behandla fisken väl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

behandla fisken väl

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hasse-Halvljus Visa inlägg
    förövrigt riktigt orutinerade fiskare du ger dej på nimo.

om det är ett par bilder på fiskar i håven så e jag ganska säker på att dom var snabba med att returnera dom. är rätt övertygad om att dom är rädda om fisken.
    ja dom säkert i fort i sjön igen det tvilar jag inte på men att ta fisken i gälarna är fruktansvärt för fisken + när du håvar fisk så tappar dom massa fjäll och det är som att bli flådd levande .
    framför allt på vårlax när man håvar fisken så tappar dom otroligt mycket fjäll . dom säkert oxå rädda om fisken men dom gör ju fel i allt man ser på dom korten . jag själv var lika klantig när jag var ung men man lärs sig med åren och i dag med internet så kan man ju sprida kunskapen fortare till alla . vi släpper ju tillbaka fisken för vi vill ju fånga den igen när den blivit stor och ge en god fiht och sen kanske även ge en god midag med några kalla öl

MVH NIMO

Kommentera

Om du n u tycker att folk är så oinformerade varför använder du då inte själv nätet till saklig information gärna med länkar till studier som styrker vad du säger,istället för att hoppa på dom som du anser vara oinformerade det gör ju knappast någon nytta.

Eller måste du hitta en syndabock för att du skall känna dig bättre, när du ger information.
      Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
      Nu även blog på gylta.blogspot.com
      Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
        ja dom säkert i fort i sjön igen det tvilar jag inte på men att ta fisken i gälarna är fruktansvärt för fisken + när du håvar fisk så tappar dom massa fjäll och det är som att bli flådd levande .
        framför allt på vårlax när man håvar fisken så tappar dom otroligt mycket fjäll . dom säkert oxå rädda om fisken men dom gör ju fel i allt man ser på dom korten . jag själv var lika klantig när jag var ung men man lärs sig med åren och i dag med internet så kan man ju sprida kunskapen fortare till alla . vi släpper ju tillbaka fisken för vi vill ju fånga den igen när den blivit stor och ge en god fiht och sen kanske även ge en god midag med några kalla öl

MVH NIMO

asså...nä...jag orkar inte.
        -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

QUOTE=hobbyfiske.se;410029]Om du n u tycker att folk är så oinformerade varför använder du då inte själv nätet till saklig information gärna med länkar till studier som styrker vad du säger,istället för att hoppa på dom som du anser vara oinformerade det gör ju knappast någon nytta.

Eller måste du hitta en syndabock för att du skall känna dig bättre, när du ger information.[/QUOTE]

jag ska kanske inte störa här mer ni vet ju hur allt funkar. tål man inte saningen så sluta då lägg ut kort på nätet . slänga med fisken bäst fan ni vill hoppas ni mår bra hoppas ni får en krok i på ett bra ställe själva
          Senast ändrad av nimo; 2008-12-13, 19:48. Anledning: ändrat

Kommentera

asså visa gärna källor på dina påståenden . flådd levande ? fiskar har minimal känsel och kan inte tänka , " aj fan mitt fjäll försvinner , fan va ont det gör )
            haha brännmärken ja eller hur , visa gärna källa för det .
            fruktansvärt för fisken att bli tagen i gälen ?
            åter igen kan inte fiskarna tänka så. och vrf skulle de vara så "fruktansvärt"??

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
              asså visa gärna källor på dina påståenden . flådd levande ? fiskar har minimal känsel och kan inte tänka , " aj fan mitt fjäll försvinner , fan va ont det gör )
              haha brännmärken ja eller hur , visa gärna källa för det .
              fruktansvärt för fisken att bli tagen i gälen ?
              åter igen kan inte fiskarna tänka så. och vrf skulle de vara så "fruktansvärt"??
              haha det var nog det mest dumaste jag läst det du säger du är ju 15 år ser jag får du inte lära dig nått i skolan pojk . om fisk känner smärta tror f.. den gör . fisk känner ju även smak .
              är ju bra om fisken överlever om man ska slänga tillbaka den elller har jag missat nått

jag ska komma med fakta om jag orkar vara kvar här och skriva. sen vad det gäller bloggar o kort så länkar jag hur mycket jag vill så länge det är fritt fram lägger man ut kort filmer får man ju stå för det . jag står för det jag säger .

Kommentera

haha har ja sagt nåt annat elr ?? säger bara att dem inte alls har den sortens känsel att de blir "fruktansvärt" för dem .

svara gärna på mina frågor också
                Senast ändrad av fiskemannen; 2008-12-13, 19:48.

Kommentera

Vet inte om det finns något väl dokumenterat angående brännskador på vuxna eller nästan vuxna fiskar om man tar dem med torr hand. ANTAR att det inte är så farligt med JUST DET iom egna och andras återfångster.

Tror det varierar med art,förhållanden och vattentemperatur..

Har läst att det är viktigt på mindre fiskar typ smolt att inte ta dem med torr hand.Bättre med blöt hand. I sthlms ström är det tabu att ta smolt med handen utan kroken tas loss med tång som Nimo beskriver utan att röra den lilla öringen/laxen. Fö tas
                  större fisk, felkrokad eller fisk som inte ska vägas av på det sättet i vattnet, det är regeln.

OCH har själv konstaterat att fiskar får brännskador iom att jag haft fiskar i akvarium efter att jag hållt dem med torr hand (Gädda)...2-3 veckor senare ligger de i ytan flämtande med tydliga svarta märken efter fingrarna, de dör..
                  Senast ändrad av Hemi; 2008-12-13, 21:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
                    haha har ja sagt nåt annat elr ?? säger bara att dem inte alls har den sortens känsel att de blir "fruktansvärt" för dem .

svara gärna på mina frågor också
                    så du vet allså att det inte gör ont att lyfta i gälarna på en fisk
                    du begär att jag ska lägga fram bevis då tycker jag du kan skaffa fram bevis om det här med att lyfta i gällarna inte är så farligt för fisket och har tydligen ingen smärta där heller tackar på förhand

MVH NIMO

Kommentera

Håller med Hasse *suck*. Trist att du länkar till ett specifikt Team, när du klagar på trolling fiskare i almänhet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      449 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X