Vertikalfiska - hur få man bäst in fisken på skärmen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiska - hur få man bäst in fisken på skärmen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vertikalfiska - hur få man bäst in fisken på skärmen

    Tjena
    Var ute igår och fiskade abborre, gädda och gös. Fick upp en del bananer på lodet. Försökte smyga fram med båten och "backa upp" på några av bananerna för att vertikala på dem.
    Hade svårt att få till hur jag skulle tänka/föra båten för att hitta fisken på lodet.
    Har du något tips?

  • #2
    Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
    Tjena
    Var ute igår och fiskade abborre, gädda och gös. Fick upp en del bananer på lodet. Försökte smyga fram med båten och "backa upp" på några av bananerna för att vertikala på dem.
    Hade svårt att få till hur jag skulle tänka/föra båten för att hitta fisken på lodet.
    Har du något tips?
    Har du en extra givare bredvid båten?
    Eller försöker du träffa fisken med akterspegelns givare?

    Tänk att det är en kon med signaler under båten.
    Utrymmet du ser på botten beror på hur djupt det är. Är det bara ett par meter blir inte konen så stor på botten, är det väldigt djupt blir konen stor.

    Fisken kan ju flytta på sig med innan du hinner slå back, ofta simmar som ju runt en del


    Men testa köra sakta bara nån knop eller två. Sen stannar du till så fort något tecknar sig på skärmen så är du hemma.

    Vissa backar istället mot vinden, för att snabbt kunna stanna upp när man ser en banan


    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Hej
      Har givare på sidan och även baktill. Ska testa tipset med att backa mot vinden.
      Hittar som sagt fisk, men har svårt att få in dem på skärmen en andra gång så jag kan vertikala på dem.
      Tack.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
        Hej
        Har givare på sidan och även baktill. Ska testa tipset med att backa mot vinden.
        Hittar som sagt fisk, men har svårt att få in dem på skärmen en andra gång så jag kan vertikala på dem.
        Tack.
        Det finns några som kör med att slänga ut en markör, eller en budgetversion, en ostbåge eller motsv. Då har du något visuellt för att veta vart du var när ekot dök upp.
        lycka till
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Min kamrat som vertikalfiskar mycket. Har inte följt med han. Planen är att gå en kurs i hans båt, eller lura i han i min. Men han åker sakta, alltså väldigt sakta, 0,3 knop eller så och letar fisken med jiggen nere hela tiden. Han litar ju ej på lodet. Så han åker på känn och använder lodet för djupet. Han kör endast i kanter. Men så vill han bara ha abborre.

          Själv har jag märkt när jag försökt är att bästa strategin är att vänta in dom. Som på vårvintern på isen. Placera mig på en bra fläck och vänta ut dom. Förr eller senare passerar dom.

          Kommentera


          • #6
            Abbor er veldig vanskelig å prikkskjuta på fordi de beveger seg mye. Gjørs er mye enklere, gjedde også forsåvidt.
            Team Colibri

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
            125 svar
            19 721 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
            3 svar
            241 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg profilnamnet  
            Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
            7 svar
            549 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
            7 svar
            215 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg tre S
            av tre S
             
            Arbetar...
            X