Trollingtaktik i barndomssjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingtaktik i barndomssjön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trollingtaktik i barndomssjön

    Jag ska testa min sjö som jag inte fiskat i på 25 år(testade 2ggr förra året)
    denna sjö är väldigt grund, jag hittade inga djuphålor att tala om utan 2,2m till 2,8m i stort sett 80% av sjön.

    Jag tänkte göra en ordentlig test nu om nån vecka på gädda, senare abborre.
    det finns även mört,brax,lite kräftor och har funnits ål, lite sutare.

    Då den är grund så tänkte jag köra med 2 paravaner och ett spö bakom båten.

    Hur skulle ni taktiskt sett börjat, mycket har ju förändrats på 25 år, förra sommaren så fick jag 3 gäddor på 4-5kg och 1 abborre på 1,8kg.

    så det finns potensial för stor fisk.

    Spontant så tänkte jag trolla och kartlägga botten och kanske hitta någon djuphåla, nu i vår köra från grunda vikar till nästa grund vik.
    har 5 spön så jag riggar 3 för trolling och 2 för fiska av de grunda vikarna.
    Vilka beten är ett måste?

    Förr funkade wobler hilo röd vit, atom och reflex spinnare.
    Jag får nog tyvärr inte tag i betesfisk utan det måste bli vanliga drag.

    antar jag ska fiska på ca 1,5-2m m djup?
    alla tips mottages
    shadow rap ser intressant ut i mörtfärg, något annat måste bete?

  • #2
    I en så grund sjö hade jag nog kört beten som bara gick på ca 0,5m. Då exponeras betet mycke bättre för fisken. Och varken gäddan eller borren har något emot o stiga och attakera underifrån. Skulle nog påstå att de föredrar det då dom kan attakera osedda av bytet.

    Kommentera


    • #3
      Tack för input.
      vilka "nya" beten ska jag testa?

      jag räknar med att köpa paravaner, får inte tag i small men blir nog ghost medium, så betena bör ju funka med paravan.
      Tänkte lägga en beställning hos olssons i veckan, så jag är redo till 1 april typ.

      Kommentera


      • #4
        Ska du kasta vissa beten i vikar som du skriver skulle jag prova en popper alla dar i veckan dessutom roliga hugg i ytan.är det mycke vass etc finns ytgående större spinnare med vasskydd bluefox bla.Dessutom skulle jag trolla som ovanstående skrivare med ytgående wobblers finns många varianter av dom.Se upp för fåglar bara ibland vill dom dyka på beterna.

        Kommentera


        • #5
          Långt ifrån någon expert men har viss erfarenhet av gäddtrolling i liknande sjöar. Mina tips är:
          - Stora beten (min favorit är Line Thru Roach 32 cm i Firetiger).
          - Paravaner bl.a. så att du kan köra mer djupgående beten grundare genom kort släpp.
          - Är detta en i stort sett helt platt sjö kan minsta lilla grop vara en potentiell hot spot. En sjö jag fiskar i är i stort sett 2 meter hela sjön men på ett litet ställe slutar det ner mot 2.8-2.9 meter och där är det väldigt koncentrerat med betesfisk och predatorer vissa delar av året. Kartlägg sjön ordentlig, lätt att missa liknande ställen.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Honkamaa Visa inlägg
            Långt ifrån någon expert men har viss erfarenhet av gäddtrolling i liknande sjöar. Mina tips är:
            - Stora beten (min favorit är Line Thru Roach 32 cm i Firetiger).
            - Paravaner bl.a. så att du kan köra mer djupgående beten grundare genom kort släpp.
            - Är detta en i stort sett helt platt sjö kan minsta lilla grop vara en potentiell hot spot. En sjö jag fiskar i är i stort sett 2 meter hela sjön men på ett litet ställe slutar det ner mot 2.8-2.9 meter och där är det väldigt koncentrerat med betesfisk och predatorer vissa delar av året. Kartlägg sjön ordentlig, lätt att missa liknande ställen.
            tackar
            jo jag började att kartlägga sjön förra året men blev bara 2 eller om det var 3 pass.

            Jag har nog ändrat lite i taktiken och kommer att försöka testa flötestrolling, dock så går det ju saktare så det blir kanske både och.
            planen är 3 spön , två med paravaner.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
            125 svar
            19 692 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
            3 svar
            232 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg profilnamnet  
            Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
            7 svar
            536 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
            7 svar
            208 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg tre S
            av tre S
             
            Arbetar...
            X