Den stora tråden om hårdbeten abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om hårdbeten abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Benjamin S
    replied
    That was the answer I wanted. Thank you!

    Lämna en kommentar:


  • Daiwox
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Någon som har tips på riktigt stabila sjunkande crankbaits? Jag hade gärna hittat ett gäng sådana att köra med. Alternativt svävande.
    What size and running depth are you looking for excatly?

    You Can use powerdots directly on the lure or/and leadwire on the hooks, heavier hooks, heavier splitrings/double splitrings.
    It takes some trial and error to not compromise the action, but on crankbaits it tends to be pretty easy vs. small jerks/twitchbaits.
    Since u want a stabil crank, it would often just add to a more stabil action at High speeds for example, if you add the Weight on the hooks and splitrings, but i find that even powerdots Can contribute to that also.

    I have a super-tuned Megabass Deep-X 300 i have tuned with a 3 gr. powerdot on the fattest part of the body, use an oversized, heavy duty splitring on the fronthook, with a size 2 Owner ST-41 fronthook, 2 'normal-size' splitrings on the backhook, which is a Owner ST-41 size 4. Both hooks are covered with a bit of leadwire on the shaft, with like 50% more on the fronthook.
    It made a floating crank pretty fast sinking, the action has been approved by many Big perch, and it is by far the best casting perch-crank i tried to.
    I Can fish it Down to 7-9 meters with a fast retrieve and Sufix 131 0,104 braid if i want.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Någon som har tips på riktigt stabila sjunkande crankbaits? Jag hade gärna hittat ett gäng sådana att köra med. Alternativt svävande.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

    Jag gjorde en sommar en halvseriös satsning på spybaits i ett vatten med suveränt fiske med topwater, frogs och yviga grunda beten. Kanske allt beror på min usla teknisk men precis alla andra beten gav fisk. Har några kvar, men aldrig att jag fiskar mer med skiten…
    Låter ungefär som när jag en sommar skulle lära mig dricka vin, aldrig mer den skiten.

    ​​​​

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Någon som fiskar med Spybaits och vill dela med sig av erfarenheter?
    Jag gjorde en sommar en halvseriös satsning på spybaits i ett vatten med suveränt fiske med topwater, frogs och yviga grunda beten. Kanske allt beror på min usla teknisk men precis alla andra beten gav fisk. Har några kvar, men aldrig att jag fiskar mer med skiten…

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Vad tror ni om Berkley Krej till borren?

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
    Hej har fråga om storlek på betet, när fiskar med Jerkbait och Crank. Har inte fiskat så mycket med hårdheten, när jag fiskar Abborre speciellt inte på vintern, Och vad tycker ni om Jerkbait som man använder till Gädda fast små, tex Buster eller swim beten finns ju dom som är 5-10 cm, eller använder ni bara wobblers som går att jerka,
    Kör både traditionella jerks typ rappala shadow rap och tiny buster som är mer av ett swimbait, som också går att jerka. Var ute en dag och inget funkade. Trog på en tiny buster och borren vart som tokig. Använde det som ett swimbait och inte jerk. Funkade kannon och landade många borrar i båten.

    Lämna en kommentar:


  • MFEGFT
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Någon som fiskar med Spybaits och vill dela med sig av erfarenheter?
    Kört en del med Duo SpinBait Alpha 72, dvs den lite bulligare modellen. Kan inte påstå att betet / typen i fråga, gett mig nämnvärt i fångst.
    Precis som med allt annat, så kan det säkert leverera under rätt förutsättningar, vid rätt tillfällen.
    Har generellt haft bättre utdelning på ”vanliga” tailspinnare, där jag i mindre grad bytt ut skedarna till större/mindre, annan form/färg osv.
    Annars har spybaitet Gan Craft Kaiten i båda storlekarna fungerat bra till till riktat gädderi.
    Då talar vi rejäl upsize i både storlek och pris.
    Men oavsett fiskart, så har inte spybait en plats i min startfemma, tia eller tjuga.
    Senast ändrad av MFEGFT; 2024-03-06, 16:50.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Någon som fiskar med Spybaits och vill dela med sig av erfarenheter?

    Lämna en kommentar:


  • Najad
    replied
    Det kan jag förvisso hålla med om.
    Men dom är ju egentligen byggda för bass så tycker 4/0 och 5/0 krok blir lite grovt.
    Fast sålla bort småfisken funkar ju bra. , samtidigt vill ungarna få fisk hela tiden..

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
274 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
13 svar
2 924 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gädd-jos  
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
39 svar
3 279 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Mathias 70  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
1 008 svar
153 387 visningar
18 gillar
Senaste inlägg Test005
av Test005
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 055 svar
203 256 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Bilbo
av Bilbo
 
Arbetar...
X