Hur djupt kan man behöva trolla Mälargösen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur djupt kan man behöva trolla Mälargösen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Hillbillbo Visa inlägg
    Hejsan!

    Är ny på forumet, har trollat en del på Mälaren och ofta sett betesfisken gå på 15 meter eller ännu djupare. Är det någon vits med att trolla med vobblern i dessa stimm?
    Hört att gösar på dessa djup är inaktiva? Är det värt att köpa en paravan som kan släpa 150 gr bly och komma ner på dessa djup i Mälaren?

    mvh Hillbillbo

    Hej,

    Du har inte funderat på att prova o meta gös? Försök att fånga 10-15 mört o lägg dig ute på djupet o gärna med ankare där du ser fisken för jag tolkar det som att du har ett/har tillgång till ekolod. 2-3 spön kan man hantera själv när man metar.
    Jag jagade gös utanför Aneby medans jag bodde där, men jag lyckade aldrig fånga någon den här årstiden. Det blev mest pinnar (gäddor mindre än 10 kg). Du får nog leta efter gösen på 10-15 m djup el. kanske djupare. Ralången som var mitt hemmavatten utanför Aneby var inte mer än 5 m djup så jag hade inga sådana djup att fiska i men fick aldrig någon gös senare än i sept.
    I övrigt så har jag fångat 17 gösar över 7 kg med topp på 11,26 kg i Ralången.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg


      Hej,

      Du har inte funderat på att prova o meta gös? Försök att fånga 10-15 mört o lägg dig ute på djupet o gärna med ankare där du ser fisken för jag tolkar det som att du har ett/har tillgång till ekolod. 2-3 spön kan man hantera själv när man metar.
      Jag jagade gös utanför Aneby medans jag bodde där, men jag lyckade aldrig fånga någon den här årstiden. Det blev mest pinnar (gäddor mindre än 10 kg). Du får nog leta efter gösen på 10-15 m djup el. kanske djupare. Ralången som var mitt hemmavatten utanför Aneby var inte mer än 5 m djup så jag hade inga sådana djup att fiska i men fick aldrig någon gös senare än i sept.
      I övrigt så har jag fångat 17 gösar över 7 kg med topp på 11,26 kg i Ralången.
      Tack för svar! Mete är en kul metod också Otroligt fina fiskar du fått, sånt blir man avis påTyvärr erbjuder inte Mälaren sådant fiske:/

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Hillbillbo Visa inlägg

        Tack för svar! Mete är en kul metod också Otroligt fina fiskar du fått, sånt blir man avis påTyvärr erbjuder inte Mälaren sådant fiske:/
        Ja, det är det!
        Det finns en sjö n Huskvarna som heter Ylen, men den är inte lika stor som Mälaren men där finns också fantastiskt fina gösar upp till 7-9 kg som har fångats på spö o flera stora på mete. Ylen är em sjö med väldigt lite öar men djupt vatten o där metar dom gös under högsommaren ner till runt 10 m o får fina matfiskar. Jag vet ju inte var gösen håller till i Mälaren men man kan få en indikation på var bästa gösfisket finns där man ser många båtar ute i samma omr. Ylen är en sådan sjö där bästa gösfisket finns på v o n sidan samt mitt ute i sjön.

        Jag kan nämna en sak till ang. Ralången i mitt första inlägg o det är att den minsta gösen i Ralången låg på +3 kg.. Aldrig en gös under 3 kg i den sjön. Ingen av mina kompisar fick någon heller som var med mig vid olika tillfällen.
        Här har du lite mer om mig i länken under presentation

        https://www.fiskesnack.com/forum/om-...%A4r-lsjonsson
        Senast ändrad av lsjonsson; 2018-11-28, 15:08.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
        125 svar
        19 692 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg lsjonsson  
        Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
        3 svar
        232 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg profilnamnet  
        Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
        7 svar
        536 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
        7 svar
        208 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg tre S
        av tre S
         
        Arbetar...
        X