Dedikerat jigging-spö för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dedikerat jigging-spö för abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dedikerat jigging-spö för abborre

Hej!
    Jag söker ett nytt dedikerat jigging-spö för abborre (haspel) till stora, djupa sjöar (10–15 meter). Jag fiskar från båt och använder främst tunga jigghuvuden på 12–18 gram (totalvikt runt 15–22 gram).
    Spöt ska ersätta mitt nyinköpta Shimano Zodias, då jag helt enkelt saknar tillräcklig känslighet och bottenkontakt på de stora djupen. Jag vill kunna känna botten mycket bättre, och just nu upplever jag Zodiasen som alldeles för styv och "pinnig".

Jag har kikat på Shimano Poison Adrena och Expride, men har valt bort dem eftersom de modeller som har rätt kastvikt blir alldeles för korta för mina behov på djupt vatten.
    Hur ligger det till med Poison Adrena 276M-2 5–15g? Är den underklassad (underrated) precis som Zodias, eller kommer den att klara av totalvikter upp mot 20–22 gram utan problem?

Jag överväger även den nya Daiwa Prorex AGS Jigspin (2,25m / 7–21g) eller den gamla modellen av Westin W6 Finesse T&C (7'1" / 7–21g), som jag har hittat på ett riktigt bra erbjudande för 1 449 DKK (ca 2 100 SEK). Vad skulle ni rekommendera för dessa tunga jigghuvuden på djupt vatten? Jag är lite orolig för om Daiwa-spöts topp kommer att vika sig/kolapsa under vikten av de tunga skallarna, men samtidigt är jag osäker på om den gamla W6:an har tillräckligt bra bottenkänslighet?

Andra förslag, tankar och funderingar tas också emot med jättestort tack!​

Klassningen på Expride är kraftigt underklassat, har 4-12gr spöt när jag fiskar i Mälaren ofta på djup runt 10-12m och kör då med 3tums jiggar och upp till 18gr skallar utan problem, är jättenöjd med det spöt.
    Hade Zodiac innan och den gillade jag inte alls, kändes pjåkig och okänslig.
    Senast ändrad av Cosmoz 08; 2026-08-07, 08:47.

Kommentera

Expride 272MH (7-21g) har jag kastat 25-30g totalvikt med, hade inte gått över det personligen men till de vikter du nämner där funkar det bra. Nitat gös, 8kg gädda etc med det. Har för mig att W6 Finesse Shad kändes rätt najs i butik annars, lite längre än expride.

Kommentera

Tack för era svar! Det gläder mig att höra, för det bekräftar precis min egen känsla av Zodias som väldigt livlös och "pinnig" som jiggspö, så den ska definitivt bytas ut.
        När ni säger att Expride (4-12g) är så pass kraftigt underklassad att den klarar 18g skallar i Mälaren, blir jag väldigt nyfiken på Poison Adrena.
        Går det att överföra era erfarenheter med Exprides klassning direkt till Poison Adrena? Om jag kollar på Poison Adrena 276M-2 (5-15g), är den klingan byggd efter samma princip och lika underklassad som Expride?

Vad tror ni, är Adrena 276M-2 rätt väg att gå jämfört med Expride när det gäller ren bottenkänslighet och klassning?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikkel Visa inlägg
          Tack för era svar! Det gläder mig att höra, för det bekräftar precis min egen känsla av Zodias som väldigt livlös och "pinnig" som jiggspö, så den ska definitivt bytas ut.
          När ni säger att Expride (4-12g) är så pass kraftigt underklassad att den klarar 18g skallar i Mälaren, blir jag väldigt nyfiken på Poison Adrena.
          Går det att överföra era erfarenheter med Exprides klassning direkt till Poison Adrena? Om jag kollar på Poison Adrena 276M-2 (5-15g), är den klingan byggd efter samma princip och lika underklassad som Expride?

Vad tror ni, är Adrena 276M-2 rätt väg att gå jämfört med Expride när det gäller ren bottenkänslighet och klassning?
          Jag tycker inte att Expride är jätteunderklassade, tycker inte heller 4-12 passar till mer än 10g skalle, kört ned, dropshot, neko och små jerkbaits med mitt, men smaken är som baken. 276M har jag bara den äldre modellen av, men det klarar av 15g+shadteez 9cm iaf, testade aldrig tyngre på det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg

Jag tycker inte att Expride är jätteunderklassade, tycker inte heller 4-12 passar till mer än 10g skalle, kört ned, dropshot, neko och små jerkbaits med mitt, men smaken är som baken. 276M har jag bara den äldre modellen av, men det klarar av 15g+shadteez 9cm iaf, testade aldrig tyngre på det.
            Lustigt att vi har så olika bilder av spöt, så som du beskriver spöt så skulle jag säga att precis så är expride 3-10gr, det spöt använder jag till finlir typ ned och jiggar runt 10gr

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Lustigt att vi har så olika bilder av spöt, så som du beskriver spöt så skulle jag säga att precis så är expride 3-10gr, det spöt använder jag till finlir typ ned och jiggar runt 10gr
              Ja, det är rätt intressant. Mitt nrx+ 821 som är ju är ett dedikerat nedspö har mer rygg än 2610an och det kör jag 1.5-5g skalle på hahah

Kommentera

haft nya 276m. Föredrar inte att kasta mer än vad den är speccad till. Ett spö som är bra är scout Lunker 7'6'' 5-28g

Kommentera

Skulle vilja slå ett slag för BFT ninety two shadow blade 7,3 (7-28g). Lite billigare än de spön som räknats upp men väldigt prisvärt och skönt. Finns en lite kralligare variant som heter hula blade 7'6 och viktat upp till 32g men har inte fiskat med det så kan inte uttala mig.

Kommentera

Hej igen,

Tack för all bra input! Efter mycket funderande har jag nästan bestämt mig för att det får bli ett Shimano Expride 272MH-2 (7-21g).
                    Eftersom jag fiskar väldigt mycket abborre under hösten, känns det mycket skönare med det klassiska korkhandtaget framför Adrenans rena kolfiber när det blir kallt och blött om händerna. Dessutom vill jag ha den där extra rygggraden (MH) och kapaciteten så att spötoppen inte viker sig om jag måste gå upp till 14g eller 18g skallar när det blåser hårt på djupt vatten.

Är det någon här som har specifika erfarenheter av just Expride 272MH-2? Hur upplever ni bottenkänslan med traditionella jiggskallar på lite djupare vatten, och ligger mothugg bra med den klingan?

Skulle vara superkul att höra er dom innan jag trycker på köpknappen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    278 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13