10 beten, din lineup för gädda 2025 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10 beten, din lineup för gädda 2025

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mathias 70
    replied
    Måste nog lägga till Mcrubber 21 cm också. Fick pb första gången jag provade med gummi.

Lämna en kommentar:

• Börnie
    replied
    Årets line up består av följande arsenal, fiskar från land runt omkring vegetation för det mesta.

Heddon Super Spook
    Salmo Slider 10 flyt
    Suick Thriller 7"
    Dahlberg Diver Frog

- Två sida-till-sida och två upp-och-ner beten. Kompleterar varandra bra till olika situationer för det grunda fisket.

Swim Whizz 30g
    Abu Hi-Lo 20g
    Mepps Musky Killer
    Myran Toni 18g
    Hairy Killer (Med Cheburaksha för jiggande)
    SZ Mcsnack

Spö: Abu Beast 20-70
    Rulle: Multi Mikado Jaws 151
    Lina: Berkley x9 0.30

Lämna en kommentar:

• olivar
    replied
    xr distance and swim 120 gram, ambassadeur pro rocket 5501
    prorex x 8.6 150 gram, ambassadeur vc pike 5601
    sz power series 9 fot, 220 gram, ambassadeur 5501
    xr upp till 80 gram , ambassadeur c3. downsize combo lätt å jävligt mysig

trolling :
    zalt 19 cm,
    platypus 19cm
    gamla hi lo 20 cm rödvit
    cisco kid 1800

spinn
    bullteez alla storlekar, grym jävla jigg
    westin swim 12 cm och 15 cm, grymt jävla bete
    atom 35 gram, nåt som e silver på den så den blänker i droppet

Lämna en kommentar:

• SjonsBaever
    replied
    Spön
    AGS 120g med en Tatula 200
    ABU Beast pro 170g med en Ambassadeur 4600

Beten
    mc pike 25 motoroil perch
    diverse mcrubber och big mcrubber
    svart mctail med big tail
    en svart Xet lures jerk
    westin swim 12 och 15
    shadteez 22 och 27
    sen diverse blandat utöver detta

har provkastat upp till drygt 200g med ABUspöt utan att jag tycker det tappar i känsla så ska nog skaffa nått lite större bete under året också.
    Riktigt najs med en höger och en vänstervevad rulle också, känns inte lika tungt under långa dagar när man växlar lite!

Lämna en kommentar:

• Mijni
    replied
    Alltså det är ju buskul att läsa allas favoriter och teorier. Men jösses vad invecklat man kan göra fiske.

Fiskar i skånska sjöarna samt blekinge då och då...

Jag gillar att göra det enkelt. Så mina favoriter är följande:

Westin Swim - 12cm Orginal Suspending
    McRubber - Orginalet
    PigShad - Originalet
    McHybrid - Originalet, lilla störrelsen
    SG 4play Swim&Jerk - gamla modellen
    Några hemmagjorda vev-jerks

Ovanstående i färgerna rödsvart, skitmört, autumn (sz färg?), svartsilver.

Spön:
    SG Sg4 Tuff Game -190gr, 8'6" - Abu Beast 40
    13 Fishing Omen Black - 130gr 8'6" - 13 Fishing Concept A2 (Reserv)

Kan inte få ihop 10. Har flera av ovanstående men sen är det typ slut. Jag gillar som sagt att göra saker enkelt, jag har med 1 spö, 1 rulle, (dock ett reserv om saker skulle gå sönder, men det ligger oftast i bilen) en eller max två lådor i båten.
    Senast ändrad av Mijni; 2025-04-06, 06:49.

Lämna en kommentar:

• nivv
    replied
    Beten:
    1. Westin Swim 12,5 cm, slow sink. Official roach
    2. Westin Bullteez Curltail 27cm - Baltic Pike
    3. Westin Bullteez Shadtail 24cm - Cola Perch
    4. Pigshad nano 20cm - Banancola
    5. Buster Jerk 15 cm shallow - Spotted bullhead
    6. Abu ATOM 55g - Grön glitter
    Spö + rulle
    1. Gator Explorer 140g + Curado 301
    2. Svartzonker Black Horizon - Abu Garcia JB

Lämna en kommentar:

• JustKiller
    replied
    Shit jag har helt glömt jag startade denna tråden men ihop med att jag läste igenom inläggen lite snabbt, hade ni som svarat här kunnas tänka er att även lägga in spö/spön och även rulle/rullar?

