Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

    Den är trevlig och Olssons hade bra pris i fjol på black friday så jag behöver inte Lina på en tid 179 sålde dom för då och den är värd priset då

    man är ju som vanligt när man handlar att man kollar dom sorter man trivs med och handlar den som är till bäst pris då
    Passade också på under BF.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      Har man sagt A bör, får man säga B​​​​​​! ;-) Köpt en X9 spole som ännu ej är prövad, har sagts att den är lite "amerikanskt/europeiskt" grov men då är alltså SW (SS8?) ngt värre? Hur pass, vilka diametrar är det frågan om ?

      När jag köpt lina, nytt märke/modell så försöker jag komma ihåg vad som sagts om den innan köp, "t ex X mkt grövre än Y, gå ned 1-3 dimensioner" ingen vetenskap med det har funkat hyfsat tycker jag.

      Köper man i butik så kan nog att ta en ny stump av den gamla linan med som referens vara till viss hjälp.
      Sufix X8 gillas av Henry Gilbey och han kör tufft kustfiske på Irland efter sea Bass som sliter på linan. Dyker den upp till bra pris så kan jag nog överväga... https://www.henry-gilbey.com/blog/su...r-a-150m-spool
      Ja jag har lärt mig vilka dimensioner jag vill ha av X9 men fasiken så svårt det var att minnas så här på rak arm...
      Kan kolla upp vad det står på rullarna imorgan men jag vill minnas att jag nu har 0.12 på mina multi för jiggfiske mm och 0.10 på haspel för ned och andra lättare beten.
      Den SW jag köpte var i 0.13 men den kändes som X9 i dimension 0.15 till 0.17.
      Gillar att ha så tunn lina som jag kan och för multi så är den gränsen Berkley X9 i 0.12.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg



        vet inte exakt vilken Power Pro tror att den bara heter Power Pro känns hård om man jämför med 832 kanske beror på att den är tjockare..

        Vilken mm ska jag välja, till Abbore och Gös fiske?
        Att PP känns som den gör beror nog som sagt på att den är grövre i strukturen än en 8-trådig lina, coating och det accentueras säkert av den grövre dimensionen.

        Nu har du en "amerikansk" 0,15 (tjockare än japanska) och det funkar ju till LP-rullen du tänker dig (som jag skrev ovan...), 0,15 ger lite marginaler om man får PO, inte helt ovanligt om ny på lättare multifiske. Kör själv 0,10-0,13 till haspel, 0,13-0,15 till multi.

        0,10--0,15 är vanliga dimensioner för mångas abborre/gösfiske, till finlir, finessfiske kör nog en del med än lite tunnare.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

          Kul! Jag kikade på den där linan idag. Har du använt den tidigare så du kan uttala dig om den?
          Har kört med den i flera år, ända sedan den kom tror jag.
          Men priset & tillgången har gjort att jag har valt Spiderwire oftast, men när jag har velat lyxa till det har jag köpt Daiwa.
          Vad som skiljer dom åt är att Daiwan vs SW, min upplevelse är att du får en bättre lina på alla sätt, kan inte säga att SW är bättre på någon punkt.
          Skillnaden är inte jätte stor men klart kännbar, Daiwa känns som en premium lina & med den lilla prisskillnaden då då blir Daiwa det självklara valet.

          Kommentera


          • #45
            Tror Tournament Evo+ 8 en Japantillverkad lina för Europa? Innebär det en mer europeiskt angiven diameter på linan, dvs den är grövre än angiven diameter, iaf angivelsen i millimeter?

            Alltså en SWSS8 i 0,10 innebär ungefär en Evo+ 8 i 0,10 eller är Evo fortfarande mer Japansk än europeisk så för att få en Evo+ som upplevs som SWSS8 i 0,10 så måste man köpa en 0,14?


            Eller är det värre, så 0,16? Detta då SWSS8 synes vara ovanligt grov i relation till faktisk (iaf upplevd) diameter, även jämfört med en annan amerikan, X9 och månne än mer jämfört Evo+?

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Tror Tournament Evo+ 8 en Japantillverkad lina för Europa? Innebär det en mer europeiskt angiven diameter på linan, dvs den är grövre än angiven diameter, iaf angivelsen i millimeter?

