Spö och rulle till primärt abborre. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö och rulle till primärt abborre.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spö och rulle till primärt abborre.

    Hej hallå,

    Jag behöver lite hjälp kring val av spö och rulle till stundande säsongs abborrfiske. Tänkte göra en liten satsning på det och behöver både nytt spö och rulle.

    Jag fiskar mest från land i mindre åar och sjöar i mellersta sverige. Främst tänker jag mig något som är optimalt för jiggfiske, men vill även kunna testa på lite drop shot (aldrig gjort). Budgeten är väl omkring 2000-2500. Det är haspel som gäller och jag tror kanske att ett färdigt fiskeset är så man får mest för pengarna.

    Välkomnar alla förslag!

  • #2
    Åk till någon butik å kläm å känn lite.
    spö 7-8” 5-20g ungf borde passa.
    titta på tex prorex x/xr , shimano zodias, bft perception spön. Gillar själv snabba spön som e rätt toppiga. Dessa brukar gå hitta för ca 1500kr på rea.
    å sen en rulle för en tusenlapp, Fuego, nasci m.fl gärna HG med högre utväxling.
    men som allt annat så är det smaksak vad man gillar.

    Kommentera


    • #3
      Bästa är att klämma på spöna själv då smaken är som baken.

      Savage gear tycker jag gör riktigt trevliga klingor som har bra känsla, kastar bra & är roliga att drilla fisk med.
      Just nu har söder REA på detta SG4 spö https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...?variant=75796
      & ihop med en Fuego har du en super trevlig kombo.

      Kommentera


      • #4
        Eftersom du fiskar i mindre åar och sjöar låter det som att du behöver ett lätt och smidigt set.

        Rulle:
        Det har hänt en del i prisklassen ca 1000 kr. Shimano vinner mark med sina nya och prisvärda tillskott i form av Sahara FJ och Nasci FC. En prisklass som tidigare dominerats av Daiwas "Leagalis familj (Legalis, Exceler och Fuego), där alla är en och samma rulle utöver enstaka detaljer. Shimano Miravel och Ultegra är överlägsna dessa, men sticker iväg något i pris.

        Daiwa Legalis (penetrerande vev, 729kr)
        Daiwa 20 Legalis LT (sportfiskeprylar.se)

        Daiwa Exceler (påskruvad, helgjuten vev, 895 kr)
        Daiwa 20 Exceler LT (sportfiskeprylar.se)

        Daiwa Fuego (samma som Exceler + tätning, 899 kr)
        Daiwa 20 Fuego LT (sportfiskeprylar.se)

        Samtliga i 2000 storlek hamnar på 185 gram.

        Shimano Sahara FJ (799kr) En Nasci utan tätning.
        Shimano Sahara FJ - C2000S (willyssportfiske.se)

        Shimano Nasci FC (1099kr)
        Shimano Nasci FC | Sportfiskeprylar.se

        Båda mer robusta rullar som upplevs lenare såväl som nya som efter en tids användning pga drevens konstruktion. En C2000 storlek hamnar på 205g för Nasci resp 210g för Sahara FJ. Ofta balanserar dessa bättre på spön i viktklass <20-30g.

        Inget av övriga märken kommer ens i närheten av ovan rullar i konstruktion och mekanik, oavsett prisklass.

        Spön:
        Här är det desto svårare, med mer etablerad och växande konkurrens. Av samma anledning får man ofta olika (med rätta!) rekommendationer.

        Men, mina förslag, för prisbilden:

        - Shimano 20 Zodias 7-21g (1799kr)

        Mer eller mindre perfekt för jiggfisket. Toppig och spänstig aktion, kralligt men samtidigt krispigt och känsligt. Klingan återhämtar sig snabbt. Något underklassat och möjligen framtungt. Välj en rulle >200g för bättre balans.