Med den infon, så hade forumet fått en mycket bra tråd att länka till folk som ställer frågor om beten som är bra 2025 och är bra info 2026 med.

Kan då även länka tråden till dom som frågar efter spön och rullar till gädda.

Jag personligen tycker det låter som en utmärkt ide, att göra detta till lite av en referens för gäddfiske 2025 och något år framåt.

Jag har ännu själv inte svarat men ja ska försöka göra det på tåget senare som ja ska sitta på i sex timmar.

Hoppas ni orkar lägga upp det med, i era gamla inlägg eller i ett nytt här, bäst hade varit att redigera erat inlägg, så läsaren direkt ser vilka spön och rullar fungerar finfint med X spö och X rulle.

Hoppas ni är på, på denna ide ja alldeles nu fick när ja såg tråden.

Fridens, JK

Lämna en kommentar:

• Henke E
    replied
    Spotted bullhead,rödsvart,skitmört,grönsilver,firetiger,pa pegoja,guldsvart,roach,motoroil,blåsilver

Scout Swimmer
    Westin Swim
    Buster Jerk
    Trueglide Guppie Jr
    Atom

Större spinnare Salmon Spinner

Lämna en kommentar:

• Knug87
    replied
    Blandar lite då vi mestadels kör insjötrolling och spinnfiske pga kontorsjobb så pallar inte ryggen med att kasta tyngre varje dag

Trolling (Bästa under 2024 får givetvis tid även 2025) -
    Generellt trollar vi över 10+

Noterbart: Nästan uteslutande byter jag krokar till BKK UV orange

Turus Ukko 20cm färg clown
    Anledning: Första fisken på den var på 11.3kg så den får definitivt mer tid i vattnet! Negativa är priset och att skedarna är dåligt limmad, rekommenderar att limma om! 2 av 2 har lossnat för mig

Platypus 19cm färg Drag Queen
    Lite oväntat drog den också en över 11kg, Platypus är väl alltid helt okej för gädda, men kanske inte de större exemplaren ( i mitt tycke innan denna)! Också markant gul likt Turus Ukkon, och jag har inte haft någon förkärlek för gult innan men har det definitivt nu

line thru bream eller trout 32/40cm färg: naturligt eller orange:a
    Har alltid någon av dessa på ett eller två spön, det hugger inte ofta men när det gör är det allt som oftast metergädda eller nära på

Westin swim 15cm 107gr färg: real rudd
    Funkar både på trolling och spinn, varit riktigt giftig i vissa vatten på kortsläppt siluett-trolling bakom paravan! Väldigt trevligt bete överlag, troligtvis mitt absoluta favoritbete för spinnfiske när det kommer till kastlängd & gång! Som Salmo Sliders muskulöse bror

Nytt för min lineup 2025
    Inget specifikt bete, men ska testa hårdköra större dodger + gäddfluga alternativt större squids till just gädda! De hugger på vad som helst inklusive paravanen så lika bra att testa​

Spinnfiske

Da'bush spinnerbait färg: Sexy Shad eller Yellow white
    Storlek här har inte varit så betydande, jag har kört med någon av de mindre 21/32gr, mestadels fiskfångande spinnerbait, inget storgäddsbete i mitt tycke även om jag har en på 118cm som utstickare

Salmo slider 10cm sjunkande: färg: valfritt
    Behöver inte förklaras, väletablerat, enkelt, fångar fisk!

