Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Blev nya linor på några rullar idag, priset har gått upp något på Spiderwire medans priset på Tournament evo 8 har gått ned så valet blev enkelt Click image for larger version

Name:	848FF22A-8EB8-40FA-AD46-85C941CA5FD6.jpeg
Views:	627
Size:	2,44 MB
ID:	2605479Click image for larger version

Name:	848FF22A-8EB8-40FA-AD46-85C941CA5FD6.jpeg
Views:	562
Size:	2,44 MB
ID:	2605480
    Kul! Jag kikade på den där linan idag. Har du använt den tidigare så du kan uttala dig om den?

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
      Den här är inte speciellt billig men har varit väldigt bra tycker jag:

      https://www.olssonsfiske.se/fiskered...caAuEWEALw_wcB

      Upplever att den är tåligare än sufix PRO 8 som jag använde tidigare och nästan lika tyst. Har dock inte testat att skära sjögräs med den. Fiskar abborre och gädda från båt och har den fula ovanan att ofta fiska precis intill eller över växtlighet istället för genom.
      Nu är ju priset riktigt bra hos olssons i alla fall!

      Jag gillar den linan!

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Nu är ju priset riktigt bra hos olssons i alla fall!

        Jag gillar den linan!
        Den är trevlig och Olssons hade bra pris i fjol på black friday så jag behöver inte Lina på en tid 179 sålde dom för då och den är värd priset då

        man är ju som vanligt när man handlar att man kollar dom sorter man trivs med och handlar den som är till bäst pris då
        Senast ändrad av Sundström76; 2022-08-06, 17:49.

        Kommentera


        • #34
          Vilken lina är hårdast, eller minst elastisk om ni förstår vad jag menar köpte Sufix 832 Braid..0,15 mm tror jag..känns mjukare än Power pro som jag har på mina andra rullar fast dom är 0,20-0,32 mm kanske beror på att dom är tjockare..just nu fiskar jag bara i havet men förhoppningsvis så kommer det bli sjöar och skärgård efter Gädda, Abbore och Gös ska köpa en lågprofilare som jag kommer använda till Abbore och Gös så någon lina som är lik Power Pro.. Har förstått att man behöver en rund lina till multirullar

          Kommentera


          • #35
            Vilken PP har du? Finns åtminstone en 4-trådig och den är ju inte lika jämn, mjuk i ytan som en 8-trådig lina, t ex 832 som låter rimlig för din första LP till gös och borre.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Vilken PP har du? Finns åtminstone en 4-trådig och den är ju inte lika jämn, mjuk i ytan som en 8-trådig lina, t ex 832 som låter rimlig för din första LP till gös och borre.


              vet inte exakt vilken Power Pro tror att den bara heter Power Pro känns hård om man jämför med 832 kanske beror på att den är tjockare..

              Vilken mm ska jag välja, till Abbore och Gös fiske?

              Kommentera


              • #37
                Svårigheten att hitta en lina med den faktiska dimension jag vill åt är enda anledningen till att jag håller mig till ett märke och en modell. Berkley X9, säkert varken bättre eller sämre än många andra men nu har jag iaf lärt mig hur tjock den är. Köpte sw på prov förra året men blev såklart för grovt så tillbaka till x9 igen.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Sebastian T Visa inlägg
                  Svårigheten att hitta en lina med den faktiska dimension jag vill åt är enda anledningen till att jag håller mig till ett märke och en modell. Berkley X9, säkert varken bättre eller sämre än många andra men nu har jag iaf lärt mig hur tjock den är. Köpte sw på prov förra året men blev såklart för grovt så tillbaka till x9 igen.
                  Har man sagt A bör, får man säga B​​​​​​! ;-) Köpt en X9 spole som ännu ej är prövad, har sagts att den är lite "amerikanskt/europeiskt" grov men då är alltså SW (SS8?) ngt värre? Hur pass, vilka diametrar är det frågan om ?

                  När jag köpt lina, nytt märke/modell så försöker jag komma ihåg vad som sagts om den innan köp, "t ex X mkt grövre än Y, gå ned 1-3 dimensioner" ingen vetenskap med det har funkat hyfsat tycker jag.

                  Köper man i butik så kan nog att ta en ny stump av den gamla linan med som referens vara till viss hjälp.
                  Sufix X8 gillas av Henry Gilbey och han kör tufft kustfiske på Irland efter sea Bass som sliter på linan. Dyker den upp till bra pris så kan jag nog överväga... https://www.henry-gilbey.com/blog/su...r-a-150m-spool
                  Senast ändrad av anteman; 2022-08-06, 19:04.

                  Kommentera


                  • #39
                    Linval är väldigt subjektivt. Jag har haft väldigt goda erfarenheter av Daiwa J-braid grand till det fiske jag bedriver (abborre i insjö) medan andra dömer ut den som det värsta de spolat på rullen. Den är känslig mot nötning, men den är stum, okänslig för vind och tunnare än den utger sig för.
                    Har provat Sufix 832 som också var en kalaslina på många sätt. Stark som satan trots tunn diameter. Ganska nöttålig men fransar vid minsta tvinn.

                    Testat spiderwire smooth 8 som var überstark men färgade av sig och var betydligt grövre än den utger sig för.

                    Power Pro super 8 slick (gamla modellen) - Inget gott att säga mer än jag gillade färgen.

                    Berkley Fireline X8 - sämsta linan jag testat. Skapade världens resonans i ringarna på gamla Sportex Absolut så det var outhärdligt att fiska med. Stark nog att bogsera breöka med men stel som en stålwire och värre än hartsfiol i ljud...

                    Berkley Nanobraid - fantastisk liten lina till finessfisket. Tunn och smidig. Stark och skar bra både genom växtlighet och skinnet på fingret. Kör alltid med fg knuten och den här linan har potential att skära av fingret när man drar åt. Skär som ett rakblad.

                    Gosen 16 braid 0.15 - För närvarande den lina som sitter på min Aldebaran BFS och en kanske en av de bästa linor jag testat, och fan vore annat när den kostar närmare 800 spänn för dryga 130-140 meter...
                    Men vilken lina, kastar som en dröm. Suger inte så mycket vatten men framförallt knäpptyst i ringarna.
                    Oljud från ringarna är det som är värst vid linbyten och en av anledningarna till många olika tester.

                    Climax Carat 12 - ännu en superlina från Tyska Climax. Svindyr som allt annat med kvalité men som sagt 12 trådig med speciell flätteknik som gör att linan inte öppnar sig om man tvinnar den. Släpper lite färg i början, men inget man reagerar över då det är marginellt. Superlen, rund och tyst. Tre egenskaper som jag lägger fokus på vid köp av linor.

                    Linvalet styrs mycket av spöringar och hur spöt är uppbyggt. Vissa spön är som resonans gaffel och skapar sinnessjukt mycket oväsen med fel lina.

                    Därför har jag börjat byta ut flätlina till fluroocarbon då jag anser att den känsligheten och stumheten inte krävs mer än vid extrem finessfiske då jag vill känna precis allt. Vid cranks, jerkbait och släpa kräftor på botten passar FC helt enkelt bättre.
                    Men återigen det är min högst personliga åsikt och skall beaktas därefter.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ziggystardust *Tumme upp*

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 079 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X