That was the answer I wanted. Thank you!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora tråden om hårdbeten abborre
Collapse
X
-
What size and running depth are you looking for excatly?Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggNågon som har tips på riktigt stabila sjunkande crankbaits? Jag hade gärna hittat ett gäng sådana att köra med. Alternativt svävande.
You Can use powerdots directly on the lure or/and leadwire on the hooks, heavier hooks, heavier splitrings/double splitrings.
It takes some trial and error to not compromise the action, but on crankbaits it tends to be pretty easy vs. small jerks/twitchbaits.
Since u want a stabil crank, it would often just add to a more stabil action at High speeds for example, if you add the Weight on the hooks and splitrings, but i find that even powerdots Can contribute to that also.
I have a super-tuned Megabass Deep-X 300 i have tuned with a 3 gr. powerdot on the fattest part of the body, use an oversized, heavy duty splitring on the fronthook, with a size 2 Owner ST-41 fronthook, 2 'normal-size' splitrings on the backhook, which is a Owner ST-41 size 4. Both hooks are covered with a bit of leadwire on the shaft, with like 50% more on the fronthook.
It made a floating crank pretty fast sinking, the action has been approved by many Big perch, and it is by far the best casting perch-crank i tried to.
I Can fish it Down to 7-9 meters with a fast retrieve and Sufix 131 0,104 braid if i want.
- Gillar 4
Lämna en kommentar:
-
Någon som har tips på riktigt stabila sjunkande crankbaits? Jag hade gärna hittat ett gäng sådana att köra med. Alternativt svävande.
Lämna en kommentar:
-
Låter ungefär som när jag en sommar skulle lära mig dricka vin, aldrig mer den skiten.Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
Jag gjorde en sommar en halvseriös satsning på spybaits i ett vatten med suveränt fiske med topwater, frogs och yviga grunda beten. Kanske allt beror på min usla teknisk men precis alla andra beten gav fisk. Har några kvar, men aldrig att jag fiskar mer med skiten…
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Jag gjorde en sommar en halvseriös satsning på spybaits i ett vatten med suveränt fiske med topwater, frogs och yviga grunda beten. Kanske allt beror på min usla teknisk men precis alla andra beten gav fisk. Har några kvar, men aldrig att jag fiskar mer med skiten…Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggNågon som fiskar med Spybaits och vill dela med sig av erfarenheter?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Kör både traditionella jerks typ rappala shadow rap och tiny buster som är mer av ett swimbait, som också går att jerka. Var ute en dag och inget funkade. Trog på en tiny buster och borren vart som tokig. Använde det som ett swimbait och inte jerk. Funkade kannon och landade många borrar i båten.Ursprungligen postat av neo333 Visa inläggHej har fråga om storlek på betet, när fiskar med Jerkbait och Crank. Har inte fiskat så mycket med hårdheten, när jag fiskar Abborre speciellt inte på vintern, Och vad tycker ni om Jerkbait som man använder till Gädda fast små, tex Buster eller swim beten finns ju dom som är 5-10 cm, eller använder ni bara wobblers som går att jerka,
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Kört en del med Duo SpinBait Alpha 72, dvs den lite bulligare modellen. Kan inte påstå att betet / typen i fråga, gett mig nämnvärt i fångst.Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggNågon som fiskar med Spybaits och vill dela med sig av erfarenheter?
Precis som med allt annat, så kan det säkert leverera under rätt förutsättningar, vid rätt tillfällen.
Har generellt haft bättre utdelning på ”vanliga” tailspinnare, där jag i mindre grad bytt ut skedarna till större/mindre, annan form/färg osv.
Annars har spybaitet Gan Craft Kaiten i båda storlekarna fungerat bra till till riktat gädderi.
Då talar vi rejäl upsize i både storlek och pris.
Men oavsett fiskart, så har inte spybait en plats i min startfemma, tia eller tjuga.Senast ändrad av MFEGFT; 2024-03-06, 16:50.
Lämna en kommentar:
-
Någon som fiskar med Spybaits och vill dela med sig av erfarenheter?
Lämna en kommentar:
-
Det kan jag förvisso hålla med om.
Men dom är ju egentligen byggda för bass så tycker 4/0 och 5/0 krok blir lite grovt.
Fast sålla bort småfisken funkar ju bra. , samtidigt vill ungarna få fisk hela tiden..
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 478 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av engqvist
2025-09-21, 16:38
|
||
|
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
|
13 svar
2 924 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Gädd-jos
2025-09-12, 20:08
|
||
|
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
|
39 svar
3 279 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Mathias 70
2025-12-07, 18:31
|
||
|
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
|
1 008 svar
153 387 visningar
18 gillar
|
Senaste inlägg
av Test005
2026-06-05, 09:13
|
||
|
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
|
1 055 svar
203 256 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Bilbo
2025-09-14, 21:13
|
Lämna en kommentar: