fler än tre spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fler än tre spö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av bushwakko Visa inlägg
    Flötestrollar själv med 2 spön + paravaner. Tycker ett 3:e spö mest bidragit med massa strul. Flera påslag? I så fall ytterst marginell ökning, om ens någon.

    Vad är det du vill uppnå med 4 spön som du inte gör med dom 3 du fiskar med idag?
    Jag kan variera mer, djup, storlek

    Jag brukar köra högre upp morgon o kväll
    djupare mitt på dagen, rätt?

    Kommentera


    • #12
      Tanke
      isfiske?
      sätter man oftast inte mörten en meter från botten?
      pgav kallare vatten?

      Kommentera


      • #13
        Generallt så är det som anteman sa. Å det är inte bara att dom har lättare att se tack vare ljus himmel utan för att dom ser uppåt så säga. En gädda kan stiga många meter upp för att ta ett bete men har du betet under han så lär du inte få nå. Så om du kör på en meter från botten så ja... Så börja med att höja dej i genom vatten massorna. Om du ska ligga i mellan skiktet eller bara en bit under ytan får du labba dej fram men upp med betena från botten regionen. Å varför killen som skrev nyss inte förstår varför du vill ha fler spön förstår inte jag däremot. Om en kille står å kastar så har han en viss chans att få napp. Om han ha tre kompisar med sig som sprider ut sig å kastar så är det väl ganska självklart att chanserna har radikalt ökats för att få fisk. Å har du kört ett tag med 2 para så dka det inte bli så mycket svårare att öka till 4 eller t.o.m 6. 3 på vardera sida. Du behöver inte ha så långt som 25 meter mellan paravanerna. Å du vet att man kör grundas ytterst å djupar på mot båten så att säga. Alltså spöt närmst båten djupast. Det är bara att slänga
        ut 2 på vardera sida å testa. Lycka till

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
          Tanke
          isfiske?
          sätter man oftast inte mörten en meter från botten?
          pgav kallare vatten?
          Hehe.

          Vid ismete placerar jag betesfisken 0,5 m - 3 m under iskanten, även där djupet är 15+ m. Undantaget är ev. om vattnet jag fiskar i är väldigt mörkt/grumligt.

          Håller för övrigt med enligt tidigare inlägg. Upp med betesfiskarna!

          Mvh,
          Lucas

          "Stockholm Fishing" @ Facebook

          Kommentera


          • #15
            Jag kör oavsett flötestrolling eller ordinär trolling med wobbler 4 spön, det känns smidigt när man oftast är ensam.
            Alla 4 med paravaner.

            Vill jag och får jag så går jag upp till 6 spön, då är de skönast att ha front elmotorn med så man kan låsa en position och få händerna fria.

            Men flera vatten i min närhet där man begränsat till maximalt 4 spön från motordriven båt.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av mini72 Visa inlägg
              Generallt så är det som anteman sa. Å det är inte bara att dom har lättare att se tack vare ljus himmel utan för att dom ser uppåt så säga. En gädda kan stiga många meter upp för att ta ett bete men har du betet under han så lär du inte få nå. Så om du kör på en meter från botten så ja... Så börja med att höja dej i genom vatten massorna. Om du ska ligga i mellan skiktet eller bara en bit under ytan får du labba dej fram men upp med betena från botten regionen. Å varför killen som skrev nyss inte förstår varför du vill ha fler spön förstår inte jag däremot. Om en kille står å kastar så har han en viss chans att få napp. Om han ha tre kompisar med sig som sprider ut sig å kastar så är det väl ganska självklart att chanserna har radikalt ökats för att få fisk. Å har du kört ett tag med 2 para så dka det inte bli så mycket svårare att öka till 4 eller t.o.m 6. 3 på vardera sida. Du behöver inte ha så långt som 25 meter mellan paravanerna. Å du vet att man kör grundas ytterst å djupar på mot båten så att säga. Alltså spöt närmst båten djupast. Det är bara att slänga
              ut 2 på vardera sida å testa. Lycka till
              hmm, ok, jag kan då börja med att ha alla tre1 meter under ytan,, men efter 2 h fiske vad gör man då, ändrar alla tre?
              eller kor man ex de två på paravan 1 m ner och den bakom båten i mellanvattnet, ca 4m ner?

              Vilken taktik kör ni med?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja jag är övertygad om att du generellt får bättre utfall med fiske i de lite högre vattenlagren, kanske så pass att du har fullt upp med att rådda och drilla bland 3-4 spön...?
                Hej Anteman;

                Vid trolling efter Gös, Lax, Röding och Öring använder vi 10 spön sedan det blev lag på att man inte får trolla med fler än 10 spön på Mälarens s.k. Enskilda Frivatten och i Östersjön...

                Där så är tillåtet har vi trollingmast och Mariestadspulkor med 5 beten på vardera båtsidan...

                Gädda föredrar vi att kasta efter, men ibland händer det av misstag att en Gädda hugger ett av våra trollingbeten...

                Old Firehand
                Leif Engström

                https://www.angling-international.co...sess-business/.....

                Kommentera


                • #18
                  Vilken nivå betena skall ha skiljer sig åt i olika vatten och årstider , finns definitivt ingen generell nivå.
                  "HalvDan var här"

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                  125 svar
                  19 721 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                  3 svar
                  241 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg profilnamnet  
                  Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                  7 svar
                  549 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                  7 svar
                  215 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg tre S
                  av tre S
                   
                  Arbetar...
                  X