Köp av första trolling setup för gädda, duger den? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av första trolling setup för gädda, duger den?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köp av första trolling setup för gädda, duger den?

    Hej, här kommer mitt första inlägg på detta forumet.

    Hade tänkt uppgradera mig lite från den bonntrolling jag kört tidigare och har läst runt på forumet ett bra tag angående vad folk rekommenderar och det här är vad jag funderar på att inhandla. Jag har en lite ansträngd budget så jag vill komma undan hyfsat billigt, hoppas på under 5000kr, utan att tumma allt för mycket på kvaliten så jag hade tänkt börja med att köpa två ordentliga uppsättningar spö+rulle och fylla ut med det jag har liggandes hemma tillsvidare.

    Det här är vad jag kommit fram till än så länge:

    2st Daiwa Sealine SG47LCA.
    Detta är vad jag av att läst på forumet har uppfattat en gedigen och hållbar rulle till hyfsat pris, särskilt då linmätare är ett måste. Jag har sneglat lite på diverse Ambassadeur 7000i modeller men då jag läst rätt så blandade omdömen om dom samt det lite högre priset så ställer jag mig tveksam till att köpa dom, även om 10 års garanti låter lockande jämfört med Daiwan som jag inte vet om den ens har någon garanti.

    2st Ugly Stik Gold Tiger 8,6/12-30.
    De flesta verkade rekommendera Ugly Stik av olika modeller och vill helt inte gå under 8 fot av gammal vana och tyckte att detta verkade vettigt. Val av spö är det som jag har minst koll på.

    4st Normark De Luxe Spöhållare.
    Jag tänkte att det är lika bra att köpa 4 st ordentliga spöhållare direkt då dom troligen kommer räcka länge, särskilt om man ska börja ha halvdyra spön i dom och får hyffsad mängdrabatt.

    2st Black Beast Medium.
    De flesta verkade rekommendera Ghost, vilket jag troligen hade valt om budgeten tillät. Det blir nog att köra dom stora dragen bak båten och de något mindre bak paravanerna.

    Lina?
    Detta är ett stort frågetecken. Många rekommenderar nylonlina till trolling och särskilt till fiske med spöparavaner, och då jag dessutom oftast kommer att fiska ensam med 4 spön så känns det som att det skulle bespara en massa tjorvar som flätlinorna ger mig med bara två spön kör ihop. Men att efter några års fiskande med flätlina gå tillbaks till nylon känns lite osäkert då min erfarenhet från barnsben av nylonlina är linminne som en klockfjäder och tveksam brottsstyrka gör mig lite orolig.

    Så, hur tycker ni att detta ser ut? Är detta bra köp för trolling efter gäddor i insjöar? Något som ni skulle rekommendera mig att köpa istället? Det här blir första gången jag köper eller ska använda trollingutrustning så är tacksam för alla tips och rekommendationer jag får.

    Mvh / Adrian

  • #2
    Köp av första trolling setup för gädda, duger den?

    Håller inte på så mycket med trolling efter gädda och om jag gör det så kör jag med mina jerkprylar själv. Frågan är om du behöver en så pass dyr utrustning till gäddtrolling? Känns lite som ismetet, behöver inte vara några värstingsaker.

    Här har du ett billigt set:
    http://www.olssonsfiske.se/okuma-xpd...975-c-217.aspx

    Ni som kör mycket gäddtrolling kan väl rätta mig om jag har fel.

    Kommentera


    • #3
      Låter som vettiga val Adrian. Personligen hade jag valt 27an före 47an som är en lite mer slimmad rulle och Ugly-spöet är rätt grovt i klingan, nästan klumpigt om jag inte missminner mig. Långa spön är trevligt när man drillar fisk och ska kasta med dem, vid "trolling" nja.

      Kommentera


      • #4
        daivan finns på xxlsport för riktigt bra just nu
        >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

        Kommentera


        • #5
          @Roddan. Jo, dyrt blir det, det svider i plånboken. Men det blir troligen även att trolla efter lax och havsöring senare när jag får tillfälle. Sen tycker jag att det inte är någon större ide att köpa det billigaste alternativet om man har råd med lite bättre även om man är nybörjare, så man inte köper saker som börjar krångla och ha sig direkt.

          @Muskytracker. Tack för tipset. Vad jag har lyckats googla fram så går 27an bara att beställa från staterna och vet inte riktigt om det bär sig ekonomiskt att beställa därifrån om man bara ska ha två rullar, hade dessutom tänkt försöka beställa så mycket som möjligt av sakerna från Olssons Fiske. Är det någon större skillnad på SG rullarna förutom storleken? Hittar inte så mycket info om den här på forumet.