        Shimano Zodias 2-delat Haspelspö | Fraktfritt Fishline.se

        - Shimano Yasei BB Street 5-15g (919kr)

        Underskattade spön? Prisvärda med fin aktion och finish. Om du vill komma undan billigare utan att kompromissa med kvalitén.
        https://www.fiskejournalen.se/shiman...i-bb-haspelspo

        - Abu Garcia Mass Beat II 5-20g (1105kr)
        Bra spö om du föredrar ABU, nu ännu bättre sett till priset och komponenterna.

        Köp Abu Garcia Mass Beat ll 742 L 5-20g Haspel på widforss.se

        - Westin W3 finesse T&C 5-15g (739kr)
        Inte version två, men fortfarande ett riktigt fint budgetalternativ. Kralligt, något underklassat och framtungt.

        Westin W3 Finesse T&C haspelspö (fiskejournalen.se)

        Fiskeset:
        Brukar sällan rekommendera fiskeset, men Utklasad har packat ihop ett riktigt fint/svårslaget set för pengarna! 2 387 kr för spö, rulle och påspolad flätlina, 2208kr utan lina!

        Rulle: Shimano Miravel 2500 eller HG
        Spö: Westin W3 2nd finesse T&C 5-15g
        Lina: Spiderwire x8 vit, 0,11mm

        Utklasad Fiskeset - Abborre Finess & Light Jig - W3 - Haspel - Utklasad.se

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg
          Det har hänt en del i prisklassen ca 1000 kr. Shimano vinner mark med sina nya och prisvärda tillskott i form av Sahara FJ och Nasci FC. En prisklass som tidigare dominerats av Daiwas "Leagalis familj (Legalis, Exceler och Fuego), där alla är en och samma rulle utöver enstaka detaljer. Shimano Miravel och Ultegra är överlägsna dessa, men sticker iväg något i pris.
          Riktigt bra inlägg, jag går själv i tankarna kring en något enklare haspel men har lite beslutsångest.

          Är intresserad vad du grundar den fetstilta åsikten på.

          Kan förstå Ultegra, 21/FC har ju Shimanos evighetsskruvdrivna oscillering (vad de nu kallar den idag) vilket enligt min åsikt placerar rullen ett snäpp upp från de andra. Ultegran förefaller vara väldigt lik Vanford.

          Miravel/22 Miravel ser i mina ögon i princip identisk ut i uppbyggnad jämfört med Nasci FC.
          De har samma slirbromseffekt, samma antal kullager, delar huvuddrev/pinjong/oscilleringsdrev/trissuppbyggnad men Miravel är 35 gram lättare (2500HG).
          Har jag missat någon avgörande teknisk skillnad som gör Miravel överlägsen?

          (Har inte testat Miravel, har främst sprängskisser samt reklamtexter som källa.)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Riktigt bra inlägg, jag går själv i tankarna kring en något enklare haspel men har lite beslutsångest.

            Är intresserad vad du grundar den fetstilta åsikten på.

            Kan förstå Ultegra, 21/FC har ju Shimanos evighetsskruvdrivna oscillering (vad de nu kallar den idag) vilket enligt min åsikt placerar rullen ett snäpp upp från de andra. Ultegran förefaller vara väldigt lik Vanford.

            Miravel/22 Miravel ser i mina ögon i princip identisk ut i uppbyggnad jämfört med Nasci FC.
            De har samma slirbromseffekt, samma antal kullager, delar huvuddrev/pinjong/oscilleringsdrev/trissuppbyggnad men Miravel är 35 gram lättare (2500HG).
            Har jag missat någon avgörande teknisk skillnad som gör Miravel överlägsen?

            (Har inte testat Miravel, har främst sprängskisser samt reklamtexter som källa.)
            Tack. Hoppas att det gav TS något.

            Den enda objektiva anledningen, i mitt tycke, för att välja Daiwa Legalis familjen före Sahara FJ och Nasci FC (för prisbilden) är viktskillnaden, möjligen bromsverkan.

            Miravel, i mitt tycke, kombinerar fördelarna mellan ovannämnda rullar vilket gör Legalis familjen obsolet. Kvar är prisskillnaden mot Fuegon.

