Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

    Spiderwire Stealth Smooth 8 (Inte 12!!)
    Är överlägset bästa lina som finns!

    Nu blir det ett jävla utläggmen diskussionen runt flätlinor som inte alltid är de billigaste & väldigt ofta ser frågor från nya unga fiskare som vill ha råd & tipps ang ”bästa bästa” flätlinan & superflätlinor jämt... Så tar jag & går ner mer i ”detalj” varför jag tycker det är ett givet val & rekommendera ”Spiderwire Stealth Smooth 8” för dessa ungtuppar & säga till dom sluta fundera mera mera & lägga tiden på att fiska ist för hänga på sportfiskeforum mm... Och de som inte håller med mig & tycket jag är åt helvete ute & cyklar, så visst okej kanske, men argumentera för varför isf då, inte jämt & så fort argumenten sinar, ja va då då, alla är väll olika & allt passar inte för alla & locket på & hör inte, ser inte, vill inte...

    Och viktigt!
    Är enbart Spiderwire Stealth Smooth 8 de gäller!! 12an tycker jag är raka motsatsen & riktigt jäkla dålig & hutlöst dyr i jämförelse! Fattar inte att de släppte nått så meningslöst & sämre men är väll för att de säljer....

    ”Extremt stryktålig!”
    Går ju aldrig sönder. Inte en enda gång den rykt av under alla tusentals timmar jag anförtrott den.
    Från 0.13 upp till 0.29mm. Aldrig några brott eller synliga förslitningar år efter år.. Tillslut brukar jag byta för att känslan är den borde gå sönder som alla andra linor men säkert i onödan!

    ”Tyst som musen!”
    Vet inte om de är tystaste linan, Surfix832 kanske är tystare men så tyst & friktionsfri att jag aldrig lagt märke till nått störande ljud eller ljud alls... Och då den är så friktionsfri är ju en given anledning till att linan inte nöts överhuvudtaget i samma utsträckning som linor med hög friktion!

    ”Följsam!”
    Helt perfekt avvägd skulle jag säga för Svensktklimat, väder & vind! Inte för lätt & för mjuk & ferslig så den bromsas av vind & luftmotstånd, inte alls för stel & styv heller så den tappar i följsamhet, tvärt om helt ”lagom” för att skära genom väder & vind, & kastar absolut längst med denna lina & med bäst precision & hamnar inte betena där de är tänkt är de inte Spiderwire Stealth Smooth 8 linornas fel iaf..

    ”Näst intill helt vattenavvisande!”
    Gött när de är kallt ute bla för vill gärna inte blöta ner händerna i onödan & bli för kalla, för undviker gärna alla sorters handskar så länge de är möjligt...

    ”Billig”
    Ofta köpt på rea för 99kr per 150meters rulle. 129kr är billigt/150m, 149kr standard & definitivt inte dyrt i jämförelse med allt annat, & över de då kan man fortfarande få de billigare om man letat lite!
    Samt i kombination med dess livslängd så är de en RIKTIGT jäkla billig lina!!
    Och ska man inte säga högt men hade den kostat 499kr hade jag svurit & lipat en stund & sedan bara blundat & betalat!

    För övrigt tycker ja inte en enda lina är direkt prisvärd möjligt förutom Power Pro’n, skulle de råda brist på annat skulle 349kr inte hindra mig men för övrigt inte en krona över 200kr & de för Smokey’n & dess tvilling fireline nr2, annars går jag nästan hellre tillbaka till nylon enbart för sakens skull....


    Jämfört med... vad jag tycker...

    ”Berkley Fireline Braid Svartzonker” som rykt rakt av 2ggr i grövre dimension utan överdriven belastning och i nästintill nyskick. Stelare & mer oföljsam lina har jag då inte prövat! Som stålvajer fast i kättingformat för vilken jävla friktion den skapar mot spöringarna! Låtet ju så man blir knäpp! Lyckas den ändå inte skrämma bort fisken så förstör ju väsenet all frid & tysthet samt upplevt jag tom känt friktions-vibrationerna i händerna. (Kan vara inbillning). Tycker det är en riktig skitlina!


