Ryds 535FC - Dubbla batterier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 535FC - Dubbla batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Goldbeard Visa inlägg
    Jag var och köpte ett ventilatonsgaller nu, utrymmet är ventilerat med ett hål i framkant på "soffan". Kommer göra ett baktill så blir det ett självdrag och då borde det vara supersäkert.
    På dagens båt har jeg fast tank, men på min forrige båt gjorde jeg det samme som du. Siden begge utluftingene måtte stå høyt i den båten, festet jeg en slange på innsiden av det bakre som gikk ned til gulvet, slik at bensindamp ble sugd ut også.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Goldbeard Visa inlägg
      Jag var och köpte ett ventilatonsgaller nu, utrymmet är ventilerat med ett hål i framkant på "soffan". Kommer göra ett baktill så blir det ett självdrag och då borde det vara supersäkert.
      Vet ej hur pass lika våra båtar är men i min lilla så finns det färdigt 2 st ventiler på framsidan av soffan, Skulle misstänka att dessa räcker gott och väl. Min båt har varken exploderat eller börjat brinna (än). Innan jag flyttade in mina batterier i hytten så hade jag dubbla till elmotor plus startbatteriet i soffan. Och som jag skrev innan var det pga vikten inte brandfaran jag flyttade batterierna. Men måste tillägga att jag knappast är expert på varken bensin eller gnistbildning osv. Mina batterier står i batteribox och jag är noggrann med mina kablar att de inte glappar eller är slitna. Vid laddning av batterierna (när de stod där bak) så hade jag alltid luckan lite på glänt.

      Kommentera


      • #13
        Okej tack för alla era svar och hjälp. Tror jag blivit lite klokare.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

          Vet ej hur pass lika våra båtar är men i min lilla så finns det färdigt 2 st ventiler på framsidan av soffan, Skulle misstänka att dessa räcker gott och väl. Min båt har varken exploderat eller börjat brinna (än). Innan jag flyttade in mina batterier i hytten så hade jag dubbla till elmotor plus startbatteriet i soffan. Och som jag skrev innan var det pga vikten inte brandfaran jag flyttade batterierna. Men måste tillägga att jag knappast är expert på varken bensin eller gnistbildning osv. Mina batterier står i batteribox och jag är noggrann med mina kablar att de inte glappar eller är slitna. Vid laddning av batterierna (när de stod där bak) så hade jag alltid luckan lite på glänt.
          Föressten har du frontmonterad elmotor? Och isåfall gick det bra att montera utan att flytta pulpitbågarna osv?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Goldbeard Visa inlägg
            Hej,

            Jag har köpt mig en Ryds 535 FC, och vill stoppa in ett förbrukningsbatteri.

            Men har förstått att det inte är någon superhit att ha batterierna i motorrummet med bensin och oljetanken. Så nu är jag lite fundersam på hur jag skall genomföra detta



            Är det någon som har gjort en likande installation på denna båtmodell?



            Tacksam för all hjälp jag kan få
            Hej Goldbeard;

            Jag har två 12-volts parallellkopplade Tudor Nautica 80 Ah marinbatterier under akterbänken i min Buster Magnum...

            Vintertid laddar jag upp batterierna, dvs underhållsladdar dem en gång i månaden för att inte spänningen ska sjunka alltför mycket. De två första Tudor Nautica marinbatterierna i min Buster Magnum köpte jag våren 1998 och bytte dem till nya vårarna 2008 och 2018....https://www.batteriexpressen.se/prod...SABEgLgR_D_BwE ...

            Två av mina parallellkopplade Tudor Nautica från förr ser du om du klickar på texten här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm ....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-24, 17:34.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Goldbeard Visa inlägg

              Föressten har du frontmonterad elmotor? Och isåfall gick det bra att montera utan att flytta pulpitbågarna osv?
              Har elmotorn där bak kopplad till huvudmotorn så det går att styra. Men har nu en frontmotor till min andra båt som sitter på snabbfäste så den är tänkt att ha till rydsen också. Men tyvärr har jag inte hittat någon bra lösning än på det. Men misstänker att minst en måste plockas bort och sen måste man nog bygga ett specialfäste så man får ut motorn lite från båten. Har en ankarlucka där framme med som gör att det blir extra svårt att fästa motorn direkt i båten. Skulle vilja spara ankarluckan men men det blir nog svårt.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
              125 svar
              19 692 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Startad av husbehov, 2021-07-22, 20:08
              7 svar
              907 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
              3 svar
              232 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg profilnamnet  
              Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
              7 svar
              536 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
              7 svar
              208 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg tre S
              av tre S
               
              Arbetar...
              X