          När det gäller spöet, vad tycker du man satsa på för styrka? Behöver spöet vara styvare om man ska ha en paravan på det? Har som sagt inte så stor koll på vad 10-25lb, 15-40lb, o.s.v. är lämpade till. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag var ute efter spön som är 8 fot då jag ska ha dessa till paravanerna och de som jag ska bakom är 8 fot så vet inte riktigt om det blir problem om man har kortare spön längre fram. Minns mig att jag läst någonstans där en del som är gamla i gemet pratar gott om något "senapsgult" Ugly Stik, kan det vara den här modellen: http://www.ofc.nu/ugly-stik-tiger-24...483-c-194.aspx

          @SWE. Det är väl Accudepth och inte SG47 dom har på XXL? Vet uppriktigt inte vad skillnaden är men det lilla jag hittar på forumet om Accudepth gör mig inte direkt sugen på att köpa den modellen.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av JAWest Visa inlägg
            Hej, här kommer mitt första inlägg på detta forumet.

            Hade tänkt uppgradera mig lite från den bonntrolling jag kört tidigare och har läst runt på forumet ett bra tag angående vad folk rekommenderar och det här är vad jag funderar på att inhandla. Jag har en lite ansträngd budget så jag vill komma undan hyfsat billigt, hoppas på under 5000kr, utan att tumma allt för mycket på kvaliten så jag hade tänkt börja med att köpa två ordentliga uppsättningar spö+rulle och fylla ut med det jag har liggandes hemma tillsvidare.

            Det här är vad jag kommit fram till än så länge:

            2st Daiwa Sealine SG47LCA.
            Detta är vad jag av att läst på forumet har uppfattat en gedigen och hållbar rulle till hyfsat pris, särskilt då linmätare är ett måste. Jag har sneglat lite på diverse Ambassadeur 7000i modeller men då jag läst rätt så blandade omdömen om dom samt det lite högre priset så ställer jag mig tveksam till att köpa dom, även om 10 års garanti låter lockande jämfört med Daiwan som jag inte vet om den ens har någon garanti.

            2st Ugly Stik Gold Tiger 8,6/12-30.
            De flesta verkade rekommendera Ugly Stik av olika modeller och vill helt inte gå under 8 fot av gammal vana och tyckte att detta verkade vettigt. Val av spö är det som jag har minst koll på.

            4st Normark De Luxe Spöhållare.
            Jag tänkte att det är lika bra att köpa 4 st ordentliga spöhållare direkt då dom troligen kommer räcka länge, särskilt om man ska börja ha halvdyra spön i dom och får hyffsad mängdrabatt.

            2st Black Beast Medium.
            De flesta verkade rekommendera Ghost, vilket jag troligen hade valt om budgeten tillät. Det blir nog att köra dom stora dragen bak båten och de något mindre bak paravanerna.

            Lina?
            Detta är ett stort frågetecken. Många rekommenderar nylonlina till trolling och särskilt till fiske med spöparavaner, och då jag dessutom oftast kommer att fiska ensam med 4 spön så känns det som att det skulle bespara en massa tjorvar som flätlinorna ger mig med bara två spön kör ihop. Men att efter några års fiskande med flätlina gå tillbaks till nylon känns lite osäkert då min erfarenhet från barnsben av nylonlina är linminne som en klockfjäder och tveksam brottsstyrka gör mig lite orolig.

            Så, hur tycker ni att detta ser ut? Är detta bra köp för trolling efter gäddor i insjöar? Något som ni skulle rekommendera mig att köpa istället? Det här blir första gången jag köper eller ska använda trollingutrustning så är tacksam för alla tips och rekommendationer jag får.

            Mvh / Adrian
            1) Rulle, jag kör Okumas 30DX vilket har fungerat i 2 säsonger utan problem. Daiwan är superfin men som någon skrev, kanske ngt dyr?

            2) Spön. Ugly Stick fungerar säkert. Jag valde BFT´s variant.

            Jag har provat både Great White och Ghost. Tycker Ghost är bättre. Great white brukar finnas billigt op odx (orsa fiskecenter). Vad gäller lina så rekommenderar jag nylon, jag tänkte precis som du att det var ett steg tillbaka i evolutionen men efter alla tjyvutlösningar på paravanen tröttnade jag och drog på rätt grov nylon. Tycker inte det är ngn större skillnad vid trolling att drilla på och paravanerna sitter där de ska.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av SWE Visa inlägg
              daivan finns på xxlsport för riktigt bra just nu
              Inte på hemsidan. Men kanske i butik. Jo det var SG47LCA för 599:- dock tog de slut nästan direkt i webbbutiken. Missade det tyvärr.

