Göstrolling för första gången! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling för första gången!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Intressant om gösfisket men använd gärna kommatecken, punkt och styckeindelning mer ofta om så möjligt. Det underlättar läsningen och förståelsen avsevärt för mig och säkert andra.

    Jäklar Stefan, vilken gösfiskare! Kanske var det dig man läste om i FJ för en herrans massa år sedan! Ralången var beryktad! Har jag ens en över 7kg? Tveksamt.

    Hur kunde du lämna det gösfisket för Kalix?! Kanonjobb eller blixtkär?
    Jaja, det försöker jag göra iaf! Visst gör det det!

    Tack!
    Där hade jag flyt o fick visa min skicklighet på att få upp dom i båten!
    Ja, jag hade min storhetstid under slutet av 70-talet o långt in på 80-talet tills jag flyttade -89 till Luleå för studier på LTU.
    Har du kvar FJ:s årsböcker från den tiden o även sportfiskaren så hittar du mig där. Bästa kvällen-natten var när jag fick 2 gösar som vägde nästan 20 kg ihop. 11,26 resp. 8,4 kg.
    Under den tiden så träffade jag min blivande o nuvarande fru. En snäll o trevlig jänta från en by efter Kalix älv.
    Hon kommer från Bondersbyn o är en bondflicka. Så jakt o fiske ingick i giftemålet.
    https://www.google.se/search?q=Bonde...w=1536&bih=738
    Älvfisket är något helt annat än insjöfisket. En verklig utmaning o någon lax har jag inte fått ännu på spö men lite havsöringar däremot.
    Senast ändrad av lsjonsson; 2018-08-29, 04:49.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      Hej Stefan Jonsson;


      Genom åren får vi nya vänner och idoler. Både Jan Olsson och Olof Johansson (Fiskejournalen) tillhörde mina favoriter redan på 1970-talet...



      Go for the Big Walleyes!

      Old Firehand
      Leif Engström
      Om jag inte minns helt fel så figurerade du också i fiskepressen med en o en annan stor gädda på +10 kg.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
        Om jag inte minns helt fel så figurerade du också i fiskepressen med en o en annan stor gädda på +10 kg.

        Hej Isjonsson;


        Det var i Amatörfiskenytt och Svenskt Fiske jag började skriva på 1950- och 1960-talet. Då handlade några av mina artiklar om Laxfiske i Altaelva, Havsöringsfiske i Östersjön och Öringfiske i svenska insjöar...

        Bästa flugfisket efter Lax hade jag i Altaelva tillsammans med min svåger Nikolai Hammari somrarna 1963 och 1964....

        På den tiden var Olle W. Nilssson redaktör i Svenskt Fiske och Bengt Öste en av de kunniga skribenterna...

        Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2018-08-29, 10:07.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
          Jaja, det försöker jag göra iaf! Visst gör det det!

          Tack!
          Där hade jag flyt o fick visa min skicklighet på att få upp dom i båten!
          Ja, jag hade min storhetstid under slutet av 70-talet o långt in på 80-talet tills jag flyttade -89 till Luleå för studier på LTU.
          Har du kvar FJ:s årsböcker från den tiden o även sportfiskaren så hittar du mig där. Bästa kvällen-natten var när jag fick 2 gösar som vägde nästan 20 kg ihop. 11,26 resp. 8,4 kg.
          Under den tiden så träffade jag min blivande o nuvarande fru. En snäll o trevlig jänta från en by efter Kalix älv.
          Hon kommer från Bondersbyn o är en bondflicka. Så jakt o fiske ingick i giftemålet.
          https://www.google.se/search?q=Bonde...w=1536&bih=738
          Älvfisket är något helt annat än insjöfisket. En verklig utmaning o någon lax har jag inte fått ännu på spö men lite havsöringar däremot.
          Oj förlåt Stefan, det var inte dig jag avsåg inledningsvis i mitt förra inlägg utan jag syftade på det kursiverade långa inlägget om gösfiske. Intressant som sagt, men svårläst. Och får man välja mellan gös å jänta/studier och dessutom får chans på lax och älg så är valet inte så svårt!
          Senast ändrad av anteman; 2018-08-29, 10:44.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Hej Isjonsson;


            Det var i Amatörfiskenytt och Svenskt Fiske jag började skriva på 1950- och 1960-talet. Då handlade några av mina artiklar om Laxfiske i Altaelva, Havsöringsfiske i Östersjön och Öringfiske i svenska insjöar...

