Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Till TS, vad ogillar du främst med SpiderWire Stealth Smooth 12, vad är sämre med den jämfört 8:an utöver priset?

    Har köpt en sån på spole (rea) oprövad ännu som jag tänkte pröva för att 8:an är så pass bra och är prisvärd, ffa på rea när det nya ska upp på hyllan månglas ut... Ett tips för övrigt till många, inte bara "nya unga fiskare", köp beprövade linor som reas ut. SWSS8 är ändå så pass bra att inget med den direkt retat upp mig än.... :-) Man får ta att den är ovanligt tjock i förhållande till angiven diameter och kompensera nedåt i dimension...
    Kanske måste man pröva en Samurai 8 eller Gore 131 för att bli uppretad... vill man det? :-)

    Läste i annan tråd att YGK G-SOUL X8 Upgrade PE #1.0 (ca 0,17mm) är lika tunn som spiderwires 0,10 lina... Undrar vilken som är starkast då IRL, har något dragit dem mot varandra? Är de verkligen lika tunna så tror jag inte att skillnaden blir så stor...

    En annan fråga - har du aldrig fått bottennapp? ;-)

    ”Extremt stryktålig!”
    Går ju aldrig sönder. Inte en enda gång den rykt av under alla tusentals timmar jag anförtrott den.
    Från 0.13 upp till 0.29mm. Aldrig några brott eller synliga förslitningar år efter år.. Tillslut brukar jag byta för att känslan är den borde gå sönder som alla andra linor men säkert i onödan!





    Kommentera


    • #12
      Sw 0.11 eller 0.12 sitter på alla mina borre/göskombos, funkar helt enkelt så bra att jag inte letar nåt bättre - varför skulle man köpa en dubbelt så dyr lina när man inte har något att klaga på. Vad gäller att bli blöt om händerna så använder jag handskar när det är kallt så det stör mig inte.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        Läste i annan tråd att YGK G-SOUL X8 Upgrade PE #1.0 (ca 0,17mm) är lika tunn som spiderwires 0,10 lina... Undrar vilken som är starkast då IRL, har något dragit dem mot varandra? Är de verkligen lika tunna så tror jag inte att skillnaden blir så stor...
        Jag har ingen våg som stannar på högsta mätta vikten när linan brister men ska se om jag ändå kan få till ett test med trovärdigt resultat.

        Kommentera


        • #14
          Vågen är just nu utlånad insåg jag men jag ska försöka få hem den i helgen.

          Jag testade dock att mäta båda linorna och jag har testat att mäta båda flera ggr och jag vet hur jag använder ett skjutmått om någon undrar...

          Kommentera


          • #15
            Amerikanarna och ett u-land till använder fortfarande inte det metriska systemet som synes... :-)

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Det vill jag bestämt hävda är helt fel :-)

              Känner vi varandra sen förr?
              Det är nog du som är Apan i detta fallet hehe. (Alla känner apan, apan känner ingen..)
              Jag är säker på jag sett dig i nått fiskesnack av någon form eller liknade, minns tyvärr inte var!...

              Kommentera


              • #17
                [QUOTE=anteman;n2605264]Till TS, vad ogillar du främst med SpiderWire Stealth Smooth 12, vad är sämre med den jämfört 8:an utöver priset?

                Har köpt en sån på spole (rea) oprövad ännu som jag tänkte pröva för att 8:an är så pass bra och är prisvärd, ffa på rea när det nya ska upp på hyllan månglas ut... Ett tips för övrigt till många, inte bara "nya unga fiskare", köp beprövade linor som reas ut. SWSS8 är ändå så pass bra att inget med den direkt retat upp mig än.... :-) Man får ta att den är ovanligt tjock i förhållande till angiven diameter och kompensera nedåt i dimension...
                Kanske måste man pröva en Samurai 8 eller Gore 131 för att bli uppretad... vill man det? :-)

                Läste i annan tråd att YGK G-SOUL X8 Upgrade PE #1.0 (ca 0,17mm) är lika tunn som spiderwires 0,10 lina... Undrar vilken som är starkast då IRL, har något dragit dem mot varandra? Är de verkligen lika tunna så tror jag inte att skillnaden blir så stor...

                En annan fråga - har du aldrig fått bottennapp? ;-)

                ”Extremt stryktålig!”
                Går ju aldrig sönder. Inte en enda gång den rykt av under alla tusentals timmar jag anförtrott den.
                Från 0.13 upp till 0.29mm. Aldrig några brott eller synliga förslitningar år efter år.. Tillslut brukar jag byta för att känslan är den borde gå sönder som alla andra linor men säkert i onödan!





