Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa tafsen till Gös fiske?

    Hej,

    Ska ikväll ut och prova lyckan igen på mälaren och läste precis att ståltafs inte verkar så populärt, Tänkte då svänga in och köpa mig några Spro Fluorocarbon Leader.

    länk: http://www.sportfiskepoolen.se/webbshop/index.html

    Är det sådana som rekomenderas vid göstrolling? eller finns det några andra på deras hemsida som ni hellre skulle rekomendera?

    Håller tummarna för snabba svar då det snart är dags

  • #2
    (kunde inte se länken, men..)

    Knyt själv med flourocarbon! Då kan du välja så små och vilka beteslås/lekanden skälv!

    Kör själv en egengjord 0.80 tafs när jag trollar gädda. Men till gös kan du ju gå ner till 0.40, skulle själv aldrig vågat det dock.. Jag hade köpt 0.60 om storgddan klipper göswobblern
    Man är alltid ett hugg ifrån Succé!

    Kommentera


    • #3
      Kör 0,45 flourocarbon.

      Kommentera


      • #4
        jag tror att det är sån jag försökte länka till. dom finns på sportfiskepoolebs hemsida. 2st för 49kr tror jag

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av karbo001
          HMM..

          Tänk efter, vad spelar det för roll om du ska trolla, det där med flourocarbon gäller ju bara mete, då gösen störs av tafsen och spottar. Det enda är ju isåfall om tafsen inverkar på betets gång, eller att gösen störs av att se tafsen, vilket verkar ganska osannolikt.

          Köp en rulle och gör egna stålwiretafsar av tunnare modell men som ändå tål gäddhugg.
          Tänk själv!
          Jag har trollat med ståltafs/flourocarbon och jag tycker mig märka att man har betydligt mindre hugg med ståltafs...

          Kommentera


          • #6
            Fiskar mycket Gös och har aldrig märkt någon skillnad med eller utan ståltafs när det gäller vertikal, mete eller trolling, så för mej är valet lätt.
            Däremot så kan ju en tafs kanske ändra eller förstöra gången på vissa beten samt att min erfarenhet gäller mina hemmavatten, Marmen och Bergviken i Hälsingland.

            Kommentera


            • #7
              Wire på trolling spelar ingen roll, men som en herre tidigare sa, på mete är det annorlunda!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sigtunafiskarn Visa inlägg
                Hej,

                Ska ikväll ut och prova lyckan igen på mälaren och läste precis att ståltafs inte verkar så populärt, Tänkte då svänga in och köpa mig några Spro Fluorocarbon Leader.

                länk: http://www.sportfiskepoolen.se/webbshop/index.html

                Är det sådana som rekomenderas vid göstrolling? eller finns det några andra på deras hemsida som ni hellre skulle rekomendera?

                Håller tummarna för snabba svar då det snart är dags
                Hej Jonatan Karlsson;

                Egentillverkade 25 - 30 cm långa ståltafsar av 20 Lbs, 30 Lbs, 50 Lbs och 80 Lbs wire använder jag vid Gäddfiske mellan gäddbetet och PowerPro Spectralinan. Det har fungerat perfekt för mig sedan jag började använda PowerPro 1997, en spectralina som jag varmt rekommenderades och köpte av Daniel Palush i Gävle, troligtvis det bästa Daniel P. presenterat för svenska sportfiskare sedan han kom hit till Sverige. Ännu har jag inte hittat någon flätlina som kommer i närheten av PowerPro vid mitt eget fiske.

                Eftersom ståltafsar inte bara får Lax och Öring att skygga utan även får Gösen av avstå från att hugga samt också dämpar det mesta av den lockande gången hos små lätta, snabbt vickande Göswobbler använder jag numera sedan några år tillbaka 1,8 meter långa 0,34 mm (10,3 kilo) och 0,38 mm (11,6 kilo) Berkley Trilene Fluorocarbontafsar mellan wobblern och Excalibur nylonlinan vid Göstrolling. Ännu har ingen Gädda bitit av mina Berkley fluorocarbontafsar, som jag kortar av vid minsta lilla nick eller hack på linan.

                Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!

                Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/nyheter/nyheter_2012.htm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2012-07-25, 22:37.

                Kommentera


                • #9
                  Jag blir väldigt nyfiken på hur vissa kan säga tvärsäkert att Gösen skyggar för en tunn ståltafs, finns det någon seriös undersökning på detta eller vad?
                  Man anser alltså att Gösen skyggar för en tunn ståltafs, ofta på djup runt 4-10m med i princip obefintlig sikt. Samtidigt klarar den inte av att avslöja ett konstgjort bete oavsett färg, den skyggar inte för flera trekrokar och inte heller för en grov tafs av annat material.
                  Samtidigt anser man att Gäddan inte skyggar för extremt grov vire, inte heller för rostfri pianotråd. Detta ofta väldigt ytligt vid jerkfiske.
                  Jag vet inte, säger heller inte att någon har fel men vill väldigt gärna veta hur vissa är så bombsäkra.
                  Förövrigt så får jag en hel del öringar som slumpfiskar vid Gösfiske med ståltafs i mina hemvatten.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Stratos Visa inlägg
                    Jag blir väldigt nyfiken på hur vissa kan säga tvärsäkert att Gösen skyggar för en tunn ståltafs, finns det någon seriös undersökning på detta eller vad?
                    Man anser alltså att Gösen skyggar för en tunn ståltafs, ofta på djup runt 4-10m med i princip obefintlig sikt. Samtidigt klarar den inte av att avslöja ett konstgjort bete oavsett färg, den skyggar inte för flera trekrokar och inte heller för en grov tafs av annat material.
                    Samtidigt anser man att Gäddan inte skyggar för extremt grov vire, inte heller för rostfri pianotråd. Detta ofta väldigt ytligt vid jerkfiske.
                    Jag vet inte, säger heller inte att någon har fel men vill väldigt gärna veta hur vissa är så bombsäkra.
                    Förövrigt så får jag en hel del öringar som slumpfiskar vid Gösfiske med ståltafs i mina hemvatten.
                    Visst är det konstigt, men jag måste ju gå på mina egna erfarenheter...
                    Och bara för att du tycker att sikten är obefintlig, så kanske inte gösen tycker det
                    Eller?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                    125 svar
                    19 692 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                    3 svar
                    232 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                    7 svar
                    536 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                    7 svar
                    208 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Arbetar...
                    X