Levande eller död betesfisk till ismetet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Levande eller död betesfisk till ismetet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Levande eller död betesfisk till ismetet?

    Tjena tänkte ismeta lite till vintern för första gången i mitt liv!, det jag undrar är om det är stor skillnad på om vitfisken lever eller är död, bra mäsk eller liknande att ha i mörtstugor och om man åker för att slänga i mörtstugorna och inte har nån betesfisk men ändå vill ismeta lite, kan man göra ett hål i isen och meta med vanligt mete då?

  • #2
    Förra vintern var de första gången jag provade på ismete. Hade lite dö mört i frysen och provade med det, tyckte det var lite segt, men någon enstaka gädda fick man. Sen provade jag med levande mört i samma sjö, fick mycket mer gädda. Visst, de kanske är lite kämpigare att få tag på levande mört på vintern. Men det lönar sig i slutändan. Men död betesfisk kan faktiskt leverera mycket bra ibland! Mäsk till stugorna, så kör jag vanlig "mörtgröt" Gör alltså vanlig gröt, fast jag häller i mycket mer havregryn så man kan göra bollar av dom. Jag blandar även i massa sött! t.ex, Sirap,socker i mängder, vaniljsocker, honung, anis... you name it.
    Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

    Kommentera


    • #3
      Okej, precis som jag tänkte då!, för min kompis farmor bor vi en liten sjö, där inga andra fiskar, där det finns mycket gäddor, steorid abborrar och mycket vit fisk, så funderar på att åka dit och lägga i mörtstugorna när jag väl fått hem dem, men tror du att man kan fiska med vanligt mete om man gör ett hål i isen? Bara första gången så man inte bara åker dit o lägger i stugorna o sen drar hem igen.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sebbe Svensson Visa inlägg
        Okej, precis som jag tänkte då!, för min kompis farmor bor vi en liten sjö, där inga andra fiskar, där det finns mycket gäddor, steorid abborrar och mycket vit fisk, så funderar på att åka dit och lägga i mörtstugorna när jag väl fått hem dem, men tror du att man kan fiska med vanligt mete om man gör ett hål i isen? Bara första gången så man inte bara åker dit o lägger i stugorna o sen drar hem igen.
        Klart du kan meta från isen... Men vi brukar pimpla upp betesfisken om vi inte har någon levande, funkar bra. Sedan vad gäller dött / levande. Skulle säga att vi haft 50/50 på nappen - dock vill jag gärna tro att levande är bättre men samtidigt, det är kallt och gäddan sparar energi vilket skulle vara en anledning till att redan död lunch är bra lunch

        Kommentera


        • #5
          Det där med levande agn har diskuterats i väldigt många trådar tack vare jordbruksverket bad en juristfirma kolla upp det och sedan bestämde dom att det var olagligt och gav länsstyrelserna i uppdrag att övervaka det hela så ingen körde med levande agn... Jordbruksverket kom med det för ca: 1 år sedan....

          Men om ni fäster mörten med gummiband och säger ni är ute och vallar era husdjur funkar det nog...

          Kommentera


          • #6
            Som västkustbo funkar det utmärkt med död sill eller makrill. Har upplevt stor skillnad jämfört med död insjöfisk typ mört. Kan dock va klurigt att få tag på om man inte fiskar det själv å bor nära det salta havet. Kör aldrig med levande, men det är ett ställningstagande som jag gjort.

            Kommentera


            • #7
              Du får ganska säkert mer fisk på levande, men kanske inte större, det verkar som dom små gäddorna inte förstår att man kan käka död fisk :P

              Om jag ska ha död betesfisk så använder jag helst sill, dom luktar gott och är alldeles lagom stora (2-3hg).

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Det där med levande agn har diskuterats i väldigt många trådar tack vare jordbruksverket bad en juristfirma kolla upp det och sedan bestämde dom att det var olagligt och gav länsstyrelserna i uppdrag att övervaka det hela så ingen körde med levande agn... Jordbruksverket kom med det för ca: 1 år sedan....

                Men om ni fäster mörten med gummiband och säger ni är ute och vallar era husdjur funkar det nog...
                Låt oss en gång för alla slå fast att levande agn inte är förbjudet. Det är upp till var och en att använda levande fisk som bete.

                Kommentera


                • #9
                  Låt oss en gång för alla slå fast att levande agn inte är förbjudet. Det är upp till var och en att använda levande fisk som bete.
                  Enligt Jordbruksverket är det ju så, skulle länsstyrelsens kontrollanter va på dåligt humör beslagtar dom redskapen och lämnar in en anmälan, vad som sedan händer är upp till domstolen,

                  Både Bergman jag och några andra var i kontakt med Jordbruksverket i denna fråga och fick samma svar, men iden med gummiband borde lösa problemet.. ...

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                  0 svar
                  145 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Najad
                  av Najad
                   
                  Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                  1 svar
                  100 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Moddifier  
                  Arbetar...
                  X