Daiwa 21 Zillion SV TW G 100L - erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa 21 Zillion SV TW G 100L - erfarenheter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa 21 Zillion SV TW G 100L - erfarenheter?

    Söker efter en rulle till mitt Zodias 14-42g och har i första hand ställt in siktet på 20 Metanium från Japan för ca 3400kr ink allt.

    Sportfiskeprylar kör en deal på 21 Zillion 100L som är svår att motstå, tycks vara en kompetent rulle från konkurrenten. För priset kan jag vika mig för 67cm hemtagning.

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...iant=32-220779

    Ni som ägt/äger ovan, tacksam om ni har lust att ge lite feedback/erfarenhet av rullen. Pluspoäng om ni kan jämföra karaktären mot en motsvarighet hos Shimano.

    Trevlig kväll!

  • #2
    Har den japanska varianten (aludrev) och är mkt nöjd. Kastar bra och säkert, bra ergonomi, mkt skön och lätt gång. Inget att klaga på egentligen men skulle önska en något grundare spole när jag kör tunn flätlina för att slippa lägga på i onödan. Metanium sägs vara en riktigt bra rulle men var för mig inget alternativ, alltför nyfiken på SV-boost och nya Zillion. Har dock ingen nyare Shimano med SVS infinity kastbroms att jämföra med.

    Kommentera


    • #3
      Jag slog till på en förra veckan. Hade ett ags elit 7-32 som stod och damma. Har bara provkastat i lokala ån. Kastar långt och det är lent att veva.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Har den japanska varianten (aludrev) och är mkt nöjd. Kastar bra och säkert, bra ergonomi, mkt skön och lätt gång. Inget att klaga på egentligen men skulle önska en något grundare spole när jag kör tunn flätlina för att slippa lägga på i onödan. Metanium sägs vara en riktigt bra rulle men var för mig inget alternativ, alltför nyfiken på SV-boost och nya Zillion. Har dock ingen nyare Shimano med SVS infinity kastbroms att jämföra med.
        Jaha, vi får mässingdrev i EU? Alltid velat prova Daiwa, får inget bättre tillfälle. Bonus med "drag clickern" och den för mig ljuvliga, släta, färgen.

        Kommentera


        • #5
          Äger ingen av rullarna, har testat båda.

          Som många säkert förstått är jag ingen större fantast av nya rullar i allmänhet och Daiwas nya rullar i synnerhet men den Zillion som är aktuell för tråden imponerade
          lite på mig faktiskt, mot bakgrund av senaste årens Daiwor vill säga.

          Av outgrundlig anledning känns den som en väldigt nätt och smidig rulle.
          Metanium är något lättare (om jag inte minns fel) men tycker ändå Daiwan känns smidigare på spöt, högst troligen en rent personlig betraktelse.

          Samtidigt är det ju rätt kul att köpa en Metanium UTAN DC idag, SVS Infinity förefaller vara nästintill bortglömt av den stora massan.
          Jag gillar inte mikrodreven men föredrar nog SVS framför nya varianter av Daiwas magnetbroms. Har inte mätt upp kast med nyare rullar så den faktiska kastlängden ska jag inte uttala mig om men det känns som Shimanon kastar längre då man får på ett bra kast med relativt låg bromsinställning.

          Kvalitetsmässigt är det nog jämnt, över tid tvivlar jag på både TWS och Micromodule (kanske hållbarheten hos dessa rullar rent generellt) men i handen känns båda rullarna solida.
          Jag kastade cirka 12-20 gram med rullarna, kan därför inte uttala mig om prestanda med lätta beten.


          Edit: Såg nu att tråden avsåg japanska 20 Metanium, jag har testat europeiska MGL B, tror de är rätt lika men finns det avgörande skillnader så kan inlägget ovan tas med en nypa salt.

          Kommentera


          • #6
            Ja kanske är den i Sverige sålda zillionmodellen densamma som levereras i USA och då är det mässingsdrev. De väger lite mer men lär nog hålla lite bättre än alu även om jag läst att de senare verkar hålla bra.

