Ny inom trolling. Vilken utrustning gör vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny inom trolling. Vilken utrustning gör vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ok landsortsbibbla...? Känns färdigsvarat här... Det du säger om Google handlar nog mest om sökparametrar... och månne engagemang...? t ex "allt om laxtrolling" ger ju tre primära träffar och ca 4,5 timmars video... oaktat artiklar längre ned... kollat på dem?

    En video ger ju i bästa fall hela processen från taktik, riggande till drillning. Disparata frågor innan man ens prövat kan bli svåra att sätta in i ett sammanhang om de inte kommer i kronologisk ordning och hur vet man om den innan man vet, läst något om hur man ens översiktligt bedriver trollingfiske... dvs film, helheten först och detaljfrågor sedan...

    Din fråga om längd mellan bete och linutlösare finns ju besvarad och diskuterad många, många gånger i olika fora sedan typ 1995... och än idag är det en fråga om anpassning till aktuella omständigheter...

    Ta bara en fråga som om hur man lägger ut en djuprigg och riggar beten? Tar en massa tid att skriva svar på medan en befintlig artikel, film/video på 5-10 min säger massor... typ "en (rörlig) bild säger mer än (fem)tusen ord" om du hört originalet på den?

    Lycka till med googlande, läsande och det praktiska trollingfisket!
    Aj fan. Trodde detta va ett forum för fiskesnack där man kunde få hjälp ang. frågor, men ett forum som hänvisar till google och youtube är längre inte ett hjälpsamt forum. Själv snubblade jag in på fiskesnack där jag trodde att jag kunde starta en tråd och ställa massvis med frågor (ja jag har en hel del kvar) men med tanke på hänvisningar till andra medier så får jag väl lá söka mig till andra forum.
    Tackar och bockar

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av jebediah Visa inlägg

      Aj fan. Trodde detta va ett forum för fiskesnack där man kunde få hjälp ang. frågor, men ett forum som hänvisar till google och youtube är längre inte ett hjälpsamt forum. Själv snubblade jag in på fiskesnack där jag trodde att jag kunde starta en tråd och ställa massvis med frågor (ja jag har en hel del kvar) men med tanke på hänvisningar till andra medier så får jag väl lá söka mig till andra forum.
      Tackar och bockar
      --------------------------------------------------------------

      Långsamma reprisen: En av de kunnigaste och mest erfarna fiskeskribenterna vi haft och har i Sverige heter Jan Olsson och han skrev den stora boken om trolling.. Hans bok är otroligt lärorik både för nybörjare och erfarna trollingfiskare....
      Försök att köpa boken här..https://libris.kb.se/bib/7414224 ...

      ----------------------------------------------------------------------------------------

      Trollingproffset Peter Sundelin skrev också en bra bok om trolling på sin tid.... Boken heter "Trolling på ett enkelt sätt."

      Den som söker den finner....

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av jebediah Visa inlägg

        Aj fan. Trodde detta va ett forum för fiskesnack där man kunde få hjälp ang. frågor, men ett forum som hänvisar till google och youtube är längre inte ett hjälpsamt forum. Själv snubblade jag in på fiskesnack där jag trodde att jag kunde starta en tråd och ställa massvis med frågor (ja jag har en hel del kvar) men med tanke på hänvisningar till andra medier så får jag väl lá söka mig till andra forum.
        Tackar och bockar
        Du får naturligtvis fortsätta ställa dina frågor men jag orkar inte skriva långa inlägg om elementa som finns överallt om man söker lite och inte enbart vill bli matad. Trolling är ett jäkligt omfattande ämne! Det finns nog andra på FS som är mer villiga. Mitt förra svar reflekterar att jag om villrådig ofta börjar i fiskepress, Google, YT och sen FS om det behövs..Skitfiske!
        Senast ändrad av anteman; 2020-07-11, 14:59.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Du får naturligtvis fortsätta ställa dina frågor men jag orkar inte skriva långa inlägg om elementa som finns överallt om man söker lite och inte enbart vill bli matad. Trolling är ett jäkligt omfattande ämne! Det finns nog andra på FS som är mer villiga. Mitt förra svar reflekterar att jag om villrådig ofta börjar i fiskepress, Google, YT och sen FS om det behövs..Skitfiske!
          Godie. Då kan du behålla dessa åsikter för dig själv i min mening. Orkar du inte hjälpa så bör du inte heller stjälpa.
          Over and out

          Kommentera


          • #25
            Har ingen avsikt att stjälpa, ställ du gärna dina frågor så får du förhoppningsvis svar från andra håll.

