Ursprungligen postat av Cosmoz 08
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lina - smaken är som baken. Hjälp!!!
Collapse
X
-
kastegenskaper (Både längd och vid vind), känslighet vid hugg jag går efter sedan är resten bonus. Tycker Sunline tar för mycket vindbågar vid blåst. Min favoritlina till finesse är YGK ohdragon x4 för man känner varje pet . dock ska man ha från 11lb om man ska knyta på egen tafs utan lekanden. 7.5lb är lite svår att knyta. Och utklasad i övriga fisket för jag tycker den är prisvärd och gedigen för att vara så billig.
-
Vilken Sunline-lina syftar du på? Siglon X8? Siglon ADV? De har ju ett par modeller.Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
kastegenskaper (Både längd och vid vind), känslighet vid hugg jag går efter sedan är resten bonus. Tycker Sunline tar för mycket vindbågar vid blåst. Min favoritlina till finesse är YGK ohdragon x4 för man känner varje pet . dock ska man ha från 11lb om man ska knyta på egen tafs utan lekanden. 7.5lb är lite svår att knyta. Och utklasad i övriga fisket för jag tycker den är prisvärd och gedigen för att vara så billig.
Sunline Almight t.ex är ju sjunkande och tar inga linbågar. Skulle bara veta vad du har för referens, så att jag kan försöka märka det vid mitt eget fiske.
Kommentera
-
både siglon o advance. Almight har jag inte testat än. Kör just nu ygk sjunkande lina. Siglon måste man ha större diameter annars får man rejäl vindbåge. Advance något bättre . Men känner priset med den jämfört med Shimano kairiki x8 (Den nya) så är den ej prisvärd.Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Vilken Sunline-lina syftar du på? Siglon X8? Siglon ADV? De har ju ett par modeller.
Sunline Almight t.ex är ju sjunkande och tar inga linbågar. Skulle bara veta vad du har för referens, så att jag kan försöka märka det vid mitt eget fiske.
Kommentera
-
Jag ska försöka se om jag förstår vad du menar nästa pass. Har dock aldrig problem med linbåge uppfattar jag. Tycker generellt tunnare linor har mindre linbåge. Framförallt bibehåller de kontakt även vid lite båge. Men ärligt talat föredrar jag generellt fluorocarbon i vind, då den sjunker och har bättre slacklina-kontakt. Kiriki 8 har jag sådär erfarenhet av i de supertunna dimensionerna. De är något tjockare än angiven tjocklek (precis som J-Braid och Sufix, men inte som Berkley eller Power Pro), vilket jag personligen stör mig på. Nästa pass ska jag försöka förstå vad du menar med linbåge. Kanske bara är något jag inte tänkt på innan.Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
både siglon o advance. Almight har jag inte testat än. Kör just nu ygk sjunkande lina. Siglon måste man ha större diameter annars får man rejäl vindbåge. Advance något bättre . Men känner priset med den jämfört med Shimano kairiki x8 (Den nya) så är den ej prisvärd.
Kör du några andra JDM-linor förutom YGK och Sunline? Många har ganska lik karaktär som Sunline, men ter sig rätt annorlunda. Unitika, Seaguar, Varivas, Gosen och Toray har ju alla rätt olika linor (även om Seaguar och Sunline är de två största).
Kommentera
-
Känns som om tråden ( linan ) tog vind och ändrade riktning lite.....
Jag tänkte mig mer av de linor som finns i våra lokala fiskebutiker. Inte räknat med biltema, jula m.fl. Vilka av de " vanliga " linorna rekommenderar ni ? El ska jag helt enkelt köra vidare på sick braid ?
Kommentera
-
Vad är det du saknar är missnöjd med när det gäller Sickbraid & vilka egenskaper vill du ha?Ursprungligen postat av Sadda Visa inläggKänns som om tråden ( linan ) tog vind och ändrade riktning lite.....
Jag tänkte mig mer av de linor som finns i våra lokala fiskebutiker. Inte räknat med biltema, jula m.fl. Vilka av de " vanliga " linorna rekommenderar ni ? El ska jag helt enkelt köra vidare på sick braid ?