    ”Surfix832” Hinner ju inte mer än spola på linan på rullen innan den börjar att tråda upp sig! Ger mig ingen ro.. Jag vill att linan alltid skall se helt intakt ut, inga trådar eller synliga slitage för att försäkra mig om att alltid ha lina i tipptopp om +16kg’s gäddan skulle få för sig att hugga ska inte ett ouppmärksamt linbrott få bli orsak till ett tapp.. Och utan tvekan den linan som rykt av för mig mest! Å fördelarna? Vet inte, den är extremt mjuk & följsam i luften, som av bomull.. Men inte upplevt att de extra mjuka & följsamma egenskaperna ger något positivt, snarare tvärt om, är som den bromsas upp för lätt i luften & tappar snarare längd i utkastet gentemot Spiderwire något ”hårdare” & glatta yta som skär bättre genom luften & utan att påverkar precisionen negativt alls! Snarare bättre & surfixen känns snarare alldeles för mjuk & lättstörd av väder & vind.

    ”Prover Pro” Skulle vilja påstå den är lika slitstarkt & mitt andrahandsval men förlorar stort i andra egenskaper. Betydligt mer friktionsbenäget väsen än SpiderW, även om de är långt ifrån Svartzonker-braid klass... För övrigt upplever jag den väldigt lik spiderwire.

    Vad mer..
    Berkley FireLine OCH Fierline Smoke!
    2 väldigt lika linor med många bra egenskaper, med dock upplevd av något sämre kvalitet & strax under Power Pro’n.
    Dock val 3 & 4a i linordning om Spider W & Power P inte är tillgängliga...

    ”Daiwa Samurai Braid” Inte meningen klanka på den näst intill legendariskt omtalade linan jag nästan upplevt tillverkats i någon mytomspunnen forntida process som gått förlorad för mänskligheten.. Köpte en begagnad rulle av en väldigt snäll man som lät linan sitta kvar som jag tror han beställt från Japan, men så jag skulle få uppleva den & kunde knappt bärga mig! Men blev nått fruktansvärt besviken... Kunde ju utan större ansträngning slita av linan med bara händerna & var ändå en något tjockare lina. Kändes ju som spunnen i papp! Sorry förstår inte alls, aldrig på mina rullar...

    ”Strike Wire”
    Som SpiderWire, bara betydligt skitigare kvalitet på allt. Känns som en misslyckad piratkopia. Som Adidas andra & oönskade ”tree-stripes-låtsasbror” Adibas.. ”Made by chidren”... Skräp!!! Väljer Biltemas vattenansammlare alla dagar i veckan!


    ”Daiwa J-Braid Grand X8”
    Haft som 0.10 lina till abborrefiske, gul tror ja. Upplevdes jäkligt bra till en början men kom de en pigg & aggressiv gädda på över 3/4/5kg & högg slet hon av skiten. Snurra nått varv, någon näckros & poff... Flera ggr.. Gick av alldeles för lätt..


    Så om annat, vad mer specifikt tycker ni talar emot de jag skriver & varför isf mer än att smaken är som baken...??

  • #2
    Utan att gå in på detaljer och därmed pajkastning så tycker jag att dagens flätlinor är såpass bra att de som anses medelbra idag skulle ansetts som otroligt bra för 15 år sedan. Det är otroligt individuellt och de flesta superlinor jag prövat på har varit riktigt bra. Det finns en uppsjö av linor och jag koncentrerar mig numer på en bättre positionering av båten än att jaga de sista metrarna i kastlängd. Mitt tips är att hitta den linan som passar just dig och ditt fiske. För mig är det viktigaste att linan är stryktålig och att den håller sin diameter och knutstyrka något så när. Tystheten spelar inte så stor roll. För mig håller än så länge tuf-line XP vad den lovar.

    Kommentera


    • #3
      Hejsan gabbu, förklarade jag likförbannat så dåligt att de inte kom fram alls vad jag vill ha sagt... Eller skumläste du lite för snabbt?... Tack för svar iaf!

      De som jag ville försöka få fram var inte vilken lina som är att rekommendera för egen del! Utan att jag tycker att alla hundratals ggr jag hört & läst förfrågningar av unga mer oerfarna människor vad alla rekommenderar & ska välja så irriterar de mig att de får en massa rekommendationer på linor jag inte tycker en tonåring ska betala upp mot 300-400kr för, inte ens över 200kr då de finns en lina som SpiderWire Smoot som är extremt prisvärd och kan fås för en hundring med lite tur & med dess långa livslängd & många riktigt bra egenskaper!

      Å frågan verkar aldrig försvinna & svaren verkar aldrig ändras! Och jag fattar inte varför! Och vill höra argument hur de resoneras & varför?

      Jag kommer inte byta lina om den inte tas ur sortimentet & inget jag personligen går & grunnar på längre men gjorde förr....

