Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
    Mitt personliga val är titanium wire i 20lb eller 30lb beroende på teknik och viktklass. Tunn nog att den inte påverkar betena nämnvärt, samt förutsatt rätt anpassad storlek av beteslås.
    Jag har fått 17 gösar över 7 kg varav 10-11 st på mete och nylontafs. Ett väldigt stort antal +4k och upp till 7 kg.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

      Jag har fått 17 gösar över 7 kg varav 10-11 st på mete och nylontafs. Ett väldigt stort antal +4k och upp till 7 kg.
      Grattis, och bra fiskat!
      Jag påstår dock INTE att nylon på något sätt och vis skulle vara dåligt som tafsmaterial. Gillar det skarpt till riktat abborrfiske, lika mycket som fc.
      Men med nackdelen att man får ha noggrann koll och möjligen få knyta om betydligt oftare om slemrakterna är i farten.
      Titan är bara min egna preferens i förstahandsval om jag inte vill riskera ett tafsbrott pga di grönas närvaro.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg

        Grattis, och bra fiskat!
        Jag påstår dock INTE att nylon på något sätt och vis skulle vara dåligt som tafsmaterial. Gillar det skarpt till riktat abborrfiske, lika mycket som fc.
        Men med nackdelen att man får ha noggrann koll och möjligen få knyta om betydligt oftare om slemrakterna är i farten.
        Titan är bara min egna preferens i förstahandsval om jag inte vill riskera ett tafsbrott pga di grönas närvaro.
        Tack! Nej, det har jag inte påstått heller.
        Ja visst får man knyta om efter varje gös eller gäödda som man fick.
        Var och en har sin egen favorit som tafsmaterial.
        Jag skriver i den här tråden också om du inte har sett det.
        https://www.fiskesnack.com/forum/lok...lv#post2623716
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

          Tack! Nej, det har jag inte påstått heller.
          Ja visst får man knyta om efter varje gös eller gäödda som man fick.
          Var och en har sin egen favorit som tafsmaterial.
          Jag skriver i den här tråden också om du inte har sett det.
          https://www.fiskesnack.com/forum/lok...lv#post2623716

          Hej jag lyckades inte meddela dig för någon anledning så får väl testa såhär. Jag såg i en ganska så gammal chatt att du värkar ha fiskat mycket i Ralången. Jag har en sommarstuga vid Frinnaryd och har börjat ro ner till sjön tillsammans med min pappa nästa varje helg men vet ej vart jag ska fiska. Jag har testat utloppet av svartån(där jag fått lite små aborrar) och sedan längst vasskanten i för-sjön där jag fått lite små gäddor. Har även testat ro drag men det har inte fungerat nå vidare heller. Jag är mest ute efter stor gädda eller mat abborrar, har du någon idé vart jag skulle kunna testa fiska efter dem?
          Många säger att försjön kryllar av abborre men jag håller inte med, jag tycker att det är helt dött och för knappt någon.

          mvh

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Zulan333 Visa inlägg


            Hej jag lyckades inte meddela dig för någon anledning så får väl testa såhär. Jag såg i en ganska så gammal chatt att du värkar ha fiskat mycket i Ralången. Jag har en sommarstuga vid Frinnaryd och har börjat ro ner till sjön tillsammans med min pappa nästa varje helg men vet ej vart jag ska fiska. Jag har testat utloppet av svartån(där jag fått lite små aborrar) och sedan längst vasskanten i för-sjön där jag fått lite små gäddor. Har även testat ro drag men det har inte fungerat nå vidare heller. Jag är mest ute efter stor gädda eller mat abborrar, har du någon idé vart jag skulle kunna testa fiska efter dem?
            Många säger att försjön kryllar av abborre men jag håller inte med, jag tycker att det är helt dött och för knappt någon.

            mvh
            Hej,

            Ok! Ja, det stämmer och jag bodde inne i Aneby samt hade sommarstuga uppe vid Vrangsjön.
            Jag har flyttat från bygden -89 och bor numera i Kalix uppe i Nprrbotten.
            Jag har utforskat en stor del av Svartån och Nobyån. Väldigt grunt i dessa åar.
            Prova att fiska utanför Hästeryd ca 300-400 m från land. Där hade jag mycket av mitt bästa fiske.
            Då fanns det ett hygge på Hästeryds mark som man såg ifrån sjön och där låg jag och fiskade mycket med gott resultat.
            Jag vet inte hur fisket är i Ralången efter den blev muddrad för några år sedan.

            Försjön är svårfiskad om vi nu talar om samma Försjön.
            Den Försjön som jag skriver om ligger ovanför Vrangsjön och är en källsjö som är djup och svårfiskad.
            Största gäddan i Försjön ca. 5 kg o abborre 2-3 hg. I Vrangsjön har jag fått 7 abborrar över 1 kg och väldigt många mellan 3 hg - 1kg på spinnare.
            Abborrarna fanns över hela sjön i under 60- o 70-talet.
            Click image for larger version  Name:	post-144-0-31963900-1372448587.jpg Views:	0 Size:	256,1 KB ID:	2624354
            Här har du en djupkarta över Ralången och hur den såg ut då. Det är dom flesta gösar som jag har fångat i Ralången på +7 kg.