Har inte provat sickbraid sjäv men däremot X9 & vad jag har hört av andra så är dom väldigt snarlika, min erfarenhet av X9 var att den sög vatten & fransade sig rätt lätt & då tycker jag Spiderwire är bättre på alla punkter.
Vill du ha en lenare & mjukare lina, då gillar jag Westin W6 & Daiwa Tournament evo, dom är mjukare & lenare & riktigt trevliga att fiska med men samtidigt har dom inte riktigt samma tåligheter mot nötningar & går av lättare mot stenar & bråten som Spiderwire
Kommentera
-
Jag undrar bara om det är några som testat sick braid. Men övergått till en annan lina och isf vilken o varför. Somliga säger att sick braid är tjockare än andra linor. Är det bra eller dåligt? Om en 0.13 sick braid eg är 0.15 borde jag då kunna köra t.ex 0.10 och ändå ha samma brottsstyrka som 0.13 el är det samma brottstyrka på sick braid 0.13 som på andra linor?
Kastar nog inte särskilt mycket längre med 0.10.som 0.13 så mängden lina på spolen spelar nog mindre roll för den sakens skull.
Jag vill ha en mjuk lina som är tyst, brottålig och inte drar åt sig vatten. Så precis som det är med alla fiske prylar. Det bästa till ett bra pris !!!
Kommentera
-
Om linan är tjockare än vad den utger sig att vara är det ju bara gå ner i dimension, personligen tycker jag sick braid duger minst lika bra som stealth smooth tex, men då tillhör jag dom som tycker att det är rätt nice fiska med en klassisk dacron lina mellan varven.Ursprungligen postat av Sadda Visa inläggJag undrar bara om det är några som testat sick braid. Men övergått till en annan lina och isf vilken o varför. Somliga säger att sick braid är tjockare än andra linor. Är det bra eller dåligt? Om en 0.13 sick braid eg är 0.15 borde jag då kunna köra t.ex 0.10 och ändå ha samma brottsstyrka som 0.13 el är det samma brottstyrka på sick braid 0.13 som på andra linor?
Kastar nog inte särskilt mycket längre med 0.10.som 0.13 så mängden lina på spolen spelar nog mindre roll för den sakens skull.
Jag vill ha en mjuk lina som är tyst, brottålig och inte drar åt sig vatten. Så precis som det är med alla fiske prylar. Det bästa till ett bra pris !!!
Kommentera
-
Det kanske inte låter så mkt 0,10 eller 0,13 men motståndet i luften & vattnet ger en markant skillnad i kastlängd & framförallt om man jiggar beten på djupare vatten så gör den ökade motståndet stor skillnad på hur linan skär genom vattnet, sen att fylla linan till toppen det hjälper till att maximera kastlängdenUrsprungligen postat av Sadda Visa inläggJag undrar bara om det är några som testat sick braid. Men övergått till en annan lina och isf vilken o varför. Somliga säger att sick braid är tjockare än andra linor. Är det bra eller dåligt? Om en 0.13 sick braid eg är 0.15 borde jag då kunna köra t.ex 0.10 och ändå ha samma brottsstyrka som 0.13 el är det samma brottstyrka på sick braid 0.13 som på andra linor?
Vill du ha det bästa då har du fått massor av bra tips på premium linor , Sunline Gosen & YGK bla, går du ned i pris Daiwa Tournament EVO & Westin W6 eller W10.
I ditt fall hade jag åkt till Söders då dom har endel av dessa linor så du kan jämför hur dom känns & du får hjälp med rätt lina,
Om du använder 0,13 sickbraid i dag då bör du nog gå upp till 0,20 på en premium lina för den kommer i praktiken vara lika grov som den du använder idag, har själv slutat titta på lindimensionen & istället går jag på PE# klassning & styrkan, det tycker jag ger en mer korrekt bild av linan.
Kommentera
-
Åkte till lokala fiskebutiken med en av rullarna idag. Slog till på en j-braid. Jämförde med samma dimension som sick braid och den kändes mycket tunnare men med ungefär samma brottstyrka. Ska testa en suffix på en rulle och kanske sunline på en. Samma dimension på alla och se vilken jag tycker bäst om. Kanske återgår till gammal hederlig nylon 0.40 som man körde i tidernas begynnelse
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 727 visningar