Hur djupt kan man behöva trolla Mälargösen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur djupt kan man behöva trolla Mälargösen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur djupt kan man behöva trolla Mälargösen?

    Hejsan!

    Är ny på forumet, har trollat en del på Mälaren och ofta sett betesfisken gå på 15 meter eller ännu djupare. Är det någon vits med att trolla med vobblern i dessa stimm?
    Hört att gösar på dessa djup är inaktiva? Är det värt att köpa en paravan som kan släpa 150 gr bly och komma ner på dessa djup i Mälaren?

    mvh Hillbillbo

  • #2
    Jag vet inget om göstrolling i Mälaren men jag vet att det inte är särskilt lämpligt att fiska på så stort djup om man inte har för avsikt att bonka fisken och äta den. Det finns redan trådar här om vad som händer med gösen och simblåsan om man drar upp den från 15 meter. Själv fiskar jag inte gärna djupare än åtta-tio meter om jag ska sätta tillbaka fisken(vilket brukar vara det vanliga eftersom jag inte längre får fisk över godkändmåttet i "min" sjö). Skit fiske! Gösta

    Kommentera


    • #3


      Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      Jag vet inget om göstrolling i Mälaren men jag vet att det inte är särskilt lämpligt att fiska på så stort djup om man inte har för avsikt att bonka fisken och äta den. Det finns redan trådar här om vad som händer med gösen och simblåsan om man drar upp den från 15 meter. Själv fiskar jag inte gärna djupare än åtta-tio meter om jag ska sätta tillbaka fisken(vilket brukar vara det vanliga eftersom jag inte längre får fisk över godkändmåttet i "min" sjö). Skit fiske! Gösta
      Hej Gösta ;

      Gösen är en långsam simmare som gärna förföljer sitt byte en längre sträcka ända tills den med försiktiga nafs försöker fånga bytet....

      Jag har lyckats locka Gösar i Mälaren till hugg från 0,5 meter under ytan och ner till 25 meters djup vid trolling med hårt vickande wobbler eller lätta fladdrande skeddrag mellan 1,0 och 2,3 knops fart.... Idealfarten vid min egen trolling efter Gös har varit 1,2 till 1,3 knop....

      Go for the Big Walleyes!

      Old Firehand
      Leif Engström
      Senast ändrad av Old Firehand; 2018-11-28, 18:08.

      Kommentera


      • #4
        Hej Leif, du som kan detta, behöver jag få ner mina Wobbler på 15 meter om betesfisken går så djupt?
        Finns det någon formel man kan använda sig av med de olika parametrar som finns när man tex trollar Gös för att veta vilket djup ens Wobbler befinner sig på?

        Mvh Hillbillbo

        Kommentera


        • #5
          Det finns en formel och den säger att man inte ska fiska på gös djupare än 10m pga tryckskador som kan bli på gösen om man tar den för djupt. Sen har du här en riktig dräparvobbler med utbytbara skedar så du lätt kan skicka ner den till önskat djup och den heter mega stumper.
          Senast ändrad av RUSTY HOOK; 2018-11-26, 21:00.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
            Det finns en formel och den säger att man inte ska fiska på gös djupare än 10m pga tryckskador som kan bli på gösen om man tar den för djupt. Sen har du här en riktig dräparvobbler med utbytbara skedar så du lätt kan skicka ner den till önskat djup och den heter mega stumper.
            Mycket intressant! Jag läser gärna evidensbaserad info om tryckskador på Gös. Har du någon länk att skicka?

            mvh

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Hillbillbo Visa inlägg

              Mycket intressant! Jag läser gärna evidensbaserad info om tryckskador på Gös. Har du någon länk att skicka?

              mvh
              Googla på t ex "barotrauma walleye" (nu är ju inte walleye exakt samma art som vår gös, men väldigt nära besläktad....).

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Hillbillbo Visa inlägg
                Hej Leif, du som kan detta, behöver jag få ner mina Wobbler på 15 meter om betesfisken går så djupt?
                Finns det någon formel man kan använda sig av med de olika parametrar som finns när man tex trollar Gös för att veta vilket djup ens Wobbler befinner sig på?

                Mvh Hillbillbo
                Hej Hillbillbo;

                Stora multirullar med leadcorelinor, djupriggar, Hakevaparavaner samt tunga päronsänken är några av hjälpmedlen för att få ner dina wobbler på önskade djup....

                "Jag har lyckats locka Gösar i Mälaren till hugg från 0,5 meter under ytan och ner till 25 meters djup vid trolling med hårt vickande wobbler eller lätta fladdrande skeddrag mellan 1,0 och 2,3 knops fart.... Idealfarten vid min egen trolling efter Gös har varit 1,2 till 1,3 knop...."

                Själv har jag trollat från djupare vatten in mot grundare vatten med långsamt sluttande botten för att se vid vilka djup wobblerna börjar stöta i botten. Sedan har jag åkt tillbaka för att mäta aktuella djup med ekolodets hjälp....

                Med vänlig fiskehälsning,
                Old Firehand
                Leif Engström

                Ps. Ett av mina första ekolod ser du om du klickar på texten här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm . Ds.
                Senast ändrad av Old Firehand; 2018-11-28, 18:06.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                  Googla på t ex "barotrauma walleye" (nu är ju inte walleye exakt samma art som vår gös, men väldigt nära besläktad....).
                  Tackar

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                    Hej Hillbillbo;

                    Stora multirullar med leadcorelinor, djupriggar, Hakevaparavaner samt tunga päronsänken är några av hjälpmedlen för att få ner dina wobbler på önskade djup....

                    Själv har jag trollat från djupare vatten in mot grundare vatten med långsamt sluttande botten för att se vid vilka djup wobblerna börjar stöta i botten. Sedan har jag åkt tillbaka för att mäta aktuella djup med ekolodets hjälp....

                    Med vänlig hälsning,
                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    Ps. Ett av mina första ekolod ser du om du klickar på texten här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm . Ds.
                    Tackar så mycket för svar! Att blya ner betet kan jag
                    men min fråga rörde sig mer om det är lönt att fiska på dessa djup efter gösen i Mälaren. Alltså är den huggvillig där om man ser betesfisk på lodet vid 15 m.

                    Vill förtydliga att jag inte är intresserad huruvida det är etiskt eller ej att fiska på dessa djup med tanke på gösens simblåsa. Det är en annan fråga.

                    mvh

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                    125 svar
                    19 721 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                    3 svar
                    241 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                    7 svar
                    549 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                    7 svar
                    215 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Arbetar...
                    X