För hög kastvikt till spöet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För hög kastvikt till spöet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
    Berkley Signa Pike som är märkt 40-100gr
    smäller av vid runt 85-90gr om man sopar på ordentligt.
    Det finns det åtskilliga vittnesmål om.

Te.x. Amerikanska spön(i.e. jerkspön) tål ofta betydligt mer än det som står på klingan.
    (Är väl som med mycket annat i USA, säkerhetsmarginaler till absurdum för att slippa bli stämda)

Alltså måste du göra som Mikael S säger och namnge spö samt vilka drag du ämnar kasta
    innan du kan få något vettigt svar....
    Hej Richard Predatorfiskare;

Berkley Lightning och Berkley Phazer är helt underbara haspelspön från 7 fot till 11 fot att fiska med efter de flesta förekommande fiskarter i sötvatten. Jag har fiskat med många av Berkleys haspel- och spinnspön sedan jag köpte mitt allra första 7-fots Berkley Custom Parametric PC30-7´, (1/8 - 5/8 oz.) någon gång i början av 1960-talet av Kurt Fernström (in memoriam) hos Fiskarnas Redskapshandel i Stockholm.

Det finns nog inte många sportfiskare som haft av något Berkley spö vid praktiskt fiske. Bilars bakluckor och dörrar är sanna spöfiender, likaså fiskebröder som krockar sina spön med dina i luften vid framåt- eller bakåtkast.

En enda liten detalj har jag personligen önskat som förbättring av mina gamla Berkleyspön. Önskemålet är en liten aluminiumring längst ut på utsidan av honholken. Då elimineras många av de små förargliga sprickorna i ändan av honholken.

Starka spön som håller för det mesta är Sportex Carbon Kevlar, dubbelbyggda Shakespeare Ugly Stik och trippelbyggda Ugly Stik.

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Senast ändrad av Old Firehand; 2010-12-19, 19:36.

Kommentera

Jag fiskar alltid med lättare beten än vad spöt är avsett för, men jag gillar hårda spön och tar ofta i hårdare än vad vissa tillverkare räknar med.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Jag har ett daiwa ninja seatrout 11 fots 7-35 gram

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
          Jag fiskar alltid med lättare beten än vad spöt är avsett för, men jag gillar hårda spön och tar ofta i hårdare än vad vissa tillverkare räknar med.
          Hur stort vedträ kan man klyva med en liten yxa ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Det finns ingen sportfiskare som haft av något Berkley spö vid praktiskt fiske. Bilars bakluckor och dörrar är sanna spöfiender, likaså fiskebröder som krockar sina spön med dina i luften vid framåt- eller bakåtkast.
            Hej OF !

Ta en titt i denna tråd och se om du inte ändrar uppfattning om Signa Pike spöna,
            oavsett det faktum att det står "Berkley" på klingan.

Jag känner inte till någon "systermodell" i Berkley's sortiment,
            så jag gissar att Signa Pike är en specialkonstruktion tillverkad för Abu's räkning.
            Och denna gång blev det inte riktigt 100% Berkley-kvalité.

Vore det så att jag hade av spön i parti o minut skulle jag inte uttala mig,
            men Signa Pike och ett billigt DAM-spö (Green Power?) är dom enda spön jag haft av under 30 års fiske.

Kommentera

Hej OF !

Ta en titt i denna tråd och se om du inte ändrar uppfattning om Signa Pike spöna,
              oavsett det faktum att det står "Berkley" på klingan.

Jag känner inte till någon "systermodell" i Berkley's sortiment,
              så jag gissar att Signa Pike är en specialkonstruktion tillverkad för Abu's räkning.
              Och denna gång blev det inte riktigt 100% Berkley-kvalité.

Vore det så att jag hade av spön i parti o minut skulle jag inte uttala mig,
              men Signa Pike och ett billigt DAM-spö (Green Power?) är dom enda spön jag haft av under 30 års fiske.

Åren försvinner i en rasande fart! Jag får säkert aldrig tillfälle att fiska med ett "Signa Pike"-spö. Därför kan jag inte ha någon uppfattning om ditt omnämnda spö.
              Nobody & Nothing is forever!

Ps. En mörk oktoberkväll för cirka 25 år sedan när Johan Abelsson, hans kusin Jonas Hammarstedt och jag kom hem blöta, frusna och dödströtta efter att ha varit ute på Vänern och tävlingstrollat Lax mellan Hjorten och Megrund slog jag igen bakluckan på min bil och slog av fyra spön. De gånger jag själv haft av något spö beror det på ren klumpighet....och klumpig har jag varit sedan tidernas begynnelse när jag som liten grabb påbörjade min sportfiskebana. Ds.

God Jul & Gott Nytt År!

Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Senast ändrad av Old Firehand; 2010-12-19, 21:06.

Kommentera

När man flötestrollar har man oftast större beten än vad spöna skulle klara av att kasta. Där hänger det på spöts ryggrad vid krokning. För att undvika överbelastning så har man ett kraftigare spö.

När man flötmetar/bottenmetar gädda så har man ofta betesfisk+sänke som klart överskrider spöts maximala kastvikt. Samma situation kan uppstå vid karpmete med riktigt stora PVA-påsar. Då lobbar man ut sitt bete.

Just dessa tre fiskeformer får man väl se som ett undantag

Ska man kasta "normalt" och inte lobba/svepa ut beten så gör man klokast i att följa angivelserna på spöklingan.

Ibland finns inga angivelser (ofta på brittiska spön) för t.ex. vissa feederspön och matchspön men då får man prova sig fram lite
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-12-19, 20:28.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Te.x. Amerikanska spön(i.e. jerkspön) tål ofta betydligt mer än det som står på klingan.
                  (Är väl som med mycket annat i USA, säkerhetsmarginaler till absurdum för att slippa bli stämda)
                  Ibland hittar man riktigt guldkorn här. Dagens skratt än så länge.

Jag kör med st croix, då vet vad man får.
                  Vissa spö kan man belasta mkt, andra, dessa som är oftast lite längre, håller vad det står på klingan.
                  På mitt premier heavy upp till 45 gram, kastar Jag ett busterjerk utan några som helst problem , och detta har Jag gjort i två år nu. Tur kanske?

Ha de' /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  273 891 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist