ABU Ambassadeur 5500 high speed 1980? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Ambassadeur 5500 high speed 1980?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ABU Ambassadeur 5500 high speed 1980?

    Långt in i farsans garage hittade jag denna ABU Ambassadeur 5500, tillhörde min farbror och har inte använts sen 1982.

    Har alltid använt haspel i mina dagar, så det här med multi är väldigt nytt för mig. Så jag tänkte jag skulle ge denna en chans. Finns det någon Ambassadeur nörd här, som skulle kunna ge råd hur man använder den, samt hur man underhåller den på bästa sätt? Provat kasta och veva lite och allt känns bra (även om det blir fågelbo då och då..) men tänker att man kanske borde göra något eftersom den inte använts sen -82.

    Är det lättare att kasta med en annan lina som nybörjare?


    /Mikael

  • #2
    Jag tror inte att det hade skadat att plocka isär, göra rent och smörja upp den, jag tror smörjegenskaperna på de befintliga grejerna är lite sisådär efter 40 år.

    Många förespråkar nylonlina för att lära sig multirullar, är den som ligger på också från -82 så bör du byta den. Jag lärde mig med grov flätlina och tyckte att det funkade bra. Ska du ha den på spöt i bild så ska du nog undvika en grov flätlina.

    Kommentera


    • #3
      Tänkte köpa nytt spö, men är lite osäker på vilket man ska köpa och vad som passar till den här rullen.. Någon som har tips? budget max 1000kr

      Kommentera


      • #4
        Wow vilken fin Ambassadeur!
        Behåll den och använd den, den håller minst 40 år till utan problem.
        Guider och DIY finns på nätet och youtube för att serva den, eller så lämnar du in till ABU Svängsta för ett par hundringar.

        Släng upp bild på icke vevsidan?

        Kommentera


        • #5
          Den här spömodellen har jag till min motsvarande rulle som du har. https://www.olssonsfiske.se/spon-2/s...ear-8-10-30g-1

          Det är i mitt tycke en värdig bärare till din Ambassadeur. 8 fot är perfekt i båt. Det finns en 11-fotare också om du mest fiskar från land.

          Ganska djup, klassisk aktion.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mikael92 Visa inlägg
            Långt in i farsans garage hittade jag denna ABU Ambassadeur 5500, tillhörde min farbror och har inte använts sen 1982.

            Har alltid använt haspel i mina dagar, så det här med multi är väldigt nytt för mig. Så jag tänkte jag skulle ge denna en chans. Finns det någon Ambassadeur nörd här, som skulle kunna ge råd hur man använder den, samt hur man underhåller den på bästa sätt? Provat kasta och veva lite och allt känns bra (även om det blir fågelbo då och då..) men tänker att man kanske borde göra något eftersom den inte använts sen -82.

            Är det lättare att kasta med en annan lina som nybörjare?


            /Mikael
            Hej Mikael 92;

            Din ABU Ambassadeur 5500 bör kunna fungera perfekt vid fiske så länge som du smörjer in den mellan åren och byter ut defekta delar...

            Mvh,
            Old Firehand
            Leif Engström

            https://www.google.com/search?q=leif...hrome&ie=UTF-8

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
              Wow vilken fin Ambassadeur!
              Behåll den och använd den, den håller minst 40 år till utan problem.
              Guider och DIY finns på nätet och youtube för att serva den, eller så lämnar du in till ABU Svängsta för ett par hundringar.

              Släng upp bild på icke vevsidan?
              Svängsta ligger för långt bort, så får göra detta själv och beställa hem lite fett och olja.. Men tack för tipset!
              Spelar det någon roll vilket märke av olja och fett man använder?

              Abu Reel Oil, Rullolja
              Abu Reel Grease, Rullfett






              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                Den här spömodellen har jag till min motsvarande rulle som du har. https://www.olssonsfiske.se/spon-2/s...ear-8-10-30g-1

                Det är i mitt tycke en värdig bärare till din Ambassadeur. 8 fot är perfekt i båt. Det finns en 11-fotare också om du mest fiskar från land.

                Ganska djup, klassisk aktion.
                8 fot blir perfekt då jag fiskar mest från båt, försökt läsa lite om vilken typ av lina man ska använda sig av. Monofilament, flät? Samt vilken tjocklek är mest lämplig till rullen och det här fiskespöt?

                // Mikael

                Kommentera


                • #9
                  Angående olja och fett. Här kan man gå bananas på viskositeter och fabrikat. Dina smörjmedel är helt OK till rullen. Det viktiga är att först plocka isär och göra rent. Det finns fantastiskt bra guider här på FS.

                  Förr verkade man ha en förkärlek till att trycka in fett överallt, det gick trögt från början och härdade till klister med åren. Men det skyddar ganska bra mot korrosion. Så tvätta ur allt med lampolja, det brukar man ofta ha hemma, låt torka över natten. Lägg på tunt med fett på glidytor och sådant som snurrar långsamt. Finns mest på den sidan veven sitter. Man kan även med fördel fetta in tunt på insidan av stativ och gavlar, som sagt, fett är bra korrosionshämmare. Sådant som snurrar fort ska ha snålt med tunn olja. Mest på den sidan som inte är vevsida, inkl evighetsskruv.

                  Det är lätt att vara för generös med smörjningen så att olja och fett letar sig in där det inte ska vara, t.ex. centrifugalbromsens bana. Så var snål, det behövs sjukt lite.

                  Angående lina så är flät eller nylon (mono) är en smaksak. När din rulle byggdes fanns i princip bara nylon, och det fungerar fortfarande. Här på forat finns eoner av trådar (ha ha) om flätlinor, tjocklekar, egenskaper och priser. På mina klassiker i 5000-storlek sitter det 0.35 nylon eller ca. 0.22 flät. Korrekt angivelse på flätlina svajjar betänkligt, det ser du om du forskar i allt som skrivit hittills om flätlinor. Flätlinor är som du säkert vet lite bökigare att lägga på, man bör grunda spolen med nylon eller möjligen säkra spolknuten med tejp. Jag föredrar den förra metoden.
                  Senast ändrad av Nila; 2022-08-09, 15:27.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 932 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 295 svar
                  261 891 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  852 svar
                  138 385 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg El_Kebabo  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 670 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 083 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Arbetar...
                  X