Sidoparavan till två spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sidoparavan till två spön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Carlizz Visa inlägg

    Häftigt!
    https://www.olssonsfiske.se/marinele...rance-hook2-4x Tror du att denna är något att ha? Enkel stt lära sig och se fisk på?
    Hej Carlizz;

    Mitt råd är köp nämnda Lowrance ekolod hos Olssons Fiske... Ekolodet kommer att bli dina framtida undervattensögon....
    Bernt Olsson, som startade Olssons Fiske i Tibro var en av mina, dvs LEF Sport & Marinprodukter AB;s bästa kunder ända sedan år 1972 och många år framåt...

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm




    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Carlizz Visa inlägg

      Ja, men måste väl finnas något smidigt sätt att få ut betena lite i sidled? Behöver inte vara mycket, bara så de kommer undan båten liten, vlir en del svängar o känna lite risky för trassel utan att få ut dem lite.
      det går oftast att fippla me dragen i sig om man vill att dom
      ska dra lite mera åt höger eller vänster, beror dock på vilka slags beten du fiskar men wöbblerz e enkla å tweaka till å gå antingen mer h/v bara genom å böjja lite försiktigt i nosöglan! (lite beroende på vad för slags wöbblerz...)

      annars är risken för trassel ändå rätt så liten med två spön, om det inte är så att du promt känner att du MÅSTE fiska just
      två exakt likadana beten med exakt lika långt släpp... men, fiskar du två olika (eller två likadana men olika längd linsläpp) slags vobbler så är oftas trasselrisken rätt liten...

      mvh/peter
      https://www.facebook.com/OKspinners/

      Kommentera


      • #13
        När jag sysslade med bonntrolling på 1990-talet så fick vi mest fisk på sidoparavanerna, så jag rekommenderar dem definitivt, särskilt på grundare vatten där fisken skräms av båten och väjer åt sidan. Om man fiskar med två spön så kan det ena vara försett med paravan, då kan man tex kamma av en strand- eller vasskant utan att komma för nära med båten.

        Kommentera


        • #14
          Hej

          Trollar du grunt eller i åar eller andra ställen där du vill undvika bottennapp / ej känner till djupen så rekommenderar jag absolut paravan och då ghosts paravaner, de är oslagbara! Har testat säkert 6-7 olika sorters paravaner och det är inte ens nära! De är i särklass bäst

          Ytterligare ett tips är att bara ha 1-1.5 meter lina till betet bakom paravanen, då riskerar du aldrig bottennapp samt att paravanen bidrar med att locka till sig rovfisk (får många hugg på just själva paravanen)

          Brukar köra 6 spön när jag är själv i en mindre grundsjö, kör 3 paravaner per sida och med korta släpp får du mycket fisk och sällan eller aldrig trassel eller krångel då det är så lite lina ute

          Men det går naturligtvis bra att köra med 2 spön utan paravan också, är det djupare än 4 meter brukar de sällan skygga! är det grundare än så tenderar paravanerna en bit ut från båten att ge fisk så risken är att de skyggar för båten i dessa fall

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
            Hej

            Trollar du grunt eller i åar eller andra ställen där du vill undvika bottennapp / ej känner till djupen så rekommenderar jag absolut paravan och då ghosts paravaner, de är oslagbara! Har testat säkert 6-7 olika sorters paravaner och det är inte ens nära! De är i särklass bäst

            Ytterligare ett tips är att bara ha 1-1.5 meter lina till betet bakom paravanen, då riskerar du aldrig bottennapp samt att paravanen bidrar med att locka till sig rovfisk (får många hugg på just själva paravanen)

            Brukar köra 6 spön när jag är själv i en mindre grundsjö, kör 3 paravaner per sida och med korta släpp får du mycket fisk och sällan eller aldrig trassel eller krångel då det är så lite lina ute

            Men det går naturligtvis bra att köra med 2 spön utan paravan också, är det djupare än 4 meter brukar de sällan skygga! är det grundare än så tenderar paravanerna en bit ut från båten att ge fisk så risken är att de skyggar för båten i dessa fall
            Är nömmen det gäller, grundaste jag går på är 3,5 och djupaste 11-12. Mestadels över 4-6 m. Kommer säkert gå upp till fler spön om ett dag om jag inte blir nöjd. Det är väl ghost som har supracruz? Ser dem nämnda lite här och var

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Carlizz Visa inlägg
              Hej, tänkte börja trolla lite efter gädda med två spön, och undrar ifall sidoparavan är nödvändigt om jag bara kommer att ha 2 spön? Även om det inte behövs, är det troligare med med mer fisk på paravan? Kommer att trolla med diverse gummibeten från savage gear och westin 20-30 cm.
              Innan vi insåg att OFFSHORE var de sidoparavaner som sträckte bäst speciellt i lite gropig sjö...https://www.offshoretackle.com/planerboards.html ... trollade vi med WILLE och CHURCH sideliners...https://www.in-depthoutdoors.com/com...ipment_886522/ ...

              Old Firehand
              Leif Engström
              Senast ändrad av Old Firehand; 2019-07-04, 15:01.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Carlizz Visa inlägg

                Är nömmen det gäller, grundaste jag går på är 3,5 och djupaste 11-12. Mestadels över 4-6 m. Kommer säkert gå upp till fler spön om ett dag om jag inte blir nöjd. Det är väl ghost som har supracruz? Ser dem nämnda lite här och var
                Nömmen såg ju redigt skoj ut om man kollar en djupkarta!!! gött!!! hoppas du håller tråden här vid liv och återkommer mer längre fram med rapporter på hur det går med paravanerna!!!
                (själv lite i köpartagem på nå paravan kanske)

                sen, angående ekolod, tror allt ger dig sjukt mycket info, vill du vara ekonomisk, köp någe beggat billigt och ett biltemabatteri (det jag kör med) eller om du har pengar finns ju sjuka lod nuförtin!

                lycka till!!! finns ingen större lycka än "enkel" bonntrolling ut på vattnet!

                mvh/peter
                https://www.facebook.com/OKspinners/

                Kommentera


                • #18
                  Vill du göra det riktigt smidigt skaffar du gpsstyrd frontmonterad elmotor, kanske tom ihopkopplad med ekolod för att kunna göra avancerade rutter, (eller utan ihopkoppling, och spelar in rutterna bara på själva motorn) sen kan du trolla enkelt själv med många spön och paravaner
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                    Vill du göra det riktigt smidigt skaffar du gpsstyrd frontmonterad elmotor, kanske tom ihopkopplad med ekolod för att kunna göra avancerade rutter, (eller utan ihopkoppling, och spelar in rutterna bara på själva motorn) sen kan du trolla enkelt själv med många spön och paravaner
                    Låter som grejer liite utanför min budget

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

                      Nömmen såg ju redigt skoj ut om man kollar en djupkarta!!! gött!!! hoppas du håller tråden här vid liv och återkommer mer längre fram med rapporter på hur det går med paravanerna!!!
                      (själv lite i köpartagem på nå paravan kanske)

                      sen, angående ekolod, tror allt ger dig sjukt mycket info, vill du vara ekonomisk, köp någe beggat billigt och ett biltemabatteri (det jag kör med) eller om du har pengar finns ju sjuka lod nuförtin!

                      lycka till!!! finns ingen större lycka än "enkel" bonntrolling ut på vattnet!

                      mvh/peter
                      Ajjemän nömmen är riktigt härlig, kan jag absolut göra.. tror du att det ekolodet jag länkade från olssons fiske räcker?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 721 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X