Miuras Mouse 23cm, färg: spotted bullhead
    Finns oändliga kombinationer, men spotted bullhead är tidigare favorit! Kanske investerar i Derg Whisper/Red devil för 2025

Eastfield wingman eller wingman downsizer
    Ursprunga favoriten var Gubbfärgen som var en typ av skitmört! Men muddy ruddy eller Motoroil går också bra! 100% BKK UV till dessa för mig

Nytt för min lineup 2025 - Scout Shad 15cm Neon Wakasagi
    Köpte lite abborrjiggar till systerns ungar, bland annat mindre scout shads Neon wakasagi, oerhört imponerad av dessa! Så ska definitivt provas på gäddsidan också med den lite större på 15cm! Fantastisk färg/glitter!

Lämna en kommentar:

• gabbu
    replied
    Blir både fiske från land och båt, både haspel och multi. De färgerna jag kör mest är: skitmörten i olika varianter, från den klassiska guldbruna färgen till silver. Toxic mahi typ som firetiger fast en ljusare variant. Eller helt neongrön/gul. Blå-silver/Silver. Röd/svart sent på säsongen när det är riktigt kallt i vattnet. Vissa beten fångar mkt fisk, vissa beten fångar större fisk. Det gemensamma för hårdbetena är att alla kastar ganska bra. Det gemensamma för de mindre betena är att jag får mer fisk på dem. Har alltmer slutat kasta bulligare beten som tar vind. Såhär ser listan ut och den förändras ju helt klart från säsong till säsong.

-Westin swim 15cm suspending. Underskattad storlek, känns som 12cm/10cm är populärare. Har ett annat rörelsemönster som triggar större trög fisk iaf för min del, riktigt bra häng, man kan få långa svepande sida till sida rörelser om man vevjerkar med högutväxlad rulle. Fungerar bra när förhållandena är perfekta, dvs blåser lagom, eftersom båten måste stå still och ingen stor linbåge pga vind för man måste behålla god linkontakt om man ska få den att gå långsamt sida till sida.
    -Westin swim 10cm sink/susp. en gädd-dräpare av rang. Fångar betydligt mer fisk än storebror, ett riktigt bra tävlingsbete på det viset. Krokar bra. Fångar även större fisk emellanåt trots sin mindre storlek.
    -Scout swim Slow Sink - 67gr tournament flash. Bra då ljusförhållanden är sådär. Mulet, halvklart vatten. Bra i gryning/skymning. Kastar jättebra. Ett bete som fungerar att fiska tex då båten driftar snabbt och linkontrollen är dålig pga hård vind eftersom man kan veva det så snabbt och det håller ändå djupet ganska bra.
    -Atom 20 gram. Händer inget trots att jag prövat allt och fiskat ordentligt igenom ett område som jag vet håller fisk, ffa på morgonen maj/juni när vattnet är lite varmare så kan ett atom fungera jättebra på trög fisk. Alltifrån tokvev till monotont/långsamt och allt däremellan.
    -Vibrax 12g/18g. Röd kropp med guldsked. Försommar/sommarbete. Långsamt monotont har fungerat bäst på grunt.Fungerar äv. bra att fiska ner till 5m lite som en jigg, veva-stanna. Kan vara outstanding vissa sommardagar.
    -Reflex 18g. Abborrskeden. Samma som ovan. Spinnarna ger ofta fina bonusabborrar så det är ett stort plus.
    -Mcrubber / Pig tail jr/nano. Ibland när jag fiskar från land och vattnet är lite varmare som försommar/tidig höst brukar jag använda det för att lokalisera fisk, får jag ett hugg nöter jag på det området, antingen med samma bete eller så byter jag tills jag får ett till hugg till. Fungerar bra på det viset och om det är något landfiske har lärt mig är att det är förvånansvärt ofta som fisk hugger igen.
    -Rapala peto lilla storleken. Bra storlek, enklare att hantera än storebror. Favoriter är en ommålad i toxic mahi + scaled roach.
    -Salmo fatso 10/12cm i flyt. Röd/svart men även andra färger. Bra när det är lågvatten och/eller när växterna ligger 20-30cm under ytan, enda hårdbetet som jag fiskar med som klarar av att gå rent med krokarna.
    -Mctail slow sink. Inte fungerat så bra för mig men det är ett mytomspunnet bete.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 841 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04