Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Så tänkte jag med men PE verkar tyvärr lika subjektivt som millimeter...

Angående stenar, kör du #1.0 före #0.8 pga nötningen mot sten eller pga bottennapp?
    Är oftast bottennapp som är orsaken till att jag tappar beten, men jag upplever inte att jag behöver tunnare lina, tycker 1,0 funkar utmärkt även när man fiskar på 10m djup

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Har börja titta mer och mer på pe klassningen när jag köper lina.
    #1,0 har jag på nya Westin W6 och det funkar bra att jigga djupare runt 8-10m med 12gr skalle, #0.8 hade jag valt om det inte hade varit för alla stenar där jag fiskar
    Så tänkte jag med men PE verkar tyvärr lika subjektivt som millimeter...

Angående stenar, kör du #1.0 före #0.8 pga nötningen mot sten eller pga bottennapp?

Lämna en kommentar:

• Koster
    replied
    Biltemas 8-trådiga är den enda flätlina jag använder, sjukt bra och mkt billigare än märkeslinorna i fiskebutikerna, vissa märken kostar ju för f-n 3-400kr för 150m!!!
    Nylon så blir det Stroft GTM för hela slanten, oöverträffad styrka, den verkliga diametern överensstämmer med angiven och mycket lång åldringsbeständighet.

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg
    Är det någon här med erfarenhet av Varivas flätlinor? Tänkte mig en Avani SeaBass PE Si-X X8 i storlek #1 (21 lb) eller #1,2 (25 lb) till abborrfisket. Eller kan #0,8 räcka tro?

https://www.digitaka.com/items/42/10...EABASS+PE+Si-X
    Har börja titta mer och mer på pe klassningen när jag köper lina.
    #1,0 har jag på nya Westin W6 och det funkar bra att jigga djupare runt 8-10m med 12gr skalle, #0.8 hade jag valt om det inte hade varit för alla stenar där jag fiskar

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg
    Är det någon här med erfarenhet av Varivas flätlinor? Tänkte mig en Avani SeaBass PE Si-X X8 i storlek #1 (21 lb) eller #1,2 (25 lb) till abborrfisket. Eller kan #0,8 räcka tro?
    Inte använt deras flätade linor i modern tid men det är ju en respekterad tillverkare.

Antar att du ska ha linan på lätta grejor?
    Du skriver om Vanford 1000 samt 2500 i annan tråd, dessa har slirbroms på 3 respektive 9 kilo.
    Antar att du inte totalt bottnar bromsen på 25an vid abborrfiske, alltså bör PE #0.8/18lb räcka alldeles utmärkt. Sen finns spöts linrekommendation samt eventuell resistens mot nötning att ta i beaktning också naturligtvis.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Utan att gå in på detaljer och därmed pajkastning så tycker jag att dagens flätlinor är såpass bra att de som anses medelbra idag skulle ansetts som otroligt bra för 15 år sedan. Det är otroligt individuellt och de flesta superlinor jag prövat på har varit riktigt bra. Det finns en uppsjö av linor och jag koncentrerar mig numer på en bättre positionering av båten än att jaga de sista metrarna i kastlängd. Mitt tips är att hitta den linan som passar just dig och ditt fiske. För mig är det viktigaste att linan är stryktålig och att den håller sin diameter och knutstyrka något så när. Tystheten spelar inte så stor roll. För mig håller än så länge tuf-line XP vad den lovar.
    Förr i tiden använde jag en smidig och stark nylonlina vid namn Tynex. Under senare år har Berkley, Fireline, Power Pro och Spiderwire tagit större plats på våra haspel- och spinnrullar...
    Mvh/Leif Engström (Old Firehand)
    Senast ändrad av Old Firehand; 2023-04-23, 12:52.

Lämna en kommentar:

• Young Waterfoot
    replied

https://www.digitaka.com/items/42/10...EABASS+PE+Si-X
    Senast ändrad av Young Waterfoot; 2023-04-23, 11:49.

Lämna en kommentar:

• Torekrok
    replied
    Jag har såklart olika combos, men oftast en primär combo till varje art. Så oftas är det bara abborre som gäller i 2 månader, med samma spö/lina. Sen kan det vara bara öring i 3 månader osv. Så när linorna väl används används dom flitigt.

testat att ha olika combos till samma art men blir bara att man tar den bästa varje gång ändå!

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Nä nog menar du båt?
    Lite... OT men för övrigt 15-25 t per vecka imponerar, var väl max för mig i mellanstadiet sen kom tonåren och andra "måsten" ;-) och nu över dryga 50 så finns det andra måsten men ambitionen är iaf mer fiske och i brist på det nått inlägg här då och då...

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
    Intressant! I säsong fiskar jag kanske 15-25h per vecka, oavsett Lina har jag märkt att dom är tämligen slut efter ca en månad. Brukar vända i den mån jag kan, men oftast klipper jag av sliten lina framtill allt eftersom.

sen fiskar jag uteslutande från land, både på borre, gädda och öring så rappa kast som sliter linan ännu mer är alltid ett faktum.

Är mäkta imponerad om någon har en Lina flera säsonger, då fiskar den för lite !
    Att fiska från land sliter klart hårdare på linor.
    Klarar oftast flera säsonger på mina rullar men då kör nästan bara från båt nu
    Abborre rullarna linor slits värst då det blir många bottennapp
    Senast ändrad av Cosmoz 08; 2022-12-30, 15:23.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av byggarn, 2012-11-23, 21:04
59 svar
11 879 visningar
0 gillar
Senaste inlägg byggarn
av byggarn