            Innan muddringen kunde man se att det fångades gösar över 7 kg i Sportfskarnas storfiskeregistrering, men det gör jag inte nu längre.
            https://www.sportfiskarna.se/Storfis...gistreringarna


            Skitfiske!
            Senast ändrad av lsjonsson; 2023-06-04, 06:42.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

              Hej,

              Ok! Ja, det stämmer och jag bodde inne i Aneby samt hade sommarstuga uppe vid Vrangsjön.
              Jag har flyttat från bygden -89 och bor numera i Kalix uppe i Nprrbotten.
              Jag har utforskat en stor del av Svartån och Nobyån. Väldigt grunt i dessa åar.
              Prova att fiska utanför Hästeryd ca 300-400 m från land. Där hade jag mycket av mitt bästa fiske.
              Då fanns det ett hygge på Hästeryds mark som man såg ifrån sjön och där låg jag och fiskade mycket med gott resultat.
              Jag vet inte hur fisket är i Ralången efter den blev muddrad för några år sedan.

              Försjön är svårfiskad om vi nu talar om samma Försjön.
              Den Försjön som jag skriver om ligger ovanför Vrangsjön och är en källsjö som är djup och svårfiskad.
              Största gäddan i Försjön ca. 5 kg o abborre 2-3 hg. I Vrangsjön har jag fått 7 abborrar över 1 kg och väldigt många mellan 3 hg - 1kg på spinnare.
              Abborrarna fanns över hela sjön i under 60- o 70-talet.
              Click image for larger version Name:	post-144-0-31963900-1372448587.jpg Views:	0 Size:	256,1 KB ID:	2624354
              Här har du en djupkarta över Ralången och hur den såg ut då. Det är dom flesta gösar som jag har fångat i Ralången på +7 kg.

              Innan muddringen kunde man se att det fångades gösar över 7 kg i Sportfskarnas storfiskeregistrering, men det gör jag inte nu längre.
              https://www.sportfiskarna.se/Storfis...gistreringarna


              Skitfiske!

              Hej, vad jag(folk som jag pratar med här i trakten) kallar försjön är en liten ”sjö”/stor vik innan stora delen av ralången. Jag ringade in den på kartan. Lite osäker på vart hästeryd ligger, du kan se på bilden vad jag fick upp som hästeryd på Google maps. Dock så vet jag inte om det är det du menar. Detdär hygget du pratade om är jag lite osäker på vart det ligger, det var ju ganska så länge sedan du var här så det kanske inte syns lika mycket nu. Men vid demhär ställena, hade du bara testat ställa dig lite här och där och fiskat eller? Jag har själv inte fiskat så mycket i sjöar, mest svartån vid frinnaryd men det har blivit så himla dåligt de senaste åren. Hösten 2020 fångade jag massor av fina borrar vid bilbron vid frinnaryd men sen dess har jag inte fångat en ända abborre. Jag såg dock en man fånga 2 abborrar över 1kg förra våren. När det kommer till gäddor så är det största jag fångat 3,8kg och över 30 gäddor under det. Snittet i ån är typ 1kg vilket är ganska så dåligt.

              På kartan du skickade finns det massa kryss, vad står det för? Djup eller stora fiskar? Kan nog inte vara djup men det är riktigt stora fiskar du måste ha fångat om det nu är det dem betyder.
              Jag har en deeper som jag kört med lite gran och jag skulle säga att 2m zonen längst upp i sjön är ca 1-0,5m djupare.
              Bifogade filer
              Senast ändrad av Zulan333; 2023-06-04, 12:16.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Zulan333 Visa inlägg


                Hej, vad jag(folk som jag pratar med här i trakten) kallar försjön är en liten ”sjö”/stor vik innan stora delen av ralången. Jag ringade in den på kartan. Lite osäker på vart hästeryd ligger, du kan se på bilden vad jag fick upp som hästeryd på Google maps. Dock så vet jag inte om det är det du menar. Detdär hygget du pratade om är jag lite osäker på vart det ligger, det var ju ganska så länge sedan du var här så det kanske inte syns lika mycket nu. Men vid demhär ställena, hade du bara testat ställa dig lite här och där och fiskat eller? Jag har själv inte fiskat så mycket i sjöar, mest svartån vid frinnaryd men det har blivit så himla dåligt de senaste åren. Hösten 2020 fångade jag massor av fina borrar vid bilbron vid frinnaryd men sen dess har jag inte fångat en ända abborre. Jag såg dock en man fånga 2 abborrar över 1kg förra våren. När det kommer till gäddor så är det största jag fångat 3,8kg och över 30 gäddor under det. Snittet i ån är typ 1kg vilket är ganska så dåligt.

