Dimensioner på alu för tillverkning av trollingmast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimensioner på alu för tillverkning av trollingmast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dimensioner på alu för tillverkning av trollingmast?

    Tänkte ge mig på att tillverka en egen trollingmast av fyrkantsrör i aluminium. Frågan jag har är hur grova dessa bör vara. Funderade först på 50x50 mm och en godstjocklek på 5 mm, men det kanske blir onödigt kraftigt? Det är ju bra att ha marginal men det tillför ju både vikt + att det blir dyrare i inköp. Tanken är att den skall bestå av 2 st 1250 mm långa delar så det blir en total höjd monterat av 2,5 m. Sen skall man vid behov kunna stoppa in en 3.e del mellan dessa om man behöver längre mast.
    Så vad tror ni, vilken dimension är det minsta som krävs?
    sigpic

  • #2
    Ingen som har nått att komma med?

    Om jag ställer frågan så här i stället.
    Ni som har en köpemast i alu, Hur tjockt är godset i den?
    sigpic

    Kommentera


    • #3
      Kör nederdelen i grövre diameter och gör en teleskop! Leta efter något som 50*50 passar bra i och gör nederdelen ca 1-1,5m och borra ett hål där du kan sätta en "sprint" i! Sen en liknande med ditt 50*50 med fästen för planer linan! På den delen kan du göra flera hål med 30cm mellanrum så du kan köra valfri höjd! Viktigaste är att fäst plattan är stabil! Sen kan du alltid sätta extra stag på underdelen bakåt mot relingsrör/list/hardtoppen..... Har du bra pulkor behövs inte mer än 1,5m hög mast! Men det är ju bäst med högre typ 2,5m.....

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
      0 svar
      115 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Båtskär  
      Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
      0 svar
      91 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Gädd-jos  
      Arbetar...
      X