              Alltså en SWSS8 i 0,10 innebär ungefär en Evo+ 8 i 0,10 eller är Evo fortfarande mer Japansk än europeisk så för att få en Evo+ som upplevs som SWSS8 i 0,10 så måste man köpa en 0,14?


              Eller är det värre, så 0,16? Detta då SWSS8 synes vara ovanligt grov i relation till faktisk (iaf upplevd) diameter, även jämfört med en annan amerikan, X9 och månne än mer jämfört Evo+?
              Daiwa är mer korrekt, har jämfört mot några anda japanska linor & #PE klassningen & diam ser ut att var samma.

              När jag har spolat på rullarna då får jag på lika mkt av SW 0,29 som av Daiwa 0,35

              Kommentera


              • #47
                Nu har jag beställt Sunline PE X8 Siglon Orange i 0,171mm med angiven brottstyrka på 7,7 kilo... samt Sunline Siglon ADV 16LB (0,18) Mulit color som har 5,5 kilo angiven brottstyrka för att ha lite mer att testa att dra sönder...


                Sunline Pe X8 Siglon Japansk Flätlina Av Toppkvalité - Linor - TILLBEHÖR & VERKTYG - Stockholmsfiske.se
                Sunline Siglon ADV flätlina - Linor - TILLBEHÖR & VERKTYG - Stockholmsfiske.se

                Vågen klarar upp till 50 kilo... frågan är ju nu bara hur man verkligen testar linorna utan att det brister i någon knut... för det är ju inte knutarna som ska testas den här gången...

                Om jag får till en vettig testbänk där det verkligen är linorna som brister och resultaten kan anses vara repeterbara kanske jag kommer be er skicka typ 2 meter av linor som jag inte har haft möjlighet att testa så kanske vi kan få till någonting att utgå ifrån vad gäller draghållfasthet kontra pris på dom lite mer vanliga linorna vi använder här.

                Kommentera


                • #48
                  Vad är det för skillnad på dom olika Power Pro linorna? Har den som heter Power pro kostar ca 200 kr finns även PowerPro Super 8 Slick V2
                  Som är lite dyrare vad är skillnaden är det värt att betala 100 kr mer?

                  Kommentera


                  • #49

                    Vanliga PP är 4-trådig V2 är 8-trådig.
                    Du kan fortsätta med att kolla Power Pros respektive specifikationer, angivna egenskaper på de två linorna.

                    Man får vara medveten om att alla lintillverkare överdriver om du frågar mig men alla 8-t jag prövat är i iaf jämnare, slätare, tystare, rundare än den PP 4-t jag prövat, den senare skär dock vegetation bättre tycker jag.

                    ​​​​​​Om det är värt skillnaden är ju beroende på vilka priser man vill betala samt om man uppfattar och uppskattar de skillnader som finns.

                    Hört att fler gillar V2 bra och bättre än föregångaren som också var 8-trådig men ojämn i kvalitet men har aldrig prövat endera.

                    Var lockar dig till just V2 givet alla andra tips här i tråden?

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Vanliga PP är 4-trådig V2 är 8-trådig.
                      Du kan fortsätta med att kolla Power Pros respektive specifikationer, angivna egenskaper på de två linorna.

                      Man får vara medveten om att alla lintillverkare överdriver om du frågar mig men alla 8-t jag prövat är i iaf jämnare, slätare, tystare, rundare än den PP 4-t jag prövat, den senare skär dock vegetation bättre tycker jag.

                      ​​​​​​Om det är värt skillnaden är ju beroende på vilka priser man vill betala samt om man uppfattar och uppskattar de skillnader som finns.

                      Hört att fler gillar V2 bra och bättre än föregångaren som också var 8-trådig men ojämn i kvalitet men har aldrig prövat endera.

                      Var lockar dig till just V2 givet alla andra tips här i tråden?
                      Ja gillar vanliga PP därför jag undra vad skillnaden var. Har 2 rullar med PP och en med Sufix 832 är nöjd med båda..Ska köpa lina som jag fiska Gös och Abbore..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 075 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X