Tips och tricks för att få ned betet djupare vid trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips och tricks för att få ned betet djupare vid trolling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips och tricks för att få ned betet djupare vid trolling?

    Halloj på er,

    om man inte använder djuprigg. Hur gör ni då för att få ned betena djupare än vad de går naturligt? Jag är medveten om att det är många parametrar som påverkar betets arbetsdjup som tex linans tjocklek, trollingfart, längd på linan osv. Men om vi utgår från att de parametrarna är desamma. Hur gör ni då för att kunna justera arbetsdjupet för wobblern? En del hänger på päronbly på linan med tex en gummisnodd. Finns det bättre/effektivare metoder?

    Och hur gör ni för att "veta" hur djupt betet går?

    På vår senaste tur så hade vi übersegt fiske och det berodde troligen delvis på att betena gick lite väl högt i vattnet.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Vilket djup var måldjupet? Och ungefär hur djupt går betet "standard"

    Kommentera


    • #3
      Hej Bergman,

      Testa dig fram med olika linsläpp, blyvikter och beten på ett grunt område så märker du när betet slår i botten. Kräver lite förarbete men ger bra kunskap senare när du fiskar. Jag brukar försöka ha ett standard linsläpp och därefter justera med bly om jag vill ha ner betet djupare.
      Vill jag däremot ha det att gå grundare än vad det gör i originalutförandet (wobblers naturliga simdjup) så kortar jag ner linsläppet bakom paravanen.

      Använder mig av Ghost-klämmor för att hålla blyvikten på linan, dessa glider sedan ner mot betet och tafsen så behöver man inte dra loss blyvikten från linan med en gummisnodd.

      Mvh Myggan

      Kommentera


      • #4
        Jag kör vanliga enkla wigglers (tror jag, gula är dom) djupparavaner. Finns olika stl. Funkar kanon enligt mig.

        Kommentera


        • #5
          Exakt denna https://goo.gl/images/GQsb8e

          Funkar med alla wobblers, en djupdykare dyker bara ännu djupare än vad paravanen går och man får använda dom på tda2 vilket man inte får med spö/sidoparavaner typ dipsy diver (har jag för mig iaf.)

          Brukar plocka av paravanen när solen går ner.
          Senast ändrad av Edguy; 2018-08-17, 11:29.

          Kommentera


          • #6
            Tjena Bergman. När jag trollade mycket på mälaren (TDA) så körde jag dessa coola grejer made in Finland. Som de flesta vet älskar finnar att trolla och de är uppfinningsrika.
            https://www.google.com/search?tbm=is....0.fJcQ2CYw0oo

            Är ett kombinerat bete men samtidigt också "djuprigg" eftersom den väger 45gr-120gr. Så på varje spö fiskar man två beten, Oskun längst ner och sedan en wobbler ovanför som fästs i en T-ögla. Vissa tröga dagar räddade oskun upp fisketuren. Jag brukade köra två spön med dubbel uppsättning längst bak ut från sidorna. Var det riktigt trögt körde jag med ytterligare två oskun. Min favorit var abborrfärgad osku och sen största professorsskeden släpande.

            Vill man loda djupet kan man göra som TAMTAM/Old Firehand tipsade om. Köra från djupt till grunt (svagt sluttande) och titta på spötoppen när betet tar i botten. Har man ett modernare ekolod kan man göra en markering på gps-spåret och sedan titta vad ekolodet visar för djup, säg 20-25 m bakom båten om du har 30 m släpp. Så får du ett värde inom felmarginalen +-0.5m.

            I teorin kan du bygga på systemet med flera oskun hängande vertikalt från varandra, nu testade jag aldrig det men hade varit intressant att pröva.
            Senast ändrad av gabbu; 2018-08-17, 17:40.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
              Halloj på er,

              om man inte använder djuprigg. Hur gör ni då för att få ned betena djupare än vad de går naturligt? Jag är medveten om att det är många parametrar som påverkar betets arbetsdjup som tex linans tjocklek, trollingfart, längd på linan osv. Men om vi utgår från att de parametrarna är desamma. Hur gör ni då för att kunna justera arbetsdjupet för wobblern? En del hänger på päronbly på linan med tex en gummisnodd. Finns det bättre/effektivare metoder?

              Och hur gör ni för att "veta" hur djupt betet går?

              På vår senaste tur så hade vi übersegt fiske och det berodde troligen delvis på att betena gick lite väl högt i vattnet.

              Tips och tricks för att få ned betet djupare vid trolling?
              För att få ner trollingbetena på olika djup idag kan man förutom djuprigg använda päronsänken, carolinesänken och finska Hakeva djupparavaner med olika vikter...
              En vanlig metod förr vid djuptrolling var att använda Bevin-Wilcox 100 yards leadcorelinor på trollingrullarrna med ny färg vid var 10:e yard....

              Old Firehand
              Leif Engström
              Senast ändrad av Old Firehand; 2018-08-17, 18:33.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                Halloj på er,

                om man inte använder djuprigg. Hur gör ni då för att få ned betena djupare än vad de går naturligt? Jag är medveten om att det är många parametrar som påverkar betets arbetsdjup som tex linans tjocklek, trollingfart, längd på linan osv. Men om vi utgår från att de parametrarna är desamma. Hur gör ni då för att kunna justera arbetsdjupet för wobblern? En del hänger på päronbly på linan med tex en gummisnodd. Finns det bättre/effektivare metoder?

                Och hur gör ni för att "veta" hur djupt betet går?

                På vår senaste tur så hade vi übersegt fiske och det berodde troligen delvis på att betena gick lite väl högt i vattnet.
                Max linlängd som du ska ha ute för max djupgånende utan rigg är 25-30 m.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Tips och tricks för att få ned betet djupare vid trolling?

                  Trolling på olika djup med leadcorelina.


                  Trolling med 100 yards leadcorelina fungerar bra på vattendjup mellan 10 och 30 meter. Vill man trolla ännu djupare bör man välja 200 yards leadcorelina...

                  Backingen i botten på rullen brukar man ofta knyta till leadcorelinan med en dubbel UniKnot (dubbel tubknut). Mellan leadcorelinan och tafsen brukar man ha ett kullagerlekande med lödda ringar. Båda linorna fäster du bäst och starkast till kullagerlekandet med Palomarknutar. Tafsens längd och grovlek kan du dimensionera efter leadcorelinans brottstyrka och den fiskart du är ute efter att fånga. Leadcorelinan används normalt vid djuptrolling men man kan även använda en kortare bit leadcorelina som sjunklina vid flugfiske efter lax. Leadcorelinan är oftast i längder på 100 yard (ca 93 m) eller 200 yard och finns i 27, 45 och 60 lbs brottstyrkor. Linan har en ny färg vid var 10:e yard (9,3 m) för att du ska veta hur många färger, dvs hur många meter lina du släppt ut från rullen och för att du ska veta hur djupt ditt bete går vid trolling. När man trollar med leadcorelina har man normalt en riktigt stor havsfiskerulle som PENN 6/0 SENATOR HI-GEAR eller PENN MASTER MARINER 349HC eller någon annan multirulle i samma storleksklass.

                  Go for the Big Ones!


                  Old Firehand
                  Leif Engsdröm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2018-08-19, 15:54.

                  Kommentera


                  • #10
                    Stort tack för alla tips och trix! Köpte in några linklämmor och päronsänken i 20/40/60 gram så det blir lite laborerande imorgon kväll. Blir ett pass på TDA-vatten efter jobbet. Ev får jag komplettera ytterligare senare men det återstår att se.
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    96 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X