            Tyvärr är det numera ganska få aktiva på FS och än färre laxtrollare av inläggen att döma så det kan ta sin tid. Det finns två riktade trollingforum här på FS, allmänt och utrustning, börja läsa trådar där av intresse så kan du säkert räta ut flera frågetecken.

            Många på FS ställer frågor som redan har besvarats massor av gånger förr i FS. Då börjar man (jag!) fundera över hur mkt en TS verkligen jobbat själv dvs läst och sökt på FS eller på Google innan en fråga som redan besvarats ställs på nytt. En kort fråga är lätt att ställa medan svaret ofta tarvar en del vilket jag ville göra dig uppmärksam på. Lycka till!

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Har ingen avsikt att stjälpa, ställ du gärna dina frågor så får du förhoppningsvis svar från andra håll.
              Tack och bock. Sagt och gjort så har jag fått svar på de frågor jag hade

              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Tyvärr är det numera ganska få aktiva på FS och än färre laxtrollare av inläggen att döma så det kan ta sin tid. Det finns två riktade trollingforum här på FS, allmänt och utrustning, börja läsa trådar där av intresse så kan du säkert räta ut flera frågetecken.
              Med tanke på hur din inställning är gentemot att välkomna nya medlemmar så förstår jag varför det är så få kvar. Jag gissar vilt på att alla inte föds eller blir uppvuxen i en trollinbåt och det är väl där forum kommer in i bilden, men inte FS då?

              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Många på FS ställer frågor som redan har besvarats massor av gånger förr i FS. Då börjar man (jag!) fundera över hur mkt en TS verkligen jobbat själv dvs läst och sökt på FS eller på Google innan en fråga som redan besvarats ställs på nytt. En kort fråga är lätt att ställa medan svaret ofta tarvar en del vilket jag ville göra dig uppmärksam på. Lycka till!
              Det är fortfarande ett forum som välkomnar nya medlemmar att ställa frågor. Vill du eller FS inte ha nya frågor så stäng skiten och elda upp servern i en soptunna
              Fan va tråkigt ett forum skulle bli om man enbart får lov att fråga nya frågor. Antar att det skulle ta år och dagar innan det skrivs en ny tråd, men det verkar ju redan vara så.

              Best lycka till dig och forumet. Försökte hitta funktionen att radera en medlemskap men det verkar inte finnas så detta kontot får ligga i skräpkorgen tills vidare.

              EDIT: Med tanke på hastigheten på forumet så känns det mer som en "server i garderoben forum" så enklast för att slippa dumma frågor vore nog bara att rycka strömkabeln

              Kommentera


              • #27
                Ja vad ska man säga? Välkomnar nya? Läs några av mina inlägg om du orkar... Jag är inte FS eller ansvarig, jag skriver här... Hur gammal är du? Allt fler ska ha allt på en macka... typ tröttsamma "varför jobba när andra har gjort det åt en hela livet" köret... Hur fick du svar på dina frågor, lite eget arbete?

                Du ser ju själv på svaren du fått tidigare att flera hänvisade till andra källor... klart du kan fråga om vad som helst men det är som sagt, tyvärr få laxtrollare på FS och då kan svaret ta en jäkla tid, (även om jag och några till var ganska rappa!) Är det då smart att vänta på ett svar som kanske är en googling bort? Ffa om en FS:are redan svarat på frågan förr och då kanske föredrar att hänvisa - är det så svårt att förstå?

                Säg ett forum som handlar om bilar och bilkörning - tror du många skulle kasta sig på en fråga som t ex "vad är och hur kör man en manuell låda?" Blir lätt en mindre novell på den lilla frågan...

                Du, hur lägger man konton i skräpkorgen?

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                0 svar
                115 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Båtskär  
                Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                0 svar
                91 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gädd-jos  
                Arbetar...
                X