Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    Hej Isjonsson;

    "17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg" bevisar att du är en helt "outstanding" Göstrollare...
    Personligen är jag nyfiken på hur många av dina 7 kilo+ Gösar som fångats i andra vatten än Ralången...

    Själv har jag med blandade resultat och ljusår från dina "Megagösar" både kastat, pimplat och trollat efter Gös i Mälaren, Hjälmaren, Vänern och Östersjön....

    Old Firehand
    Leif Engström
    Hej Leif,

    Tack! Inte bara göstrollare utan gösmetare också. Alla 17 gösarna över 7 kg är tagna i Ralången.
    Jag har inte för några anteckningar över hur många timmar som jag har lagt ner på detta gösfiske i Ralången, men det är många timmar. Väldigt många timmar! Tur att man var ungkarl vid denna tidpunkt o kunde göra som man ville.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #92
      Här några foton på gösar o sista fotot på ett gäng pinnar (gädda under 10 kg) på +7 kg fångade utan tafs under trolling.
      Nr 1 Gös 8 kg Juli -79 på en gammal Bergstedspinnare från Umeå.
      Nr Gös 2 Juli -79 på Rapala 18 cm GFR 7,1 kg
      Nr 3 Gös Juli -79 Rapala GFR el. S minns ej o det syns inte heller på fotot.
      Nr 4 7 gösar fångde i en annan sjö. Ylen no Huskvarna av mig o en fiskekompis. Juli -79
      Nr 5 7 pinnar o den största 6,5 kg i nov --79



      Jag anser att tafs förstår vobblerns gång vid trolling efter gös iaf. Iaf dom gamla wiretafsar som fanns att köpa på 60- o 70-tal.
      Gäddorna är inte lika kräsna och det är min erfarenhet.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #93
        Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
        Här några foton på gösar o sista fotot på ett gäng pinnar (gädda under 10 kg) på +7 kg fångade utan tafs under trolling.
        Nr 1 Gös 8 kg Juli -79 på en gammal Bergstedspinnare från Umeå.
        Nr Gös 2 Juli -79 på Rapala 18 cm GFR 7,1 kg
        Nr 3 Gös Juli -79 Rapala GFR el. S minns ej o det syns inte heller på fotot.
        Nr 4 7 gösar fångde i en annan sjö. Ylen no Huskvarna av mig o en fiskekompis. Juli -79
        Nr 5 7 pinnar o den största 6,5 kg i nov --79

        :Jag anser att tafs förstår vobblerns gång vid trolling efter gös iaf. Iaf d
        om gamla wiretafsar som fanns att köpa på 60- o 70-tal.
        Gäddorna är inte lika kräsna och det är min erfarenhet.
        Hej Walleye Maistro;

        Ja, som på dina två bilder till höger ovan såg det ut på 1970-talet tills vi inom Team Saida började predika Catch & Release....
        På den stora bilden nedan överlevde åtta av de nio Gäddorna och simmade ner i djupet igen efter lyckat återutsättande.
        Den största Gäddan flöt upp till ytan igen efter flera misslyckade försök att rädda henne...
        Nothing is forever!
        Birger Kvarnälv, Carl-Gunnar Höglund och Mikael Hammarstedt (Team Saida) med en monstergädda och åtta andra stora gäddor fångade en junidag utanför Mörkö.
        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Ps. Ursäkta övriga läsare att jag och "Walleye Maistro" gled över från hans monstergösar till Team Saidas Gäddor..Ds.
        Copyright © Leif Engström. Alla rättigheter förbehållna.

        [
        TILLBAKA ] [ TRUMMAN SPORTFISKE ]
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-06-09, 11:22.

        Kommentera


        • #94
          Kanske dags för en bump på detta???

          Bumpar väl kanske mest bara för att det är en skoj och rolig diskussion som nog också känns lite sådär "evig" då erfarenheterna och tron rörande det här med tafs eller ej oftast går isär rätt rejält oss fiskare emellan... dessutom alltid aktuellt och intressant!!!


          Själv har jag egentligen bara ganska ringa erfarenheter av just specifikt gösfiske (än så länge då, avser att fortsätta nöta och lära mig desto mera under de kommande årens lopp nu då jag kan fiska i vatten med gös pga var jag nu bor sen ett par år tillbaka.)

          Fått gös på mete, dragrodd och spinnfiske, inga monster alls, men en radda dugliga matgösar har det blivit, och, speciellt nu i år kändes det som jag började hitta snitsen, ffa på dragroddsfisket (som är en klar favorit för mig och den fiskemetod jag både lagt mest tid på och troligen alltid kommer lägga mest tid på även i framtiden)...

          Jag har nästan helt uteslutande använt mig av ståltafs vid allt mitt fiske i denna sjön. Körde en del med tjock nylontafs i början när jag flyttade hit men då med dedikation på stora drag och jakt på stora gäddor.

          Nåt jag tyckt mig märka nu under detta årets senvårs hyfsat lyckade gösfiske var att en del vajjer funkade SÄMRE än viss annan vajjer???
          Det kanske kan spä på lite av tanken om att det nog mer är ljud/sensorisk känsla/vibrationer än evetuellt utseende som gör skillnad när det kommer till gös och vajjer?

          Den här sjön jag fiskar mest i just nu är verklige FRUKTANSVÄRT grumlig/mörk, har den nog alltid varit och en period med ett torvbrott här i närheten som lakat ut massa växtdelar för många år sen har nog inte heller hjälpt.

          När jag upptäckte skillnaden på vajjer och vajjer använde jag mig av 3st likadana drag (scatter rap glass shad) på alla tre spöna jag kör dragrodd med om/när jag känner mig ambitiös, däremot så var det bara på två av spöna jag fick hugg, är såklart fortfarande rätt så oklart exakt varför, fiske är ingen exakt vetenskap direkt, men, det spö som gösarna undvek hade en annan vajjertafs (annat märke), testade till och med att byta runt på de 3 olika "identiska" (vi vet alla att alla vobblers inte alltid gör samma jobb trots dom är "samma" från fabrik) vobblersarna mellan spöna, fortfarande samma resultat där spöet med den annorlunda tafsen undveks. Den ståltafsen var dessutom av något tunnare dimension/lägre beräknad brottstyrka än de ganska likvärdiga andra rvå tafsarna där gösen gärna högg.

          Testade runt med detta under ett par dagar där i våras, såg alltid likadant ut, däremot så fick jag både gädda och abborre på den "dåliga" tafsen.

          Mycket är såklart en del slump i... men... ändå...

          Nu testar jag lite ännu mer experimenterande, kör en del med ren nylon nu också på två olika spön som jag varvar in i mixen (ett spö jag spinnfiskar med 0.4 stroft gtm och ett jag mer ror drag med som sitter 0.45 stroft gtm på) av och till. Får se om det kommer visa sig göra varken till eller från i längden... dock har jag ingen riktig koll (än) på var jag ska söka gösen såhär års så än så länge blir det mycket slump och chans på alla vis....


          TLDR ...den tafs du trivs bäst att fiska med och som ger dig minst problem under en tur är antagligen den bästa... \(^_(*))/


          mvh /peter
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #95
            Som jag har nämnt tidigare så har jag bara använt mig av 0,6-0,70 mm nylonlina som tafs vid gösmete.
            Man får byta tafs när man har fått en gös på mete för nog blir linan sliten mot gösens tänder.
            Vid trolling så har jag aldrig använt tafs.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #96
              Med respekt till gäddan bör man verkligen använda en tafs. En 49 trådig tafs kommer inte förstöra gången det minsta. Det materialet är bra mycket smidigare än både flourocarbon och nylon. Jag rekommenderar darts 49 strand, storlek 39 lbs alternativt 24 lbs gör jobbet super.

              Kommentera


              • #97
                Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
                Med respekt till gäddan bör man verkligen använda en tafs. En 49 trådig tafs kommer inte förstöra gången det minsta. Det materialet är bra mycket smidigare än både flourocarbon och nylon. Jag rekommenderar darts 49 strand, storlek 39 lbs alternativt 24 lbs gör jobbet super.
                Hmm, bättre än en 0,70-0,90 FC tafs?

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                  Hmm, bättre än en 0,70-0,90 FC tafs?
                  Utan tvekan. 49 trådig wire likt den jag tipsade om är betydligt mer följsam jämfört med den mest följsamma fc linan.

                  Oavsett om jag kör spinnfiske, trolling eller mete kör jag 49 trådig wire och det funkar fantastiskt bra. Jag har sett flera gånger en gädda klyva 0.9 fc som om det vore en salt pinne. Det finns många bra märken men darts 49 strand är min favorit och är lätt att få tag i.

                  Kommentera


                  • #99
                    Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg

                    Utan tvekan. 49 trådig wire likt den jag tipsade om är betydligt mer följsam jämfört med den mest följsamma fc linan.

                    Oavsett om jag kör spinnfiske, trolling eller mete kör jag 49 trådig wire och det funkar fantastiskt bra. Jag har sett flera gånger en gädda klyva 0.9 fc som om det vore en salt pinne. Det finns många bra märken men darts 49 strand är min favorit och är lätt att få tag i.
                    Kanon, men den måste man crimpa eller går den knyta?

                    hmm , men surgubbar fortsätter väl med sin FC lina):

                    Kommentera


                    • Den går att knyta med viss finess men jag föredrar crimps. 1 mm till 24 lbs och 1.2 mm till 39 lbs =)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 721 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X