inte till någon och så vill de sannolikt ha det.
            Saknas standard så kan de nästan skriva vad som helst om diameter och styrka (vilket de nästan gör) och vi kunder köper då ibland fel…. Felköp blir merköp är nog devisen.

            Ändå intressant att de två linorna du mätte höll sig ganska nära det Goumått som angetts på respektive spole, #1.0 respektive #1.5
            Senast ändrad av anteman; 2022-08-05, 10:04.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Mäter man samma lina på flera ställen samtidigt så får man rätt mått. De här resultaten är dessutom repeterbara och jag får samma resultat varje gång. På bilderna jag la ut har jag dock dragit ut så det endast ser ut som om linorna är mätta på en punkt eftersom jag visste att resultatet skulle kunna komma att argumenteras kring.

              Så här ser det ut när jag verkligen mäter och får fram resultaten.
              Intressant jämför man siffrorna på spiderwire.com & det som står på spolen & det du mäter, då är det inget som stämmer

              0,13mm finns inte på deras egna hemsida men 0,12 & har en styrka på 6LB/2,7KG
              28LB/12,7kg närmsta modellen på hemsidan är 30LB/13,6kg & då ska den var 0,30mm
              Men tar man måttet du mäter fram då borde den ha en styrka på 10LB/4,5kg, detta bekräftas även av den japanska klassning som finns på spolen #1,5, tittade på Japantackle för att hitta något likvärdigt i pris för att få en känsla för hur tjock en #1,5PE lina är då hittade jag
              Shimano Bulldawg PE1,5 0,21mm i diam & 31,8LB/14,4kg

              Min känsla är att på Spiderwires linor som säljs i Sverige då är PE klassningen & styrkan man ska titta på.
              Här är en länk till Shimano Bulldawg som borde vara likvärdig https://japantackle.com/lines/pe-bra...ig0000082.html


              Click image for larger version

Name:	1111.JPG
Views:	484
Size:	74,6 KB
ID:	2605331

              Kommentera


              • #27
                Fritt ur minnet står det att brottstyrkan är 10,5kg på spolarna med SWS8 0.12 jag använt på mina rullar och något strax under det för 0.11, det verkar ligga rätt nära sanningen för fastnar man i botten kan man dra för kung och fosterland innan linan går av.

                Kommentera


                • #28
                  Blev nya linor på några rullar idag, priset har gått upp något på Spiderwire medans priset på Tournament evo 8 har gått ned så valet blev enkelt Click image for larger version

Name:	848FF22A-8EB8-40FA-AD46-85C941CA5FD6.jpeg
Views:	637
Size:	2,44 MB
ID:	2605479Click image for larger version

Name:	848FF22A-8EB8-40FA-AD46-85C941CA5FD6.jpeg
Views:	568
Size:	2,44 MB
ID:	2605480

                  Kommentera


                  • #29
                    Den här är inte speciellt billig men har varit väldigt bra tycker jag:

                    https://www.olssonsfiske.se/fiskered...caAuEWEALw_wcB

                    Upplever att den är tåligare än sufix PRO 8 som jag använde tidigare och nästan lika tyst. Har dock inte testat att skära sjögräs med den. Fiskar abborre och gädda från båt och har den fula ovanan att ofta fiska precis intill eller över växtlighet istället för genom.

                    Kommentera


                    • #30
                      Noterade jag också att priset gått upp på SWSS8... Kan vara så att vi "skrivit upp den" så pass här på FS att handlarna snappat upp det.

                      Nåja brukar alltid finnas nån vettig lina som vid tidpunkter hamnat i "PR-skugga" med lägre pris som följd. Kanske Daiwa J-Braid X8 Grand?
                      Iaf ganska billig. Fast kan man lita på den? Ömsom vin ömsom vatten vill jag minnas.

                      Savage Gear HD8 Silencer så billig just nu att man anar ugglor, ej läst ngt om den dock.

                      Svar direkt! 249kr för Gore 131 är ju lågt givet ordinarie pris! Dessutom hyllad av "alla"... fast mossgrön.

                      Ska man skära växtlighet är nog de flesta 4-6 trådiga linor bättre än 12-13 men svårt att få allt-i-ett.
                      Senast ändrad av anteman; 2022-08-06, 14:18.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X