            Bästa flugfisket efter Lax hade jag i Altaelva tillsammans med min svåger Nikolai Hammari somrarna 1963 och 1964....

            På den tiden var Olle W. Nilssson redaktör i Svenskt Fiske och Bengt Öste en av de kunniga skribenterna...

            Old Firehand
            Leif Engström
            Dom där årtalen var långt före min storhetestid. Jag är född -53. Bengt Öste o Olle W Nilsson minns jag.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Oj förlåt Stefan, det var inte dig jag avsåg inledningsvis i mitt förra inlägg utan jag syftade på det kursiverade långa inlägget om gösfiske. Intressant som sagt, men svårläst. Och får man välja mellan gös å jänta/studier och dessutom får chans på lax och älg så är valet inte så svårt!
              Ok! Jag är själv irriterad på dom som inte kan placera ut olika tecken på rätt plats. Jag gör så gott jag kan.

              Hehe! Nej, det var inte så svårt!
              Kikade du i länken på fotona från byn? Vad tyckte du om dom i så fall?
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #27
                Stjärnan syns nere i h. hörn.
                Click image for larger version

Name:	Trollingfilm från tiden då jag var mest aktiv 1981.jpg
Views:	10
Size:	50,5 KB
ID:	1787591
                Min snittvikt o även dom som var med mig ut o fiskade gös hade en snittvikt över 3,5-4 kg.
                Gös under 3 kg har jag knappt sett i Ralången men jag vet att det finns o tillväxten är god.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
                  ....
                  Kikade du i länken på fotona från byn? Vad tyckte du om dom i så fall?
                  Fina bilder på fina vyer! Att bo så nära naturen är säkert något helt annat än att bo i en stad som Uppsala, sannolikt på gott och ont...
                  Det viktigaste är nog inte var utan med vem...?

                  Ur fiskesynpunkt är inte Uppsala direkt en strategisk ort... Men vi har en massa gös i Ekoln även om de stora saknas mig...

                  Ursäkta är om det blev lite OT!

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Fina bilder på fina vyer! Att bo så nära naturen är säkert något helt annat än att bo i en stad som Uppsala, sannolikt på gott och ont...
                    Det viktigaste är nog inte var utan med vem...?

                    Ur fiskesynpunkt är inte Uppsala direkt en strategisk ort... Men vi har en massa gös i Ekoln även om de stora saknas mig...

                    Ursäkta är om det blev lite OT!
                    Ja, det är det verkligen! Kalix älv delar byn i 2 delar.
                    Fruns morfar var färjeskötare tills bron blev byggd.
                    Ja, det är det verkligen!

                    Ja, jag har fföljt fiskepressen o läst alla deras repotage o det har väl varit något därifrån om jag inte minns fel.

                    Du behöver inte be mig om ursäkt men trådskaren kanske!

                    Sedan har vi sådan här kramgoa djur hos också.
                    Fick ett foto på den på ca 60 m en sen sommarkväll för x år sedan.
                    Click image for larger version

Name:	Här var det nära. -090630.jpg
Views:	2
Size:	132,3 KB
ID:	1787592
                    Jag har väl sett tiotalet nallar här uppe. ensamma o en hona med ungar.
                    Honan o ungarna var på en myr nedanför mitt älgpass när jag kom dit efter lunch.
                    Honan låg på rygg medan hennes ungar sprang runt på myren o busade o klättrade i små myrbjörkar o sedan hem till mamma för en tissetår o sedan bar det iväg på mer bus igen.

                    17 också att man inte hade en ordentlig kamera med sig vid detta tillfälle för det lär jag aldrig få uppleva igen, tror jag.
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera


                    • #30
                      Ang. nallen på fotot så hade jag några 100 m till bilen, så det var ett spännande ögonblick att vara så nära nalle o den var välvuxen.
                      Jag hade väl lite tur för utgången hade kunnat bli helt annorlunda.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 721 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X