            Men du har helt rätt som poängterar den viktiga distinktionen mellan Miravel och Ultegra, som i sig utgör två helt olika plattformar. Det finns ett mönster i Shimanos produktutbud, där man får de inre godsakerna från Vanforden i Ultegran, utan viktbesparingen. Lite som situationen med Nasci och Miravel, som inuti tycks vara identiska rullar.

            Tack för klargörandet!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av mathias5 Visa inlägg
              Hej hallå,

              Jag behöver lite hjälp kring val av spö och rulle till stundande säsongs abborrfiske. Tänkte göra en liten satsning på det och behöver både nytt spö och rulle.

              Jag fiskar mest från land i mindre åar och sjöar i mellersta sverige. Främst tänker jag mig något som är optimalt för jiggfiske, men vill även kunna testa på lite drop shot (aldrig gjort). Budgeten är väl omkring 2000-2500. Det är haspel som gäller och jag tror kanske att ett färdigt fiskeset är så man får mest för pengarna.

              Välkomnar alla förslag!

              Jag älskar Shimano och äger endast Shimano på alla mina haspelrullar. Dock har Shimano failat en del med nya Nascin, den gamla svarta är betydligt trevligare att fiska med. Min gamla 10+åriga Nasci går mjukare och skönare än min fabriksnya Nasci, och jag har vänner/bekanta som har samma "problem" med sina nya Nascis.
              Men något jag stör mig på är hur imponerad jag är över Daiwas rullar upp till 1000kr. Enligt mig dominerar Daiwa i lågpris klassen och en Daiwa Fuego är helt underbar sett till pris, vispar luft.
              Blundar du, känner och klämmer på en Nasci(den silvriga) så sätter man den i 600kr klassen, den känns som en Nexave.
              Gör du detsamma med Fuegon så känns den som en 1500-2000kr rulle. Ska man grotta ner sig i specsen och är kunnig inom rullar så är Shimano den bättre rullen i den klassen.
              ​​​​Men faktum är att Fuegon säljer bättre till den mindre erfarne som inte är intresserad av att öppna rullen och skruva i den på egen hand, och detta av den enkla anledningen att den väger mindre, torrvevar betydligt lättare och mjukare och känns mer premium än Shimanos i samma klasser. Så när "vanliga" fiskare eller nybörjare får grepp om en Daiwa i 8-900kr klassen och en Shimano i samma klass, torrvevar, klämmer och känner, så går Daiwan vinnande ur kampen 9/10 gånger.

              VIll du ha mycket för pengarna och en kvalitativ rulle, satsa på Fuego.

              I spö väg tycker jag du ska åka in till närmsta butik och känna på följande.
              Westin W3 serie gamla och nya (2nd).
              Shimano Nexave.
              Daiwa X/XR serie.
              Satsa på en kastvikt 18-21g.

              Om ditt landfiske innebär fritt från träd och buskage så satsa på ett 8fot eller mer.

              Vandrar du i terräng, fiskar i åar, sjöar med träd och buskage ivägen så satsa på MAX 7fot. Du kommer uppskatta 6-7fot och känna att du har kontroll på spöt. Det är trist som fan att peta spötoppen i träd och råka knäcka det.

              Eller så gör du det väldigt enkelt och bekvämt, klickar hem combon från Utklasad med W3 spö och Miravel rulle, sjukt mycket combo för pengarna där både spö och rulle är sprillans nya på marknaden.
              Senast ändrad av Dfishing; 2023-02-22, 08:47.

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla tips så långt! Jag har kollat in det mesta och ska även försöka testa lite.

                Kommentera


                • #9
                  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ack-combo.html
                  Skulle tagit Crankspin och 2500 rulle.

                  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ng-combo-.html
                  lite dyrare set.

                  men som sagt skulle jag valt Crankspin. Perfekt allroundspö. Kastar bra.

                  Kommentera


                  • #10
                    Efter mycket läsande, funderande och forskande så tror jag nog ändå att jag landat i detta https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...inesse-tc.html då både rulle och spö tidigare rekommenerats.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 597 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 298 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X