Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
    Ska köpa lina som jag ska använda till Abbore mest jigg,dropshot och Ned mm....tips?
    Finns många tips i denna tråd, både billigare och dyrare, vad saknar du? Smaken är som baken, delad om billigt/dyrt, dessutom delad vad gäller hur vi upplever linors egenskaper och ibland anekdotiska erfarenheter som ”ställer till” det …
    Senast ändrad av anteman; 2022-09-08, 10:42.

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      Finns många tips i denna tråd, både billigare och dyrare, vad saknar du? Smaken är som baken, delad om billigt/dyrt, dessutom delad vad gäller hur vi upplever linors egenskaper och ibland anekdotiska erfarenheter som ”ställer till” det …
      Vad jag saknar? linan jag har på rullen ör 0,15 som känns för tjock .om det blåser så tappar jag kontakt med jiggen.

      Kommentera


      • #63
        Jaha du pratar dimension, rekommenderar Spiderwire stealth smooth 8 i 0,10 eller annan lina i tråden i samma prisklass, t ex Sufix 832, X8. En 0,08-0,09 kan göra jobbet än bättre men lite klenare förstås.

        Kommentera


        • #64
          Intressant läsning! Vad tycker ni om Berkleys Fireline Tracer?
          Fick den i 0.28 påspolad vid köp av ny rulle men har inte hunnit testa ännu.

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av Blomgr1 Visa inlägg
            Intressant läsning! Vad tycker ni om Berkleys Fireline Tracer?
            Fick den i 0.28 påspolad vid köp av ny rulle men har inte hunnit testa ännu.
            Jag har bara testat den en gång men då i nån tunnare variant och som jag minns den så såg den fransig eller luden ut efter något pass. Jag kunde ju inte se den linan när det blev lite mörkare så jag bytte till nån gul lina då istället. Den gula fransade inte på samma rigg. Att den fransar sig eller ser lite luden ut behöver ju inte innebära att den är dålig.

            Om man får linan påspolad så är det ju bara att fiska slut på den... eller byta om man inte känner sig nöjd. Allt med fiske har med var och ens egna tycke och smak att göra. Det man är nöjd med funkar. Det jag är nöjd med kanske inte funkar för andra.

            Kommentera


            • #66
              kan rekomendera shimano 8 lina.

              Kommentera


              • #67
                Kört Tracer braid 15 lb på en borremulti i flera år, vänt på den en gång om jag minns rätt.
                Jg tycker den klarat det bra utan tydligt märkbar "luddighet", se bild om den ger ngt. (klicka på bilden och zooma för bättre skärpa)

                Nu var det tyvärr så att jag igår fick ett obegripligt backslag i första 1/3 av ett välladdat kast... Jag som "aldrig" får det?

                Nå, linan har suttit några år och jag är ändå så pass nöjd att jag lägger på en ny laddning av samma lina. Iaf om den slatt som sitter kvar på min 300 yard spole (från USA köpt 2011) räcker till... Ergo, kör på din TB om du är nöjd precis som Xerup föreslår och jag gör.
                Click image for larger version  Name:	20221114_205350.jpg Views:	2 Size:	1,28 MB ID:	2611299
                Senast ändrad av anteman; 2022-11-14, 21:59.

                Kommentera


                • #68
                  Provade en ny lina bara för att spiderwire stealth smooth inte fanns i kalibern jag ville ha, det har bara blivit att jag kört med den för den har bra pris och håller länge så jag vet vad jag får, men nu spolade jag på en Seaguar grandmax på en rulle och den känns mkt fin, ska bli intressant att se om den håller lika bra å länge som spiderwire, men sjukt len och smidig känns den.

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
                    Provade en ny lina bara för att spiderwire stealth smooth inte fanns i kalibern jag ville ha, det har bara blivit att jag kört med den för den har bra pris och håller länge så jag vet vad jag får, men nu spolade jag på en Seaguar grandmax på en rulle och den känns mkt fin, ska bli intressant att se om den håller lika bra å länge som spiderwire, men sjukt len och smidig känns den.
                    Den går inte att jämföra med spiderwire på ett rättvist sätt... jag är dock ganska övertygad om att du kommer bli nöjd :-)

                    Kommentera


                    • #70
                      Om Seguar inte håller måtten med Spiderwire så kan de bero på att den inte håller samma reella mått. Dvs japanskt tunn där en sådan säg 0,148 är lika tunn som SW SS 8 i 0,10.

                      Vilken dimension hade du och vad ersatte? Med det sagt så gillar jag den SW:n, vettiga egenskaper till överkomligt pris.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 888 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 380 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X