Tips på premiumset för fjällfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på premiumset för fjällfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på premiumset för fjällfiske

    Som rubriken lyder söker jag tips ett premium haspelset för öring och röding, helst 8 fot eller mer. Kikat lite på Både Vanquish och Stella men söker tips här! Det jag söker är alltså en haspelrulle samt ett haspelspö runt 10000:-. tot.

    Fisket bedrivs uppe på fjället där jag alltid kastar från land så söker lång kastlängd, men inte för klumpigt då det kommer att bäras runt på, men 8 fot tror jag borde funka.

    Tack på förhand!

  • #3
    Har båda rullarna men använder ej Vanquish till ädelfiske. Gillar lite kraftigare rullar till det. Använder Stella och Daiwa Certate. Spön kör jag 9 och 10 fot Daiwa Luvias, kastar långt. Kör några Savage gear Salmonid också. Alla spön trevliga att drilla med.

    Rullar kan man lägga endel slantar på men spön tycker jag är lite jobbigare i och med att vi ofta vandrar i bösig terräng, kan vara tät skog innan kalfjället. Så det kan bli ganska mycket slitage vid transport och vandring. Trist att knäcka ett 5.000 kr spö känner jag.

    Kommentera


    • #4
      Vilken sorts spön föredrar du då?

      Kommentera


      • #5
        Tack för alla kommentarer, ska kika lite på den japanska marknaden och hitta något spö, lite osäker hur man får hem grejerna dock, kommer det till ombud? bor i lägenhet så vill gärna inte att man ställer spöet utanför dörren bara i hopp om att det står kvar när ja kommer hem!

        Samtidigt är det lite som fiskefuralles säger, blir mycket slitage på grejerna när man vandrar 5km i buskar, kanske bäst o satsa på en riktigt fin rulle sen något spö för en 2000!

        Vad det gäller spö vill jag väll ha lite mittemellan, inge ul eller dropshot liknande. Men ska inte vara som ett järnspett. Runt 8 fot o kastvikt runt 15g, kanske runt 2500.

        Kommentera


        • #6
          Har aldrig fiskat med typ 4delade men är tanken fiske under vandringsturer ?isåfall är väl ett tvådelat jäkligt osmidigt att dra på ?

          Kommentera


          • #7
            Ursprungligen postat av fiskanton Visa inlägg
            Tack för alla kommentarer, ska kika lite på den japanska marknaden och hitta något spö, lite osäker hur man får hem grejerna dock, kommer det till ombud? bor i lägenhet så vill gärna inte att man ställer spöet utanför dörren bara i hopp om att det står kvar när ja kommer hem!

            Samtidigt är det lite som fiskefuralles säger, blir mycket slitage på grejerna när man vandrar 5km i buskar, kanske bäst o satsa på en riktigt fin rulle sen något spö för en 2000!

            Vad det gäller spö vill jag väll ha lite mittemellan, inge ul eller dropshot liknande. Men ska inte vara som ett järnspett. Runt 8 fot o kastvikt runt 15g, kanske runt 2500.
            Tycker alltid det blir bäst om man matchar ihop spö och rulle. Tycker inte det är värt att köpa en riktigt fin premium rulle och sätta på ett mellanklass spö. För då är det bättre att satsa på en rulle i samma klass. Och den kommer ju självklart göra jobbet utmärkt den också.
            spöna kommer till ombud så du behöver inte oroa dig för det.

            Kommentera


            • #8
              Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
              Har aldrig fiskat med typ 4delade men är tanken fiske under vandringsturer ?isåfall är väl ett tvådelat jäkligt osmidigt att dra på ?
              Jag har två stycken fyrdelade, och de fungerar båda alldeles utmärkt. Sedan är det naturligtvis sant att ju färre delar desto bättre, men den underlättade transporten kompenserar mer än väl. Man ska också ha i åtanke att ett flerdelat spö löper mindre risk att skadas när man bär det i packningen. (Alltid extra toppögla i packningen!) Moderna spöholkar påverkar ju alls inte spöets aktion som de gamla metallholkarna gjorde.

              Vettigt att gå upp en aning från UL. Jag gjorde misstaget att ta med bara det UL som jag tidigare med framgång använt på kalfjället till lite större vatten neråt skogslandet i Härjedalen. Det gav dålig utdelning. Jag mötte folk som hade lite grövre grejer och lite större beten som hade betydligt bättre framgång än jag.

              P.S. Ta med ett billigt teleskopspö som reservspö. Det är lätt att skada ett spö och har man otur är det slut på fisket då. Alltså ska man se till att lura oturen!

              Kommentera


              • #9
                Eller så köper du en spötub eller en spöväska.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 220 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
                13 svar
                2 920 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gädd-jos  
                Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
                39 svar
                3 274 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mathias 70  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                1 008 svar
                153 129 visningar
                18 gillar
                Senaste inlägg Test005
                av Test005
                 
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 055 svar
                203 160 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Bilbo
                av Bilbo
                 
                Arbetar...
                X