Spinnspö för Zalt och jigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö för Zalt och jigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnspö för Zalt och jigg

    Hej,
    nu är det snö och då är det dags att fundera ihop nya onödiga saker till sitt fiske.

    Jag är sugen på att skaffa ett extra gäddspö som ska användas till wobbler och jiggar. Det ska passa bra för mellan och stora sjunk zalten, men även för jiggar(ex 15cm relax). Det behöver inte klara kasta större drag än stora sjunk zalten. Spöt ska vara ett spinnspö och jag tänker mig att det ska ha rejäl ryggrad med toppaktion, men känsligt nog för att jigga och känna mer diskreta wobbler så som zalt. Längden mellan 7 och 9 fot.

    Spöet kommer att användas som kompliment till mitt LF Shadow, för att kunna ha ett med tunnare lina, speciellt för djupare spinn och jiggning. Då det blir ett "extra spö" är jag speciellt intresserad av prisvärda förslag.

    Så har ni något spö ni tycker är perfekta för detta fiske?

  • #2
    Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
    Hej,
    nu är det snö och då är det dags att fundera ihop nya onödiga saker till sitt fiske.

    Jag är sugen på att skaffa ett extra gäddspö som ska användas till wobbler och jiggar. Det ska passa bra för mellan och stora sjunk zalten, men även för jiggar(ex 15cm relax). Det behöver inte klara kasta större drag än stora sjunk zalten. Spöt ska vara ett spinnspö och jag tänker mig att det ska ha rejäl ryggrad med toppaktion, men känsligt nog för att jigga och känna mer diskreta wobbler så som zalt. Längden mellan 7 och 9 fot.

    Spöet kommer att användas som kompliment till mitt LF Shadow, för att kunna ha ett med tunnare lina, speciellt för djupare spinn och jiggning. Då det blir ett "extra spö" är jag speciellt intresserad av prisvärda förslag.

    Så har ni något spö ni tycker är perfekta för detta fiske?
    Berkley signa pike som David Lundquist designat ãr det du söker. Ett varningrop dock för många spön har smällt av, men mitt har hållt sen de kom ut på marknaden så man kan ha tur ett tag. Finns säkert till bra pris om någon butik har det kvar, annars begagnat på typ köp&sälj här på forumet.

    Lite om spöt det är 8 fot, bra korkhandtag med bra längd och ett grovt handtag framför rullen som är skönt att hålla i vid kyla. Spöt är lätt med riktig toppig aktion och kraft i botten för bra mothugg. Spöt kastar 20 och upp till 80gram, sen blir man lite orolig att det känns överbelastat. Jag har både spinn och haspelmodellen och är grymt nöjd med båda.
    /H

    Kommentera


    • #3
      Det har jag ofta hör bra om, men gillar inte riktigt att vissa gått av. Trist då spöet inte tillverkas längre, då blir det ju svårt med ersättningsspö. Men jag ska hålla ögonen öppna och se om jag kan hitta ett.

      Kommentera


      • #4
        Det jag kan rekomendera är ett St croix musky mojo, köpte mig ett sånt enbart för Zalt jiggar å wobbler och jag är hur nöjd som helst!

        Kommentera


        • #5
          Vilket musky mojospö är det du har?

          Kommentera


          • #6
            Det finns många spön i den klassen som är bra! Lägger oxå en röst på mitt Signa pike, perfekt enligt mig till Zalt, mellenstora jiggar etc. Det är inget jätteproblem med att dom går av, många andra fabrikat som är betydligt skörare. Går nog att få till bra pris om man hittar något?
            Annars ST.CROIX klassat 3oz, valfri serie beroende på vilken aktion man gillar. Legend och mojo är mjukare och djupare. Jag gillar Premier bäst. råare mer direkt kontakt.
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

            Kommentera


            • #7
              Jag håller till fullo med föregående talare. Häls /T

              Kommentera


              • #8
                Köpte mig själv ett Signa Pike för exakt samma fiske men tyvärr aldrig fått tummen ur och använt grejerna som dom förtjänar så ligger just nu på sälj om du e sugen (http://www.fiskesnack.com/forum/show...ght=signa+pike)

                //Mange

                Kommentera


                • #9
                  Söder Sportfiske har ju gjort ett eget spö, Grim Reaper 110g 9'.
                  Det kanske passar, ska nog köpa ett själv om inte tomten kommer med ett.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    Det finns många spön i den klassen som är bra! Lägger oxå en röst på mitt Signa pike, perfekt enligt mig till Zalt, mellenstora jiggar etc. Det är inget jätteproblem med att dom går av, många andra fabrikat som är betydligt skörare. Går nog att få till bra pris om man hittar något?
                    Annars ST.CROIX klassat 3oz, valfri serie beroende på vilken aktion man gillar. Legend och mojo är mjukare och djupare. Jag gillar Premier bäst. råare mer direkt kontakt.
                    Ok det låter betryggande.
                    St.Croix verkar också intressanta men de har jag inte möjlighet att klämma på. Ett Signa verkar då vettigare, det kan säkert den lokale fiskeredskapslangaren ta hem. Helt klart intressanta alternativ.

                    Hur ser det ut med billigare spön? Då det kommer att bli ett "extra" spö vore det trevligt att komma undan lite billigare, eller i allafall syna alternativen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 540 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X