      Mvh

      Kommentera


      • #4
        Alla har väl gissningsvis nån favoritlina men ja man behöver inte det dyraste men har faktiskt gått från spiderwire 8 då den suger vatten och blöter händerna när du kör multi och det märks väl i mars/april och okt/nov i kallt vatten. Sen kan man lika gärna köra storbulk kinaflät om man inte vill bli rånad för den funkar helt ok iallafall till gäddfiske att bara nämna ett märke och en sort är ju lite enkelspårigt utan då är det bättre att man kör nonameflät helt och hållet så får man en kilometer för samma pris . Låt linan gå längre och vänd på den är också vettigt för inte många har andvänt mer än halva linan som är påspolad kör minst ett år innan jag vänder linan på mindre andvända rullar går linan två år innan jag vänder på den

        Kommentera


        • #5
          Daiwa Samurai Braid” Inte meningen klanka på den näst intill legendariskt omtalade linan jag nästan upplevt tillverkats i någon mytomspunnen forntida process som gått förlorad för mänskligheten.. Köpte en begagnad rulle av en väldigt snäll man som lät linan sitta kvar som jag tror han beställt från Japan, men så jag skulle få uppleva den & kunde knappt bärga mig! Men blev nått fruktansvärt besviken... Kunde ju utan större ansträngning slita av linan med bara händerna & var ändå en något tjockare lina. Kändes ju som spunnen i papp! Sorry förstår inte alls, aldrig på mina rullar...


          Då måste jag ändå gå till försvar för samurai brand. Som faktiskt är min absoluta favorit lina.
          1. Den absolut mest korrekta linan I dimension jag provat. Skiljer väldigt lite mot nylon.
          2. Väldigt stark för sin tjocklek. Du får på mycket mer Samurai 20lb än av något annat märke jag provat.
          3. Livslängd. Har fortfarande kvar min första spole 40lb som jag kör till gädda. Den är över 10år.
          4. Mjuk och glatt. Lägger sig perfekt på spolen och kastar sjukt bra.

          Ja om du lyckas dra av den med händerna så är du sjukt stark. Snarare fick du tag på en sliten defekt lina. Jag har både rätat krokar och bogserat stockar med mina. Då är mina allt mellan 3-12år gamla.
          ​​​​​​Nej Samurai är fantastiskt enligt mig. DOCK! priset!! Den är tyvärr allt för dyr. Samurai är en ren USA lina och har tyvärr aldrig sålts utanför. När dollarn var billig så kunde man få hem en spole till vettigt pris. Men nu. Den är bra, men inte värd pengarna vad du nu får betala för den. Med alla avgifter.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av LongButt Visa inlägg
            Spiderwire Stealth Smooth 8 (Inte 12!!)
            Är överlägset bästa lina som finns!

            Nu blir det ett jävla utläggmen diskussionen runt flätlinor som inte alltid är de billigaste & väldigt ofta ser frågor från nya unga fiskare som vill ha råd & tipps ang ”bästa bästa” flätlinan & superflätlinor jämt... Så tar jag & går ner mer i ”detalj” varför jag tycker det är ett givet val & rekommendera ”Spiderwire Stealth Smooth 8” för dessa ungtuppar & säga till dom sluta fundera mera mera & lägga tiden på att fiska ist för hänga på sportfiskeforum mm... Och de som inte håller med mig & tycket jag är åt helvete ute & cyklar, så visst okej kanske, men argumentera för varför isf då, inte jämt & så fort argumenten sinar, ja va då då, alla är väll olika & allt passar inte för alla & locket på & hör inte, ser inte, vill inte...

            Och viktigt!
            Är enbart Spiderwire Stealth Smooth 8 de gäller!! 12an tycker jag är raka motsatsen & riktigt jäkla dålig & hutlöst dyr i jämförelse! Fattar inte att de släppte nått så meningslöst & sämre men är väll för att de säljer....

            ”Extremt stryktålig!”
            Går ju aldrig sönder. Inte en enda gång den rykt av under alla tusentals timmar jag anförtrott den.
            Från 0.13 upp till 0.29mm. Aldrig några brott eller synliga förslitningar år efter år.. Tillslut brukar jag byta för att känslan är den borde gå sönder som alla andra linor men säkert i onödan!

            ”Tyst som musen!”
            Vet inte om de är tystaste linan, Surfix832 kanske är tystare men så tyst & friktionsfri att jag aldrig lagt märke till nått störande ljud eller ljud alls... Och då den är så friktionsfri är ju en given anledning till att linan inte nöts överhuvudtaget i samma utsträckning som linor med hög friktion!

            ”Följsam!”
            Helt perfekt avvägd skulle jag säga för Svensktklimat, väder & vind! Inte för lätt & för mjuk & ferslig så den bromsas av vind & luftmotstånd, inte alls för stel & styv heller så den tappar i följsamhet, tvärt om helt ”lagom” för att skära genom väder & vind, & kastar absolut längst med denna lina & med bäst precision & hamnar inte betena där de är tänkt är de inte Spiderwire Stealth Smooth 8 linornas fel iaf..

            ”Näst intill helt vattenavvisande!”
            Gött när de är kallt ute bla för vill gärna inte blöta ner händerna i onödan & bli för kalla, för undviker gärna alla sorters handskar så länge de är möjligt...

            ”Billig”
            Ofta köpt på rea för 99kr per 150meters rulle. 129kr är billigt/150m, 149kr standard & definitivt inte dyrt i jämförelse med allt annat, & över de då kan man fortfarande få de billigare om man letat lite!
            Samt i kombination med dess livslängd så är de en RIKTIGT jäkla billig lina!!
            Och ska man inte säga högt men hade den kostat 499kr hade jag svurit & lipat en stund & sedan bara blundat & betalat!

            För övrigt tycker ja inte en enda lina är direkt prisvärd möjligt förutom Power Pro’n, skulle de råda brist på annat skulle 349kr inte hindra mig men för övrigt inte en krona över 200kr & de för Smokey’n & dess tvilling fireline nr2, annars går jag nästan hellre tillbaka till nylon enbart för sakens skull....


            Jämfört med... vad jag tycker...

            ”Berkley Fireline Braid Svartzonker” som rykt rakt av 2ggr i grövre dimension utan överdriven belastning och i nästintill nyskick. Stelare & mer oföljsam lina har jag då inte prövat! Som stålvajer fast i kättingformat för vilken jävla friktion den skapar mot spöringarna! Låtet ju så man blir knäpp! Lyckas den ändå inte skrämma bort fisken så förstör ju väsenet all frid & tysthet samt upplevt jag tom känt friktions-vibrationerna i händerna. (Kan vara inbillning). Tycker det är en riktig skitlina!


            ”Surfix832” Hinner ju inte mer än spola på linan på rullen innan den börjar att tråda upp sig! Ger mig ingen ro.. Jag vill att linan alltid skall se helt intakt ut, inga trådar eller synliga slitage för att försäkra mig om att alltid ha lina i tipptopp om +16kg’s gäddan skulle få för sig att hugga ska inte ett ouppmärksamt linbrott få bli orsak till ett tapp.. Och utan tvekan den linan som rykt av för mig mest! Å fördelarna? Vet inte, den är extremt mjuk & följsam i luften, som av bomull.. Men inte upplevt att de extra mjuka & följsamma egenskaperna ger något positivt, snarare tvärt om, är som den bromsas upp för lätt i luften & tappar snarare längd i utkastet gentemot Spiderwire något ”hårdare” & glatta yta som skär bättre genom luften & utan att påverkar precisionen negativt alls! Snarare bättre & surfixen känns snarare alldeles för mjuk & lättstörd av väder & vind.

            ”Prover Pro” Skulle vilja påstå den är lika slitstarkt & mitt andrahandsval men förlorar stort i andra egenskaper. Betydligt mer friktionsbenäget väsen än SpiderW, även om de är långt ifrån Svartzonker-braid klass... För övrigt upplever jag den väldigt lik spiderwire.

            Vad mer..
            Berkley FireLine OCH Fierline Smoke!
            2 väldigt lika linor med många bra egenskaper, med dock upplevd av något sämre kvalitet & strax under Power Pro’n.
            Dock val 3 & 4a i linordning om Spider W & Power P inte är tillgängliga...

            ”Daiwa Samurai Braid” Inte meningen klanka på den näst intill legendariskt omtalade linan jag nästan upplevt tillverkats i någon mytomspunnen forntida process som gått förlorad för mänskligheten.. Köpte en begagnad rulle av en väldigt snäll man som lät linan sitta kvar som jag tror han beställt från Japan, men så jag skulle få uppleva den & kunde knappt bärga mig! Men blev nått fruktansvärt besviken... Kunde ju utan större ansträngning slita av linan med bara händerna & var ändå en något tjockare lina. Kändes ju som spunnen i papp! Sorry förstår inte alls, aldrig på mina rullar...

            ”Strike Wire”
            Som SpiderWire, bara betydligt skitigare kvalitet på allt. Känns som en misslyckad piratkopia. Som Adidas andra & oönskade ”tree-stripes-låtsasbror” Adibas.. ”Made by chidren”... Skräp!!! Väljer Biltemas vattenansammlare alla dagar i veckan!


