Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Den enda gång som jag haft tafs vid gösfiske är när jag har metat gös o då hade jag 0,60-0,70 mm nylon på slutet av 70-talet o under hela 80-talet. Jag har aldrig förlorat en vobbler vid göstrolling, även om jag fick några storkäftade gösar i Ralången som hade ca 16,5 cm av 18 cm Rapala i käften. Den vobblern var bara att slänga för gösen hade flera av sina tänder rakt in i kroppen. Jag lät vobblern hänga på tork i flera dagar o försökte fylla igen hålen med lite lim men det var lönnlöst för den gick aldrig som en ny Rapala igen.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #82
      Ja tankarna och teorierna delas med det här med tafs.
      Jag tror att i mörka/grumliga vatten så spelar det mindre roll om man har stål eller titantafs eller kör utan tafs....
      Jag hade dock aldrig kört utan tafs,det händer ju att gäddorna blandar sig i leken,inte så kul att loosa en wobblers för runt 200kr till en gädda som simmar runt med massa trekrokar i käften för att man var lat att knyta tafsar....
      Min fiskeblogg:
      www.marcusfiske.blogspot.se

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
        Den enda gång som jag haft tafs vid gösfiske är när jag har metat gös o då hade jag 0,60-0,70 mm nylon på slutet av 70-talet o under hela 80-talet. Jag har aldrig förlorat en vobbler vid göstrolling, även om jag fick några storkäftade gösar i Ralången som hade ca 16,5 cm av 18 cm Rapala i käften. Den vobblern var bara att slänga för gösen hade flera av sina tänder rakt in i kroppen. Jag lät vobblern hänga på tork i flera dagar o försökte fylla igen hålen med lite lim men det var lönnlöst för den gick aldrig som en ny Rapala igen.
        Känns som en stor risk att fiska gös utan tafs i vatten där det finns gädda...

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg

          Känns som en stor risk att fiska gös utan tafs i vatten där det finns gädda...
          Precis, det är därför jag kört med ståltafs i 10 år vid göstrolling efter att ha förlorat många jiggar vid vertikalfiske i begynnelsen.

          Mvh
          Johnny
          Senast ändrad av iron9; 2019-06-08, 12:06.

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg

            Känns som en stor risk att fiska gös utan tafs i vatten där det finns gädda...
            Det kanske det gör men än har jag inte förlorat mer än någon enstaka gädda med vobbler men ingen gös.trots att jag har fångat 17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg. Jag har bara haft 0,60-0,70 mm nylonlina som tafs o det har fungerat utmärkt.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

              Det kanske det gör men än har jag inte förlorat mer än någon enstaka gädda med vobbler men ingen gös.trots att jag har fångat 17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg. Jag har bara haft 0,60-0,70 mm nylonlina som tafs o det har fungerat utmärkt.
              Ja men då kör du ju med tafs. 0.60 nylon pallar ju hyfsat mycket gäddtänder ändå.
              Fin serie gösar för övrigt!

              Kommentera


              • #87
                Tja många bud! Klart är att egna erfarenheter ger egna upplevelser... Personligen har jag att tro att det är så "klart" som vi vill tro... Har stor respekt för OF erfarenheter men samtidigt kan jag inte inte bortse från massor av andra som har andra erfarenheter...

                I grunden har jag svårt, som många andra, att tro att en gös backar för ståltafs men köper en plastwobbler.... den diggar alltså en fet grön fluowobbler men dissar den tunna, svarta ståltråden strax innan? Nä som man fiskar får man hugg ... tror jag... Jag har ju haft hugg ändå... färre, fler eller ren tillfällighet... Tja... kör FC och då hugger det, kör ngt annat och då hugger det också...

                Det är egentligen som med Bomber på 90-talet, alla körde den, följaktligen fick de fisk på den... men varför är inte den het längre? Sämre nu eller bara nytt skit?

                Inse att nya, revolutionerade beten mest är marknadsföring.... Vi har gjort innovativa beten i typ100 år, tänk vad lätt vi har att tro att " nästa bete" är nyckeln till framgång, när rätt plats alltid går före!!

                Ergo, vill du ge ett bra tips, berätta hellre om årstid, väder, djup, fiskedjup, förhållanden, typ av sjö, vind, temeratur, metod och i sista hand om bete...
                Senast ändrad av anteman; 2019-06-08, 04:22.

                Kommentera


                • #88
                  Kör alltid med ståltafs och har ibland fångat bättre än andra i båten som kört med nylon, tog 11 gösar igår på ståltafs vilket få har gjort i den sjön tidigare med eller utan tafs .
                  "HalvDan var här"

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                    Det kanske det gör men än har jag inte förlorat mer än någon enstaka gädda med vobbler men ingen gös.trots att jag har fångat 17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg. Jag har bara haft 0,60-0,70 mm nylonlina som tafs o det har fungerat utmärkt.
                    Hej Isjonsson;

                    "17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg" bevisar att du är en helt "outstanding" Göstrollare...
                    Personligen är jag nyfiken på hur många av dina 7 kilo+ Gösar som fångats i andra vatten än Ralången...

                    Själv har jag med blandade resultat och ljusår från dina "Megagösar" både kastat, pimplat och trollat efter Gös i Mälaren, Hjälmaren, Vänern och Östersjön....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg

                      Ja men då kör du ju med tafs. 0.60 nylon pallar ju hyfsat mycket gäddtänder ändå.
                      Fin serie gösar för övrigt!
                      Tack!
                      Ja, men det är en sak med mete där dom sväljer mört o 3-krok ner i svalget. Någon styv ståltafs har jag aldrig anv. till gösmete. Vid trolling har jag ingen tafs efter gös. jag skulle aldrig meta gös el. gädda med 0,30 mm nylon el. motsvarnande spunnen lina på den tiden.

                      Ett nov.foto med 7 gäddor o största drygt 6,5 kg o ingen tafs alls o alla fångade i Ralången.
                      Senast ändrad av lsjonsson; 2019-06-08, 09:54.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 692 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av husbehov, 2021-07-22, 20:08
                      7 svar
                      907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      232 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      536 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      208 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X