Tvådelat jiggspö för abborre, inget crap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvådelat jiggspö för abborre, inget crap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

    Jag har ett par st croix men är, som du, inte så imponerad alls. Dessutom är ju amerikansk "klassning" helt hopplös. Skall dock se om jag kan klämma på ett mojo om du rekommenderar!
    man bör dock ha med sig att de flesta st croix spön har väldigt specifika användningsområden på ett sätt som skiljer sig extremt mot det svenska fisket där mycket är anpassat för att sälja allround och passa så många som möjligt.

    Med det sagt kan jag bara tala gott om victory serien från st croix. Jag skulle rekommendera the grunt eller the Marshal om man tänker jiggfiske. Jag har även crankern vilket kastar småwobblers otroligt bra och tar väck vibrationer från skeden och väger Nada. Dock är the cranker helt odugligt som jiggspö.

    Kommentera


    • #12
      Så Shimano expired och Poison Adrena står på listan. Fiskade med något Poison Arena som var utvecklat av Jackall för en herrans massa år sedan. Det var bra fint, men passade inte mitt fiske då det hade för djup aktion för min dåvarande smak. Får ta och spana in serien och om jag har någon passande rulle. Har någon gammal Scorpion XT 1001som kanske kunde funka. Av ren princip hänger jag inte en Daiwa eller Megabassrulle på ett Shimanospö, haha.

      Kommentera


      • #13
        Slänger in ett Sportex Absolut NT. 8' 11-36 gram. Sweetspot runt 20 gram. Extrafast topp med semiparabolisk aktion vid belastning.
        Hyperkänsligt och starkt nog att bogsera in ett sjölik.

        10 års garanti på klingan borgar för kvalité.
        Fantastiskt spö som jag fiskat weightless soft jerkbaits på 5 gram och 30 gram skeddrag på samma fisketur. Ett otroligt roligt spö att fiska borre med.
        Ett hårt hugg känns som en blixt rakt upp i axeln. Riktigt beroendeframkallande.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
          Slänger in ett Sportex Absolut NT. 8' 11-36 gram. Sweetspot runt 20 gram. Extrafast topp med semiparabolisk aktion vid belastning.
          Hyperkänsligt och starkt nog att bogsera in ett sjölik.

          10 års garanti på klingan borgar för kvalité.
          Fantastiskt spö som jag fiskat weightless soft jerkbaits på 5 gram och 30 gram skeddrag på samma fisketur. Ett otroligt roligt spö att fiska borre med.
          Ett hårt hugg känns som en blixt rakt upp i axeln. Riktigt beroendeframkallande.
          Men det är väl ett haspel? Eller finns det som multi också?

          Kommentera


          • #15
            Ja Sportex e mkt fina, iaf Air Spin 8' haspel 10-29g som är ett allroundspö i aktionen, om styvare spinnspö 7" stod på menyn skulle jag kolla på t ex Hydra Spirit 210 som är toppigare i aktionen och Daiwa AGS borde väl ha ngt lämpligt?


            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220828-000244_Chrome.jpg Views:	0 Size:	138,7 KB ID:	2606885

            https://emag.sportex.de/en/bending-curves/#
            Senast ändrad av anteman; 2022-08-28, 01:30.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Men det är väl ett haspel? Eller finns det som multi också?
              Missade den detaljen...skyller på för mycket kaffe och var spattig. Sportex har några spinnspön men inget jag testat.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                Har varit borta från prylmarknaden ett par år men behöver nu ett delbart jiggspö för borre. Har rullen på ovansidan och köper färdigmalet kaffe. Tycker runt 7 fot är rätt skönt vid liggande.

                Kollat lite på Dragon Fishmaker (https://www.fishing-mart.com.pl/en4/...asting/s/34002) då jag har fullt förtroende för polackernas jiggexpertis. Men kan inte låta bli att tycka att Dragon är ett sjukt osexigt märke att slänga montera en pimpad premiumrulle på. Backar inte för kostnaden, om produkten är övertygande. men jagar inte heller lyx av ren princip. Är öppen för import och gillar japanskt, men är mest ute efter ett praktiskt och bra spö som inte är något rebrandat aliexpress-skräp. Inget värstingspö alltså, men kommer inte betala mindre än en tusing. Jag är rätt dålig på att jigga... Så Hit Me!
                ------------------------------------

                Sportex Carbon Kevlar bör du "googla" på tills du hittar de spön du vill ha och fiska med....
                Mikael Boettge hos Sportfiskeboden i Täby eller någon av hans personal hjälper dig att hitta de spön du kommer att gilla och fiska med i framtiden
                https://www.fiskefuralle.se/micke-bo...artan-glanser/

                Mvh.
                Old Firehand
                Leif Engström
                Senast ändrad av Old Firehand; 2022-08-28, 08:02.

                Kommentera


                • #18
                  Det här med att jiggspön ska vara ultrahypersnabba är ju beroende av vilken teknik man använder, fiskar man med spänd lina och tittar på spötoppen så javisst, själv fiskar jag med slack och tittar på linan och då behöver inte spöt vara supersnabbt utan bara tillräckligt rappt för att sätta mothuggen utan att bete sig som en svajmast. Kolla Daiwa Prorex AGS om du behöver supertoppigt/supersnabbt.
                  Senast ändrad av holden; 2022-08-28, 10:18.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 932 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 295 svar
                  261 862 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  852 svar
                  138 353 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg El_Kebabo  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 669 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 069 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Arbetar...
                  X