            ”Daiwa J-Braid Grand X8”
            Haft som 0.10 lina till abborrefiske, gul tror ja. Upplevdes jäkligt bra till en början men kom de en pigg & aggressiv gädda på över 3/4/5kg & högg slet hon av skiten. Snurra nått varv, någon näckros & poff... Flera ggr.. Gick av alldeles för lätt..


            Så om annat, vad mer specifikt tycker ni talar emot de jag skriver & varför isf mer än att smaken är som baken...??
            Vart hittar du spiderwire smooth 8 för 149:- om jag får vara nyfiken?

            Kommentera


            • #7
              Kan hålla med om att spiderwire är en jäkligt bra 8 trådig lina & med tanke på vad man betalar får man mkt för pengarna, gillar den skarpt & har den på dom flesta rullarna med några undantag. Till borre & när man jiggar kör jag gärna med Berkley Nanofil för det skär vattnet väldigt bra, till muskie Powerrpro Maxcuatro då den är väldigt stryktålig & Daiwa Tournament Evo 8 när jag har bara har velat ha något trevligare.

              Att säga att det är den bästa linan går inte för linor har olika egenskaper, exempelt en 4 trådig går att gör mer stryktålig & en 12 trådig mjukare tystare & starkare med inte lika tålig mot nötningar.
              Men det finns bättre bättre linor för samma ändamål, exempel Daiwa Tournament Evo 8, det är en bättre lina på alla punkter utom priset om nu priset ska vara en faktor.

              Kommentera


              • #8
                Kul med konstruktiva svar & motargument i god ton, kunde inte hoppats på bättre respons.

                Sundström76
                Tjena Sundström! Tack för svar! Är inte emot att folk köper dyra linor alls egentligen.
                Vill bara göra en röst hörd att när tonåringar & liknande är som själv var ute efter bästa, fräckaste, dyraste så tycker jag man kan hålla tillbaka åsikter om dyrare linor lite & på bra sätt lägga fram argument på ett bra sätt att ”har ett bra tipps på lina som även är i bra pris” som jag tror kommet passa dig perfekt!! (Nått likande..) Tycker inte det är att ljuga utan skydda Rockies & deras plånböcker lite..
                Å fasen, jag tycker tvärt om att den inte är speciellt ”skvättig”... Där ser man.


                Hejsan engqvist! De var verkligen svar på tal hehe! Å i 10år!!! Jaja de var så konstruktivt så då får jag väll krypa till korset & säga att jag med all sannolik har fel i mitt uttalande ang denna lina!


                Patrik Dahlström! Tar jag fel om jag får för mig jag hört ditt namn förut & är välkänd i fiskekretsarna? En betesbyggare av rang, stämmer de?
                Å givetvis hittar jag nu inte linan för 149kr, skyller på ett par års paus pga av småbarn & de var billigare förr...
                Men tar till mig din frågeställning & ska uppdatera mig!


                Tack för inläggen! Mvh



                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Kan hålla med om att spiderwire är en jäkligt bra 8 trådig lina & med tanke på vad man betalar får man mkt för pengarna, gillar den skarpt & har den på dom flesta rullarna med några undantag. Till borre & när man jiggar kör jag gärna med Berkley Nanofil för det skär vattnet väldigt bra, till muskie Powerrpro Maxcuatro då den är väldigt stryktålig & Daiwa Tournament Evo 8 när jag har bara har velat ha något trevligare.

                  Att säga att det är den bästa linan går inte för linor har olika egenskaper, exempelt en 4 trådig går att gör mer stryktålig & en 12 trådig mjukare tystare & starkare med inte lika tålig mot nötningar.
                  Men det finns bättre bättre linor för samma ändamål, exempel Daiwa Tournament Evo 8, det är en bättre lina på alla punkter utom priset om nu priset ska vara en faktor.
                  Hejsan! Tack för inputen! Jag står på mig & tycker dess samlade egenskaper gör att den för mig är Nr1. Men tänker ta & köpa en sådan Evo 8 för att testa själv & se. Lite kul & hoppas nästan du får rätt men ändå inte för har svårt för att inte byta ut alltihop isf hehe.
                  Dock tycker jag inte att 12an är märkbart tystare eller följsammare än 8 (menar bara spider då). Men kanske är brist i uppmärksamheten med.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av LongButt Visa inlägg


                    Patrik Dahlström! Tar jag fel om jag får för mig jag hört ditt namn förut & är välkänd i fiskekretsarna? En betesbyggare av rang, stämmer de?



                    Det vill jag bestämt hävda är helt fel :-)

                    Känner vi varandra sen förr?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 844 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 352 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 066 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X