                Jag ogillar den skarpt mest för att den ”bara” är väldigt likvärdig den andra och var så jäkla uppskruvad & omtalad och många ”kändisar” rekommendera verkligen denna nya uppgradering, ännu tystare, följsammare & lika stryktålig sades de så jag beställde en för en bit över 400kr direkt för tänkte att okej, får väll öppna plånboken då som tack för en lina jag uppskattar som fasen...

                Märkte ingen skillnad överhuvudtaget!! Ingen!! Jag vet att jag inte kan mäta mig med endel här men såpas tillit har jag till mig själv att skulle de vara en kännbar skillnad så hade jag känt de! Å de var de verkligen inte hehe!! Tyckte dom scama mig dom jä..... & tog lite udden av ”kärleken” till min lära SPSS 8, rent bluff & båg tyckte jag, de borde inte släppt den, därav hatar jag den hehe...

                Hahaha de där sista kunde jag av någon anledning inte läsa.....
                Hehe jodå ofta men trollar aldrig tex, enbart spinnfiske för är de som tilltalar mig & kan säkert hända att jag glömt någon gång som linan rykt men inte vad jag minns iaf & fiskat alltid från båt & tycket e man lite envis brukar den släppa till slut hehe..

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Sw 0.11 eller 0.12 sitter på alla mina borre/göskombos, funkar helt enkelt så bra att jag inte letar nåt bättre - varför skulle man köpa en dubbelt så dyr lina när man inte har något att klaga på. Vad gäller att bli blöt om händerna så använder jag handskar när det är kallt så det stör mig inte.
                  Jag kan bara instämma hehe

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Amerikanarna och ett u-land till använder fortfarande inte det metriska systemet som synes... :-)
                    Haha ja & även deras jä.... tum & fot & skit...

                    Kommentera


                    • #20
                      [QUOTE=anteman;n2605264]Till TS, vad ogillar du främst med SpiderWire Stealth Smooth 12, vad är sämre med den jämfört 8:an utöver priset?

                      Har köpt en sån på spole (rea) oprövad ännu som jag tänkte pröva för att 8:an är så pass bra och är prisvärd, ffa på rea när det nya ska upp på hyllan månglas ut... Ett tips för övrigt till många, inte bara "nya unga fiskare", köp beprövade linor som reas ut. SWSS8 är ändå så pass bra att inget med den direkt retat upp mig än.... :-) Man får ta att den är ovanligt tjock i förhållande till angiven diameter och kompensera nedåt i dimension...
                      Kanske måste man pröva en Samurai 8 eller Gore 131 för att bli uppretad... vill man det? :-)

                      Läste i annan tråd att YGK G-SOUL X8 Upgrade PE #1.0 (ca 0,17mm) är lika tunn som spiderwires 0,10 lina... Undrar vilken som är starkast då IRL, har något dragit dem mot varandra? Är de verkligen lika tunna så tror jag inte att skillnaden blir så stor...

                      En annan fråga - har du aldrig fått bottennapp? ;-)

                      ”Extremt stryktålig!”
                      Går ju aldrig sönder. Inte en enda gång den rykt av under alla tusentals timmar jag anförtrott den.
                      Från 0.13 upp till 0.29mm. Aldrig några brott eller synliga förslitningar år efter år.. Tillslut brukar jag byta för att känslan är den borde gå sönder som alla andra linor men säkert i onödan!





                      Och jo för fasen, efter bara ett par timmar så upptäckte jag att den trådat sig på ett ställe & kan inte dra mig till mindes som sagt de hänt så med 8an så där fick den sig en törn med...
                      Men mest lovas de guld & gröna skogar till ”bara” trippla priset (nästan iaf) & lever inte en produkt alls till vad som sagt sanser jag den är betydligt sämre!! Egenskaper & pris måste stå i proportion till vad man får & skulle inte funka med annat på mitt jobb tex, det är givetvis ok att inte alltid leverera på topp men & säga att nästa jobb kommer du inte behöva betala hälften mot va KalleKula kostar & jag är grym på detta & sedan skickar en 3ggr så hög fraktura & hinner inte gå en vecka innan man får åka på efterreparationer var & varje dag då kan de snart kosta företaget många värdefulla projekt & Lamborghini summor (även om en annan på golvet bara får kaffepengar i jämförelser) så varför gäller de inte alla kan jag tycka & bli lite lipig & bli lite barnskrik en stund...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 392 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 671 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 084 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X