            Vad gäller SVS Infinity och Daiwas nyare magnetbromsar (Magforce SV, Boost) så verkar det som att den förra kan nå lite längre om ställer in den rätt medan den senare är mindre känslig och kan hantera olike beten, vikter, vind enklare utan att man behöver finjustera mellan kasten i samma utsträckning.

            Om det stämmer (för mig) vet jag inte eftersom jag inte provat en SVS Infinity. Till Daiwan kan jag som jag förstått det, köpa en massa andra spolar som gör att den beter sig mer som t ex tidigare Magforce V och Z, med lägre bromsprofil än SV dvs ännu bättre kastlängder men säkert också något mer nervös. Just spolmöjligherna var en del av mitt köpbeslut även om det inte inneburit ett köp av annan spole än.
            Senast ändrad av anteman; 2023-02-24, 11:35.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ja kanske är den i Sverige sålda zillionmodellen densamma som levereras i USA och då är det mässingsdrev. De väger lite mer men lär nog hålla lite bättre än alu även om jag läst att de senare verkar hålla bra.

              Vad gäller SVS Infinity och Daiwas nyare magnetbromsar (Magforce SV, Boost) så verkar det som att den förra kan nå lite längre om ställer in den rätt medan den senare är mindre känslig och kan hantera olike beten, vikter, vind enklare utan att man behöver finjustera mellan kasten i samma utsträckning.

              Om det stämmer (för mig) vet jag inte eftersom jag inte provat en SVS Infinity. Till Daiwan kan jag som jag förstått det, köpa en massa andra spolar som gör att den beter sig mer som t ex tidigare Magforce V och Z, med lägre bromsprofil än SV dvs ännu bättre kastlängder men säkert också något mer nervös. Just spolmöjligherna var en del av mitt köpbeslut även om det inte inneburit ett köp av annan spole än.
              Intressant. Tilltalande att ni verkar nöjda med köpet. TWS, SV, G, Boost etc.. Ser fram emot att lära mig ett helt nytt vokabulär =)

              Lyssnade precis på TackleAdvisors recension, lät ju riktigt bra. För alla nyfikna: https://www.youtube.com/watch?v=0ZYO-A1Rh_M
              Senast ändrad av senzitivity; 2023-02-24, 19:05.

              Kommentera


              • #8
                Har Daiwa Zillion 1000 G och en Metanium shallow edition jdm.

                Shimano är snäppet sköna att palma och lenare gång om det säger något. Kastar även friare än daiwan. Shallow etidion har en väldigt grund spole och shimanos nya micromodule aludrev (större tänder) som shimano svär på ska hålla bättre en tidigare MM aludrev. Endast tiden kan utvisa om detta verkligen stämmer.

                Annars är Zillon en grym rulle om du frågar mig. Kastar bra och kusligt tyst. Skön vid invevning även under press. En riktigt grym rulle helt enkelt, och för 2500 kr vill jag påstå du kommer få svårt att hitta en bättre rulle. Med det sagt så är Metanium snäppet bättre på allt :-)

                Har dock inte testat den vanliga Metanium men det ska i princip vara samma rulle som shallow edition som jag förstår. Däremot vet jag inte om Metanium 20 har samma aludrev som Metanium 22 shallow.

                Kommentera


                • #9
                  Vad skiljer på dom här två zillion 21:orna bara spolen ?eller spole plus utväxling , skiljer ju trots allt 1500:- i pris
                  har som anteman en 1000 på göspinne och är det bara dreven som skiljer i material så kommer du bli helnöjd

                  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...CABEgJjR_D_BwE

                  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/daiwa-21-zillion-sv-tw-g-100.html?variant=32-220779

                  Kommentera


                  • #10
                    Sundström76 Kul beskrivning i länken:
                    Få multirullar delar samma rykte som den ursprungliga Daiwa Zillion.
                    Undrar om de ens vet vilken den ursprungliga Zillion är...

                    "Vår" ursprungliga Zillion här hemma (alltså första TWS-varianten med plattform lik Tatula) var inte mycket att hänga i julgranen, de här nyare varianterna känns åtminstone enligt mig betydligt bättre än de tidigare.
                    Om fel i liknande utsträckning och av liknande art som hos tidigare "svenska" Zillion kommer dyka upp får tiden utvisa.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 857 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 068 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X