Vad hände med ambassadeur EON - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad hände med ambassadeur EON

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad hände med ambassadeur EON

    Vart tog Ambassadeur:s EON och EON-Pro modellerna vägen ? 3600, 5600 och 6600

    Kommer ni ihåg den grå/blå plastrullen med bromsratten lika stor som gaveln samt pro modellen i svart med kolfiber-mönster. Vill minnas att dessa marknadsfördes som enorma kastmaskiner ? Var det inte dom rullarna som killarna i fiskebutikerna gillade att sätta snurr på spolen och sen be kunden gå runt i butiken å kolla på prylarna. När man kom tillbaka efter ett BRA tag så snurrad spolen fortfarande. En kompis köpte en till bla. HÖ-fisket

    Dessa rullar var konstruerade med en rad innovativa tekniska lösningar vill jag minnas.

    Vad hände med dessa rullar, finns det någon av dessa rullar kvar i livet ?

    Hur bra eller dåliga va dessa igentligen ?

    Vill minnas att dom hade utseendet emot sig, inte designen utan snarare materialintrycket, plasten påminde lite om den man ser i leksaker ?

    Kanske lite nostalgivarning över tråden ! men vi gamlingar får väl samsas å drömma tillbaka till den tiden då man fortfarande dreglande läste napp&nytt.

    Click image for larger version

Name:	Ambassadeur_EON_PreDetail.jpg
Views:	1
Size:	10,0 KB
ID:	1808931
    Senast ändrad av Exxet; 2012-02-06, 19:34.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

  • #2
    Jag läste nån intervju nyligen med någon gammal profil från ABU och jag förstod det som att de la ner EON just pga designen. Den fick svidande kritik och han sa typ "inte det bästa beslutet i ABUs historia" eller något liknande.
    Jag ska se efter om jag hittar intervjun någonstans...

    Kommentera


    • #3
      Min polare, som är en mycket erfaren gäddfiskare, har ett gäng EON och använder de fortfarande som sina standardrullar vid gäddfiske. Tror han har haft inne dem på service en hel del, men i övrigt har han svårt att skiljas från dem. Respect!

      Klart kultig design i mitt tycke, och cool grej just med den stora bromsratten (motsvarande fanns väl även på Suverän-haspelrullarna?).

      Kommentera


      • #4
        alltså då man jerkfiskar runt nollgradigt och man håller handen runt gaveln på sin jb så blir det smått kallt. E ju kanon med "plastgavel" som inte leder kylan likabra men antagligen håller väl inte rullen lika bra heller kanske.. Har förövrigt en polare som har svart el tejp på hela gaveln på sin luna för minska kylan

        Kommentera


        • #5
          Måste säga att detta forum är inte vän med mig alla dagar. Sökte efter eon här i forumet på rlera olika sätt och fick noll svar, därför postade jag tråden. Har sedan sökt på google efter info och vad kommer upp då?

          Jo en massa träffar på trådar på fiskesnack ? Men jag hitta dom inte här knäppt, ska läsa dessa kanske hittar allt jag söker där.

          Vad jag förstår så både risades och rosades dessa.

          Läs här vad U.T. tyckte om konstruktionen.
          http://www.fiskesnack.com/forum/show...r-EON-modeller
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #6
            Det värsta är att nya MGX en har en liknande centrifugalbroms som eon.Man kan ju bara hoppas att den fungerar bättre!Annars håller jag med Eino,den va go å hålla i när det va kallt :-)

            Kommentera


            • #7
              EON är Grym tycker jag.
              Framförallt gillar jag den stora ratten för att justera bromsen.
              Jag skulle gärna se att den rullen kom tillbaka.
              Stjärnhjulsbromsarna kanske är snygga men inte helt enkla att justera när man drillar och det är kallt o.s.v.
              Har tyvärr bara 3600 Sport & 6600 skulle gärna ha en 5600 också
              Ola

              Kommentera


              • #8
                Eon 3600 sport är en klar favorit. En av de skönaste rullar jag har-ssk när det är kallt. Någon magnesiumspole har den inte-det är Eon Pro som har det. Sen fanns det en Eon Pro SW som jag mer än gärna skulle vilja ha....den har inte magnesiumspole. Eon sport är egentligen inte ssk svår att serva (åtminstone jmg med moderna saker som Revo) och funkar bra till spinn och lättjerk. Kastar långt och fint utan att aktivera en endaste bromsflärp. Däremot är stativet klent och fraktuerar till slut. Tyvärr finns det enligt uppgift inga att tillgå längre.
                Vanliga EON ger inte samma "Spitzengefühl" som sporten.

                Kommentera


                • #9
                  Va nära å ropa in en på tradera, tyckte det skulle va lite kult å ha en. Sen förefaller det vara spridda åsikter om den rullen, allt från underbar kastmaskin till totalt oduglig med ideliga linresningar.

                  Men finns inga reservdelar längre så blir det ju bara en hyllvärmare och det är inte intressant, grejjor ska nyttjas.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    Hallå där!
                    Har själv haft samma funderingar beträffande Eon - och några andra "revolutionerande" rullidéer från ABU, som dansat en eller ett par somrar. Vad hände med till exempel med Ambassadeur Anti Baklash, som i några år spåddes bli den nya folkrullen på grund av sin backslagsfria konstruktion? Eller haspelrullarna med centerdrag, sedermera ersatta av något som kallades staminadrag? Före sin tid? För dyra att tilverka eller rent av inte så revolutionerande som man hoppats?
                    En genomläsning av ett drygt deceniums Napp och nytt har varit upphov till en och annan funderare, även på betesfronten...
                    Gösta

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 529 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 298 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X