              Ursprungligen postat av JAWest Visa inlägg
              @Roddan. Jo, dyrt blir det, det svider i plånboken. Men det blir troligen även att trolla efter lax och havsöring senare när jag får tillfälle. Sen tycker jag att det inte är någon större ide att köpa det billigaste alternativet om man har råd med lite bättre även om man är nybörjare, så man inte köper saker som börjar krångla och ha sig direkt.

              @Muskytracker. Tack för tipset. Vad jag har lyckats googla fram så går 27an bara att beställa från staterna och vet inte riktigt om det bär sig ekonomiskt att beställa därifrån om man bara ska ha två rullar, hade dessutom tänkt försöka beställa så mycket som möjligt av sakerna från Olssons Fiske. Är det någon större skillnad på SG rullarna förutom storleken? Hittar inte så mycket info om den här på forumet.

              När det gäller spöet, vad tycker du man satsa på för styrka? Behöver spöet vara styvare om man ska ha en paravan på det? Har som sagt inte så stor koll på vad 10-25lb, 15-40lb, o.s.v. är lämpade till. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag var ute efter spön som är 8 fot då jag ska ha dessa till paravanerna och de som jag ska bakom är 8 fot så vet inte riktigt om det blir problem om man har kortare spön längre fram. Minns mig att jag läst någonstans där en del som är gamla i gemet pratar gott om något "senapsgult" Ugly Stik, kan det vara den här modellen: http://www.ofc.nu/ugly-stik-tiger-24...483-c-194.aspx

              @SWE. Det är väl Accudepth och inte SG47 dom har på XXL? Vet uppriktigt inte vad skillnaden är men det lilla jag hittar på forumet om Accudepth gör mig inte direkt sugen på att köpa den modellen.
              Ska du köra lax bör du satsa på Sg47. Sg27 lämpar sig till gädda och V-sjöarna och liknande. Men för små för Östersjölax. Linan tar slut lite för snabbt.

              10-25lb, 15-40 lb står för lämplig linhållfasthet. Väldigt märklig beteckning som inte säger nåt om spöt(samma för havsfiskespön). Gold tiger har toppaktion och tiger helaktion. Skulle tro det lite styvare 8 fots spöt passar ok till paravaner. Olsons har infört TC (testkurva) i sin webshop vilket är hur mycket som behövs för att få spöt att buga 90 grader(Samma testmetod som för bottenmetespön).

              Kommentera


              • #8
                Re: Köp av första trolling setup för gädda, duger den?

                Tjena, jag har både 27 och 47, 27 räcker gott och väl! Känns ännu mer gedigen än 47 av någon anledning. Den har även goare ljud vid rustning, mer gött metalliskt på nåt sätt
                Har okuma 30D också, de funkar fint men är långt från Daiworna i kvalitet.

                Om du vill hålla ner kostnader så borde utan problem hitta mycket begagnade spön och rullar!

                Kommentera


                • #9
                  Värt varenda krona att satsa på kvalite, du får så mkt tillbaka i både känsla o livslängd. Tröttnar inte på bra grejer heller. Jag har 47:an och Daivas inline DD trolingspön 9 fot. Dvs de som är lite styvare för dipsydiver. Funkar utmärkt till paravaner, både live/deadbait och wobbler. Även förstås perfekt till större beten bakom båten. Lätta spön med relativt tunn klinga men ändå ruggig ryggrad. Billigare känns så mkt klumpigare!! Finns paketpris för rulle och spö för typ 1600 tror jag. Riktpris är det dubbla (kanske överdrivet men ändå). Jag kör med flätlina, ser inga problem med det. Slipper nylonlinans jobbiga korvande. Men här har ju många många andra inte samma syn på saken som jag. Är tex så galen så jag kör flät på ismete med. Inga problem med det heller.

                  Kommentera


                  • #10
                    @shank. Hade från början planerat att köpa någon Amb 7000i LC så jag väljer att se det som att jag kommer billigt undan. Tror att det blir att köra med nylon, verkar som det mer praktiska valet. Man kan ju alltid byta till flätlina senare om man skulle ändra sig utan att kasta bort några större summor.

                    @Fiskarn0383. Tackar för tipset om testkurvan, det gjorde det hela med spöval iallafall lite enklare. Räcker det med en TC på 1,9kg för spöparavaner eller ska man över 2kg?

                    @Genelit. Jag brukar gå igenom Blocket, Tradera och Fiskesnacks Köp & Sälj nästan dagligen. Men ett problem är att många av de som säljer sina gammla trollingutrustningar ofta inte vill sälja enstaka spön och rullar.

                    @ Deadbait. Är det inlinespön som det blir problem fiska med när det börjar vara minusgrader? Bor i norrland så har redan problem med att isen lägger sig tidigt på sjöarna och vill inte att spöna ska börja spöka p.g.a kylan.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    96 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X