Havsöringslyx - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringslyx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöringslyx

    Lurar på att uppgradera HÖ-kombon som hängt med ett antal år till något lyxigare, frågan är vad. Jag tänker haspel och spö 9-10 fot, betesvikt upp till 25 gram, fiskar från båt. Hit me.

  • #2
    Hade ett Sportex Air spin som var otroligt Nice. Kolla fiskegrej.dk de har ett ganska stort sortiment av havsöringspön eller adh-fishing.

    Kommentera


    • #3
      https://www.daiwa.com/scandinavia/co...ing/index.html

      Kommentera


      • #4
        Kollade en hel del i våras efter ett 9'6"-10' i "lagom" prisklass och Shimano Dialuna (spinn) hamnade i topp men inte köpt ngt SHIMANO DIALUNA B96ML 9'6" 6-32G än...

        Shimanos finare borde passa, Lunamis eller rent av Exsence Infinity... finns fler haspel modeller ca 9'-11'
        Sportex Air HÖ är nog inte heller dumma, har ett 8' 10-29g men inget HÖ spö. Fast nog är en ev. japanimport från t ex jdmtackleheaven eller liknande roligare och rullfäste/handtag är i helt i min smak...
        https://www.henry-gilbey.com/lure-rods-shimano

        Å andra sidan så skulle jag nog vara nöjd med Daiwa Luvias 9'0" MLRS 2pc 5-25g haspel, fint. Inget lyx men om jag ville ha en kompetent vettig 9"a med lite djupare aktion, Regular givet flätlina, så.tror jag på det...
        Senast ändrad av anteman; 2022-09-03, 02:28.

        Kommentera


        • #5
          Intressanta tips, blev lite sugen på detta Shimanospö eftersom jag sannolikt plockar ihop det med en shimanorulle:

          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...5-25g-2pc.html

          Dock vill man ju gärna provvifta innan beställning.

          Kommentera


          • #6
            Tjena.
            Kolla gärna på Abu AG2 sölv 9-10 fot finns i 7-22 och 10- 30.
            Har varit i butik o känt på dom : lätta - härlig klinga som böjer fint när jag torrviftar. Öglor o ringar verkar va av bra kvalitet utifrån okulär besiktning. Hade gärna köpt ett om de haft 10-30 g i 11 fot.
            Peter b

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
              Tjena.
              Kolla gärna på Abu AG2 sölv 9-10 fot finns i 7-22 och 10- 30.
              Har varit i butik o känt på dom : lätta - härlig klinga som böjer fint när jag torrviftar. Öglor o ringar verkar va av bra kvalitet utifrån okulär besiktning. Hade gärna köpt ett om de haft 10-30 g i 11 fot.
              Peter b
              Ser fina ut men tredelade vilket jag inte är så förtjust i, eftersom jag fiskar hemmavid skulle jag helst vilja ha ett odelat spö men det verkar inte gå att få tag på så tvådelat är så långt jag kan sträcka mig - spödelar som vrider sig under fisket är ju inte kul.

              Kommentera


              • #8
                Glöm inte kolla in shimano lesath..

                Kommentera


                • #9
                  Fiskar man bara ifrån båt så kan ju ett kortare spö vara intressant. Dropshot-spön är det en del som gillar för detta fiske. Jag hade ett Illex Pepper Finesse Symphony som jag använde en hel del till att fiska havsöring ifrån land. Det spöt hade jag gärna haft kvar om det haft fler delar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
                    Fiskar man bara ifrån båt så kan ju ett kortare spö vara intressant. Dropshot-spön är det en del som gillar för detta fiske. Jag hade ett Illex Pepper Finesse Symphony som jag använde en hel del till att fiska havsöring ifrån land. Det spöt hade jag gärna haft kvar om det haft fler delar.
                    Kört med ett Svartzonker 9’2 ett antal år, ganska optimal längd tycker jag.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 540 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X