Spinnspö för havsöring med sweetspot 30-40g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö för havsöring med sweetspot 30-40g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnspö för havsöring med sweetspot 30-40g

Som rubriker lyder söker jag efter ett spinnspö runt 10fot, fiskar mycket med 40g Vicke, så vill gärna ha sweetspot där.

Vad tror ni om abu Garcia mörrum 10 ft med kastvikt upp till 55g?

Eller westin w4 10,5 ft med kastvikt upp till 50g?

Andra förslag är varmt välkomna helst inte längre än 10,5 fot. Helst med kork handtag.

Har fiskat i massor med år med mitt Abu vendetta 10 ft. Men nu är det riktigt slitet, och korken i handtaget trillar nästan isär...

Kör mest 20-30g aldrig mer än så och funderade på W4 10' 10-40g men den kändes i butik som aningen fel sweetspot, ngt kraftfull för 20g (om det går att avgöra så...) så det blev ett japanskt ABU sea basspö 9'6" 5-35g - funkar fint.

Om mest 40g så skulle jag överväga W4:an du nämnde. Finns inte så mkt spinnspön runt 10' för HÖ tyvärr. Kör du primärt Vicke 40g framför 30g pga kastlängd eller fiskar den bättre för dig?

Kommentera

Jag har egentligen ingen bättre anledning att jag fiskar mest med 40g versionen mer än att vendetta spöet jag har har sin sweetspot vid 40g.
      Och genom åren har det blivit några olika havsöringsspön, både för haspel och för multi, men hur som helst när jag väl står och ska välja spö att att ta med ut, så väljer jag nästan alltid vendettan och pro rocket rullen. ... Inte för att det kastar längst, inte för att jag får mer fisk, inte för att det är modernast, det är egentligen inte bäst på någonting.
      Men för mig känns det bäst.

Kommentera

Det stämmer som anteman säger W4 är lite väl styvt för 20-30g, har inte testat med 40g men det bör funka bra för det. Jag har använt det för bombarda upp till 30g det funkar. Sen är det en fråga om tycke och smak. Jag gillar spön som ger en tydlig böj och känsla av att man laddar spöt i utkastet. Det får jag inte riktigt med 30g, kanske med 40. Får testa när jag kommer ut nästa gång. Dock, spöt kastar bra

Kommentera

Vart en sväng på Abu shoppen och klämde på mörrum spöt, hittade även ett fenwick ironfeather 3 med kastvikt upp till 54g i fyndhyllan, men mörrum spöt kändes mycket mer toppigt, fenwicken vart mer mjuk och svajjig.
          Sen åkte jag och klämde på ett w4 med kastvikt upp till 40g, kändes trevligt det också. Tyvärr fanns inte 50g varianten att känna på.
          Så det blev en beställning av Mörrum spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
            Det stämmer som anteman säger W4 är lite väl styvt för 20-30g, har inte testat med 40g men det bör funka bra för det. Jag har använt det för bombarda upp till 30g det funkar. Sen är det en fråga om tycke och smak. Jag gillar spön som ger en tydlig böj och känsla av att man laddar spöt i utkastet. Det får jag inte riktigt med 30g, kanske med 40. Får testa när jag kommer ut nästa gång. Dock, spöt kastar bra
            Väljer spö på liknade sätt, vill inte ha ett spö som är grövre än nödvändigt till HÖ. Har bestämt att 30 g räcker för mig och jag vill att spöt ska jobba, ladda rimligt med 20g till grundare, mer långsamt fiske men också klara av att jag tar i ordentligt med 30g i lite mer motvind, sweetspot ca 25g typ.

Då får jag ett lite mjukare, vekare spö som passar bättre till de ofta mindre öringar som hugger då och då. Men smaken är som baken finns inga rätt och fel. Vid landfiske Vättern kanske jag skulle steppa upp ett snäpp i spöval om vinden är tuff och/eller fisken står en hyfsad bit ut vilket tydligen kan vara fallet där...

Smolt skriv gärna en kommentar här https://www.fiskesnack.com/forum/all...sp%C3%B6-check bl. a. om hur ditt W4 10' 10-40g hanterar 40g.
            Senast ändrad av anteman; 2025-02-05, 17:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hafskorv Visa inlägg
              Som rubriker lyder söker jag efter ett spinnspö runt 10fot, fiskar mycket med 40g Vicke, så vill gärna ha sweetspot där.

Vad tror ni om abu Garcia mörrum 10 ft med kastvikt upp till 55g?

Eller westin w4 10,5 ft med kastvikt upp till 50g?

Andra förslag är varmt välkomna helst inte längre än 10,5 fot. Helst med kork handtag.

Har fiskat i massor med år med mitt Abu vendetta 10 ft. Men nu är det riktigt slitet, och korken i handtaget trillar nästan isär...
              Westin W4 10-40g klarar 40g utan problem. W4 -50g blir ju lite grövre men inte stor skillnad. Jag kör mycket Vicke 40g och kör nu W4 -50g i multi varianten.

Sålde nyligen W4 10-40g multi och haspel, då jag hade för många spön. De blev inte så mycket använda när jag köpte -50g spöt.
              Med W4 -50g kastar man Vicke 40g lite längre så jag kör mycket med det. Med en multirulle, Antares DC.

Köpte ett W8 10-40g haspel som klarar 40g Vicke jättebra också.

Favoriten är Westin W10 otroligt lätt och känsligt men kastar ändå riktigt långt. Men det finns inte i 40g utan 34g och det klarar inte 40g. Runt 30g är vad jag kör med det max.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hafskorv Visa inlägg
                Vart en sväng på Abu shoppen och klämde på mörrum spöt, hittade även ett fenwick ironfeather 3 med kastvikt upp till 54g i fyndhyllan, men mörrum spöt kändes mycket mer toppigt, fenwicken vart mer mjuk och svajjig.
                Sen åkte jag och klämde på ett w4 med kastvikt upp till 40g, kändes trevligt det också. Tyvärr fanns inte 50g varianten att känna på.
                Så det blev en beställning av Mörrum spöt.
                Hittar man ett Fenwick Ironfeather på rea är det bara att slå till. Några av de bästa spön som gjorts för fiske efter havsöring med multirulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

Hittar man ett Fenwick Ironfeather på rea är det bara att slå till. Några av de bästa spön som gjorts för fiske efter havsöring med multirulle.
                  Ja 10’ 8-32g är fint till drag.
                  11’ är mer Bombarda spö i aktionen.

Kommentera

anteman Jag återkommer efter test med 40g. Nu ser det ut att bli minusgrader närmaste två veckorna så det dröjer ett tag :-(
                    Bra sugen på att få böta dragen lite nu

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 749 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S