                På kartan du skickade finns det massa kryss, vad står det för? Djup eller stora fiskar? Kan nog inte vara djup men det är riktigt stora fiskar du måste ha fångat om det nu är det dem betyder.
                Jag har en deeper som jag kört med lite gran och jag skulle säga att 2m zonen längst upp i sjön är ca 1-0,5m djupare.
                Ok! Det var ett nytt namn för mig! Det har jag aldrig hört förut. Du har säkert varit i Tranås och åkt från Sunnhultsbrunn ner till Frinnaryd.
                Någon km innan du kommer fram till Frinnaryd så går en grusväg söder ut till Hästeryd,
                Sjöstugan som syns på kartan ligger nästan nedanför Hästeryd. X på kartan är där jag har fångat stora gösar på +7 kg och många gösar mellan 4-7 kg.
                Du får be pappa att ni åker ut på en åktur runt sjön så att du får se vad gårdarna heter.

                Det finns 2 vobblers som är/var riktigt heta i Ralången under min tid och det var Rapala 18 cm S (Silver) och 18 cm GFR (Guld flouorcerande röd).
                https://www.fiske.se/rapala-flytande...UaAponEALw_wcB
                Det var dom mest fångstgivande vobblerna som jag använde i sjön. Det har hänt mig några gånger när jag har fått gös på kroken så har den nappat så hårt så har den satt djupa huggmärken efter sina tänder i vobblerna.

                Felet med Ralången är när det blir för varmt är att den blommar o blir en massa alger ovanpå ytan och då är fisket värdelöst i sjön.
                Även under rötmånaden som är mellan 22 juli-24 aug är det i princip helt dött på gös.
                När blir det kanonfiske? Jo efter det att det har varit ett riktigt oväder med hård vind, åska, blixtrar o regn så att det har rört om i vattnet o syresatt vattnet ordentligt.
                Titta i den här länken längst ned när vi gjorde filmen.
                Filmen gjordes dagarna efter midsommar. Måndag morgon började med regn, hård nordanvind och ett kanonfiske. Flera gösar på +5 kg o några gäddor fick vi också.
                https://www.fiskesnack.com/forum/lok...lv#post2623716

                Skitfiske!
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                  Ok! Det var ett nytt namn för mig! Det har jag aldrig hört förut. Du har säkert varit i Tranås och åkt från Sunnhultsbrunn ner till Frinnaryd.
                  Någon km innan du kommer fram till Frinnaryd så går en grusväg söder ut till Hästeryd,
                  Sjöstugan som syns på kartan ligger nästan nedanför Hästeryd. X på kartan är där jag har fångat stora gösar på +7 kg och många gösar mellan 4-7 kg.
                  Du får be pappa att ni åker ut på en åktur runt sjön så att du får se vad gårdarna heter.

                  Det finns 2 vobblers som är/var riktigt heta i Ralången under min tid och det var Rapala 18 cm S (Silver) och 18 cm GFR (Guld flouorcerande röd).
                  https://www.fiske.se/rapala-flytande...UaAponEALw_wcB
                  Det var dom mest fångstgivande vobblerna som jag använde i sjön. Det har hänt mig några gånger när jag har fått gös på kroken så har den nappat så hårt så har den satt djupa huggmärken efter sina tänder i vobblerna.

                  Felet med Ralången är när det blir för varmt är att den blommar o blir en massa alger ovanpå ytan och då är fisket värdelöst i sjön.
                  Även under rötmånaden som är mellan 22 juli-24 aug är det i princip helt dött på gös.
                  När blir det kanonfiske? Jo efter det att det har varit ett riktigt oväder med hård vind, åska, blixtrar o regn så att det har rört om i vattnet o syresatt vattnet ordentligt.
                  Titta i den här länken längst ned när vi gjorde filmen.
                  Filmen gjordes dagarna efter midsommar. Måndag morgon började med regn, hård nordanvind och ett kanonfiske. Flera gösar på +5 kg o några gäddor fick vi också.
                  https://www.fiskesnack.com/forum/lok...lv#post2623716

                  Skitfiske!
                  Intressant, som sagt jag har inget emot gös men gädda is the shit liksom. Så jävla coola och grymma. Fast jag antar att gädda och gös håller sig på samma ställe.

                  finns det något annat sätt jag kan skriva till dig? Så jag slipper leta efter dig och svara dig i helt irrelevanta chatter. Jag kan även skicka lite bilder/ videos om du är lite nyfiken på hur det ser ut eller eventuella fångster. Jag har liksom tusen frågor och det kommer nya hela tiden. Jag förstår dock om du inte orkar/vill

                  Kommentera


                  • https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ariant=1524013

                    Helnöjd med den här använder den när jag kör med jerkbaits.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
                      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ariant=1524013

                      Helnöjd med den här använder den när jag kör med jerkbaits.
                      körde också med dem, de är bra men jag tycker att de är ganska dyra. Mycket billigare att knyta själv

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 658 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av husbehov, 2021-07-22, 20:08
                      7 svar
                      907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      228 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      207 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X